Author Topic: Parallellkoppla CAT-data till webswitch och Microham  (Read 5150 times)

SM5PHU

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 41
    • View Profile
Som rubriken antyder, vill jag skicka CAT-data från min Elecraft K3 både till en Microham Station Master och en webswitch 1216H.
Jag tänkte att man helt enkelt bara skulle kunna splitta seriekabeln mellan radion och Microham-burken och göra en avstickare till webswitchen. Men det fungerar inte.

Jag har alltså gjort en Y-kabel, med en fullbetyckad rak gren som går från radions serieport via en MK2R+, som i sin tur pratar med en Station Master. Den funkar bra, radion och Station Master har kontakt med varandra, så länge jag inte har den andra grenen ansluten till webswitchen.

Den andra grenen är bestyckad med endast RXD, TXD och GND, och går till webswitchen. Den funkar bra, radion och webswitchen pratar med varandra, så länge den första grenen inte är ansluten till Microhamburken. (Jag har inte gjort som det står längst ned på den här sidan, för det fungerar inte med endast stift 2 anslutet.)

Men så snart jag ansluter båda grenarna, lägger Station Master av och klagar på att den inte längre får någon signal.

Finns här någon som har tips på hur man kan göra?

73,
Jonas/SM5PHU

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3003
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Parallellkoppla CAT-data till webswitch och Microham
« Reply #1 on: 2016-07-03, 23:02:19 »
Hej
du kan bara sprida en utgång till två ingångar tex en TXD till 2 st RXD. Det går inte att köra två utgångar till en ingång utan nån  logik inkopplad

/micke

SM5PHU

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 41
    • View Profile
Re: Parallellkoppla CAT-data till webswitch och Microham
« Reply #2 on: 2016-07-05, 01:36:48 »
Tack för svaret Micke!

Jag tycker att webswitchen borde kunna nöja sig med att lyssna, men den funkar som sagt bara om jag kopplar in både RX och TX.
Men jag har lite svårt att hålla reda på vad som egentligen är RX och TX, kanske bidrar det till förvirringen att jag använder serieadaptern som egentligen är avsedd för rotorer.

Grejorna är kvar på landet, jag får labba mer när jag kommer dit i helgen.

73,
Jonas/SM5PHU

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3003
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Parallellkoppla CAT-data till webswitch och Microham
« Reply #3 on: 2016-07-05, 09:32:40 »
Om webswitchen hör frekvensen så räcker det, den frågar inte heller om den hört inom 1 sek eller 2 minns inte exakt

/micke

SM5PHU

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 41
    • View Profile
Re: Parallellkoppla CAT-data till webswitch och Microham
« Reply #4 on: 2016-07-11, 16:16:53 »
Jag hade missat att stift 2 och 3 är skiftade i adaptervarianten för rotorstyrning.
Så när jag lyfte bort anslutningen till stift 3 gick det bättre.
(Men verkar som att Microham-burken måste vara spänningssatt för att det ska funka.)

73,
Jonas/SM5PHU