Author Topic: Tre olika förbindelser till remote QTH  (Read 4018 times)

SM4KYN

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 49
    • View Profile
    • Email
Tre olika förbindelser till remote QTH
« on: 2016-07-13, 11:42:44 »
Hej,

Normalt kör jag en 5GHz radiolänk (Ubiquiti) mellan bostaden och remote QTH 2km bort. Tyvärr på sommaren när träden är fulla av löv så sjunker signalstyrkan kraftigt på radiolänken och jag får lite problem med prestandan. Detta är egentligen det enklaste och bästa sättet då nätet hemma och på remote QTH blir samma nät.
För att råda bot på dålig "sommar-prestanda" har jag nu även en Dovado Tiny AC router vid remote QTH vilken hanterar både 4G och Wifi Hotspott. Då det mobila abonnemanget är från Telia har jag tillgång till både 4G och Telia Wifi (f.d. Telia Homerun) vid remote QTH.
Nu när löven är många och gröna kör jag på 4G. Dovado routern är konfigurerad för fallback till Telia Wifi. Faller 4G går det över på Telia Wifi efter någon minut. Routern uppdaterar samtidigt DDNS med den nya IP-adressen och RRC:n kopplar automatisk upp på nytt. Skulle jag haft tillgång till ADSL vid remote QTH hade det varit möjligt att även koppla in denna då Dovado Tiny AC hanterar 3 förbindelser där man själv ställer prio.
När det gäller DDNS så fungerar denna option olika bra i olika produkter. I Dovado Tiny AC är funktionen mycket pålitlig.
Nästan lika kul att få grejerna att fungera som att köra radio.

/Anders 4KYN
 

SM6URQ

  • Newbie
  • *
  • Posts: 15
    • View Profile
Re: Tre olika förbindelser till remote QTH
« Reply #1 on: 2016-07-17, 15:52:00 »
Kul att höra om andras lösningar och erfarenheter. Man lär sig alltid något nytt och kan stjäla lite ideér. Själv köpte jag en router från Teltronika, modell industrirouter. Tänkte att den passar bra att ha ståendes långt ute i skogen. Den kan laddas med två simkort och kan automatiskt gå över till andra kortet med annan operatör. Styrning via sms med mera. Den klarar ett brett temperaturområde och spänningsområde. Kan varmt rekommendera den.

http://www.induowireless.com/p/4g-router/teltonika-rut950-router-med-wifi/

73 de SM6URQ