Author Topic: Tappar cmd status  (Read 6410 times)

SM6URQ

  • Newbie
  • *
  • Posts: 15
    • View Profile
Tappar cmd status
« on: 2016-05-09, 10:04:19 »
Jag skulle behöva lite tips och råd med ett problem jag brottats med under en längre tid. Mitt bekymmer är att jag tappar styrningen (kontrollen) av stationen (TS-480) lite titt som tätt. Ljudet är opåverkat men snurrar jag på VFO så tycks det inte nå radion. Tittar jag på respektive RRC-1258 när detta inträffar så verkar det som att kontrollsidans UDP cmd status fortfarande håller sig runt 45, men radiosidans räknar när från 45 till ca 21. Efter 21 så flyger status upp till 45 och jag återfår kontrollen. Detta händer några gånger under en period på 10 minuter. Det händer i princip aldrig att hela förbindelsen kopplar, endast "kontrollkanalen".
På radiosidan kör jag ADSL och vid kontrollen Fiber via stadsnät. Jag hade exakt samma problem tidigare när jag körde IC-7400 samt HRD som styrning.

Någon som har någon idé?

73 de Christofer, SM6URQ


SM6URQ

  • Newbie
  • *
  • Posts: 15
    • View Profile
Re: Tappar cmd status
« Reply #1 on: 2016-08-08, 12:21:17 »
Jag kan också tillägga att jag på samma RRC-1258-par också under en lång tid haft problem att koppla upp om förbindelsen varit nedkopplad. Har exempelvis lådorna varit spänningsatta under natten och jag på morgonen vill koppla upp får jag hänvisningston. Starta jag om controllådan så fungerar det klockrent direkt. Kopplar jag ner och väntar 10-30 minuter så får jag hänvisningston och måste återigen starta om. Väl uppkopplad är det stabilt förutom att jag tappar cmd-status ibland enligt tidigare inlägg. När jag får hänvisningston får jag även SIP-error i controllådan.

Jag vet inte om felen hänger ihop? Mitt andra 1258-par mot IC-7100 fungerar fint. Den kan jag koppla upp och ner precis som jag vill utan att starta om.

73 de URQ
« Last Edit: 2016-08-08, 12:30:55 by SM6URQ »

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Tappar cmd status
« Reply #2 on: 2016-08-08, 13:50:20 »
om en räknare börjar räkna ned då beror det på att att paket inte kommer in, om ljudet fortsätter att komma men cmd räknar ned då är det ju nått som hindrar just dessa att komma fram. Det kan inte var mycket annat än routerbug.

SIP error och hänvisningston hänger ju ihop, Hänvisningstonen är en indikation på att kontroll-RRC inte kommer fram till radio-RRC. Tex pga av att inte ddns adressen uppdaterats etc. På ADSL brukar det ju ta månader och år mellan gångerna ipadressen uppdaterats så det borde inte vara det felet.

Har du koll på att routrarna har senaste programvaran, Kör du med nån fransk router som kommit med abonnemanget så tycker jag du försöker låna en riktig och prova med.

/micke

SM6URQ

  • Newbie
  • *
  • Posts: 15
    • View Profile
Re: Tappar cmd status
« Reply #3 on: 2016-08-08, 14:05:57 »
Hej Micke
Tack för svaret. Jag har bytt router på båda sidorna. Vanliga Netgear/TP-link/Linksys och inga konstiga varianter. När jag får korta avbrott i styrningen får jag aldrig hänvisniningston utan endast om jag inte startat om controllådan på en stund. Jag har även hunnit flytta och bytt internetleverantör hemma under tiden.

Jag får en känsla av att om jag inte "snurrar på vfo'n" eller använder radion på en stunden, men den är uppkopplad så är det ganska ofta jag inte kan styra den. Ungefär som att den går ner i sleep mode efter en stund.

Min andra remote-station som jag kör via samma router hemma fungerar klockrent. Dock är det olika HW-versioner mellan mina RRC-1258.

Väldigt skumt...

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Tappar cmd status
« Reply #4 on: 2016-08-08, 14:29:08 »
Det är inte ändrat nått som har nån inverkan på kommunikation tros att det är olika hårdvaruversioner. Men har du två set kan du ju prova skifta om

/micke

SM6URQ

  • Newbie
  • *
  • Posts: 15
    • View Profile
Re: Tappar cmd status
« Reply #5 on: 2016-08-08, 14:34:37 »
Jag har inte gjort några andra förändringar mer än att jag har konfigurerat om den från IC-7400 till TS-480. Jag hade dock precis samma fel när jag körde IC-7400 för några år sedan. I början gick det utan anmärkning, möjligen att det dök upp under någon uppgradering av mjukvaran.
Jo det lutar nog att jag får testa göra en sådan rockad, lat som man är ;)

73 de URQ

SM6URQ

  • Newbie
  • *
  • Posts: 15
    • View Profile
Re: Tappar cmd status
« Reply #6 on: 2016-08-20, 17:07:44 »
Nu fungerar det till 100 procent!
Vet inte om jag ens vågar berätta vad som fixade problemet. Jag säger bara port 5060....
Nu uppflyttade till 13000-området och inga bekymmer. Grämer mig att jag inte testat det innan.

Jag tänkte att jag äntligen hittat ett fel på RRC-1258, men gick bet även denna gång  ;)

73 de URQ