Author Topic: Fast IP-adress hos "3" - dyrt  (Read 7180 times)

SM7CFF

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
Fast IP-adress hos "3" - dyrt
« on: 2016-06-01, 15:34:32 »
Jag har av Micke  blivit uppmanad att skaffa en fast IP-adress för att min RemoteRig skall fungera.
Jag trodde, i min enfald" att man skulle kuna klara sig om man använde DDNS eller DynDns, men det går inte.
Alltså; Skaffa en fast IP-adress från "3". Går utmärkt om man tecknar ett nytt brebandsabonnemang á 119:- plus 74:- för IP-adressen
totalt 193:-/mån.
Det har jag inte råd till.
Slutsats: Sälj RemoteRiggen!

SM5DXU

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 130
    • View Profile
Re: Fast IP-adress hos "3" - dyrt
« Reply #1 on: 2016-06-01, 16:56:20 »
Det räcker med en publik IP-adress på radiosidan, men om "3" inte kan erbjuda ens det till en rimlig kostnad, byt till en bättre leverantör.

Du behöver inte ha någotdera på kontrollsidan.
 
/ Göstha
« Last Edit: 2016-06-01, 17:19:26 by SM5DXU »

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Fast IP-adress hos "3" - dyrt
« Reply #2 on: 2016-06-01, 17:22:52 »
Jo exakt, vet inte varför du låst dig vid Tre, de har ju landets sämsta täckning så det är ju mycket osannolikt att det inte finns andra operatörer som har täckning på ditt QTH

/micke

SM5DXU

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 130
    • View Profile
Re: Fast IP-adress hos "3" - dyrt
« Reply #3 on: 2016-06-01, 20:01:50 »
Min mattelärare i realskolan upprepade gärna följande välkända devis: "Tappa inte sugen grabbar, värden är full av tappade sugar!" Det har jag inte har glömt trots att det gått 55 år. Tappa inte sugen du heller, -CFF.

Vi hörs på banden! Själv kör jag remote sedan omkring 4 år.


SM7CFF

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
Re: Fast IP-adress hos "3" - dyrt
« Reply #4 on: 2016-06-01, 22:29:26 »
Jag tycker att "3" varit helt OK för min del, men kan så klart byta operatör, men till vilken?
Någon att rekommendera?

SM7CFF

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
Re: Fast IP-adress hos "3" - dyrt
« Reply #5 on: 2016-06-02, 09:53:14 »
Min mattelärare i realskolan upprepade gärna följande välkända devis: "Tappa inte sugen grabbar, värden är full av tappade sugar!" Det har jag inte har glömt trots att det gått 55 år. Tappa inte sugen du heller, -CFF.

Vi hörs på banden! Själv kör jag remote sedan omkring 4 år.

Vilken operatör använder du?

SM5DXU

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 130
    • View Profile
Re: Fast IP-adress hos "3" - dyrt
« Reply #6 on: 2016-06-02, 10:59:08 »
Jag har Telia ADSL på kontrollsidan och min son hade Telia 4G under gott och väl två år där min radio finns. Det fungerade precis lika bra som det fiberbredband från Enköpingsföretaget Lidén Data han nu har.
För att stabilt nå 4G medan han bodde på Ryda Kungsgård behövdes det dock yagi-antenner (Pointing) utomhus.

/ Göstha

SM6URQ

  • Newbie
  • *
  • Posts: 15
    • View Profile
Re: Fast IP-adress hos "3" - dyrt
« Reply #7 on: 2016-06-02, 13:53:57 »
Ställde frågan idag till Telia kundtjänst huruvida man får publik IP-adress i deras bredbandsabonnemang. Om man vågar lita på kundtjänsten så var svaret ja, publik IP-adress erbjuds i samtliga mobila bredband. Läser man i andra forum så finns det andra som säger att verkligheten är en annan. Lite djungel det där..
Ska själv snart flytta ut mina grejor i skogen och ska genomgå samma process att hitta lämplig operatör.

73 de SM6URQ

SM7CFF

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
Re: Fast IP-adress hos "3" - dyrt
« Reply #8 on: 2016-06-03, 10:34:30 »
Ställde frågan idag till Telia kundtjänst huruvida man får publik IP-adress i deras bredbandsabonnemang. Om man vågar lita på kundtjänsten så var svaret ja, publik IP-adress erbjuds i samtliga mobila bredband. Läser man i andra forum så finns det andra som säger att verkligheten är en annan. Lite djungel det där..
Ska själv snart flytta ut mina grejor i skogen och ska genomgå samma process att hitta lämplig operatör.

73 de SM6URQ

Hör gärna av dig om dina erfareheter.
//Bengt/CFF

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Fast IP-adress hos "3" - dyrt
« Reply #9 on: 2016-06-03, 11:05:37 »
Jag har själv ett Telia mobiltbredbandsabb och det får publik IP, däremot vet jag att man inte får det med vissa Telia  kontantkort som vi använt i andra sammanhang. Så man behöver nog oavsett operatör kolla med dem hur det ligger till med just den abonnemangsformen man tänkt sig. Dessvärre är ju inget statiskt heller som i ditt fall med Tre där man ändrat sig inom samma abonnemangsform, NetOne ändrade sig också, I övrigt har jag inte hört om några problem.

/micke