Author Topic: Konfigurera serieportarna på RRC  (Read 4370 times)

Folke Persson

  • Newbie
  • *
  • Posts: 14
    • View Profile
Konfigurera serieportarna på RRC
« on: 2016-07-05, 17:40:21 »
Jag kör RRC och IC-R2500 med sin manöverpanel, allt funkar som det skall.
Nu vill jag även använda COM1 och/eller COM2. Jag har olika utrustningar som är tänkta att användas, i control RRC alltid en PC i COM-porten och i radio RRC har jag testat dels en RS-232 comportstestare för att se om det kommer nån data, dels ett reläkort med RS-232 anslutning, slutligen skulle jag gärna vilja ansluta IC-R2500 black box via sin USB-ingång (och RS-232-adapter) för att försöka alternera manöverpanelen med något av alla PC-program som finns för radion, inkl ICOM:s egna. Här får man givetvis skilja bort anslutningarna för manöverpanel resp utgången i black box, förmodar att COM-portarna kan prata med varandra ändå?
I setup för båda RRC-.burkarna har jag testat igenom samtliga alternativ och mode, inget som helst tendens till förbindelse... förmodligen missar jag nåt basic nånstans...
Finns det nån form av testsetup till att börja med bara för att se att de båda portarna på resp burk pratar med varandra? COM-testare med byglingar borde vara ett sånt alternativ eller? När jag sätter respektive utrustning osv i PC:ns COM-port så funkar allt som det skall

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Konfigurera serieportarna på RRC
« Reply #1 on: 2016-07-05, 19:27:57 »
Hej. Om du skall föra över ospecad data (ej nått speciell radioprotokoll) då måste du sätta porten i mode 1 eller 3. Nån omvandlare för serie till USB har jag aldrig hör talas om så vill du föra över en USB port över internet då måste du nog ha nån annan produkt enkom för att föra över USB över internet

/micke

Folke Persson

  • Newbie
  • *
  • Posts: 14
    • View Profile
Re: Konfigurera serieportarna på RRC
« Reply #2 on: 2016-07-18, 14:06:45 »
Hej Micke.
Troligen missförstånd men seriell<->USB finns ju många, t.ex ATEN UC-232. Eller du menar att dessa inte är dubbelriktade?
Om det krävs drivspänning som ev. saknas i RRC serieportar så får man kanske ordna detta externt.
Men jag testar igen via mode 1 eller 3 så får vi se vad som händer. Nåt livstecken borde man ju kunna se till att börja med.


///Folke

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Konfigurera serieportarna på RRC
« Reply #3 on: 2016-07-18, 17:14:49 »
Den du refererar till är ju åt fel håll för att ansluta till en radio med USB device kontakt. Jag har aldrig hört talas om nån som funkar åt det håll du tänkt dig.

/micke