Author Topic: Extra SIM-kort  (Read 7987 times)

SM7CFF

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
Extra SIM-kort
« on: 2016-10-14, 10:20:36 »
Jag har bytt operatör från "3" till Telenor och begärt att få fast IP-aderess och extra SIM-kort. Jag fick:
* En fast IP-adress, som inte liknar någon av "vanliga" adresserna, typ 192.168......., men det kan ju vara OK i alla fall
* Ett extra SIM kort, som visar sig vara ett s.k. datakort, som inte kan användas till Remote Rig, om jag har förstått det hela,

Hur bär man sig åt för att förklara för Telenor hur jag skall använda det extra kortet?
Telenor säger att det enda sättet att få ett "riktigt" kort är att teckna ett extra abonnemang för 119:-/månad.
Kan man använda ett kontantkortsabonnemang, som jag redan har hos Telenor?

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Extra SIM-kort
« Reply #1 on: 2016-10-14, 10:55:01 »
Det viktiga är att man får en publik IP-adress, den behöver inte vara fast. Det är väl bara operatören som kan svara på om ett vist abonnemang har det eller inte. Men man kan alltid testa om man får publik IP-adress genom att man ansluter en dator till den mobila routern och sen surfar in i routern och tittar vad den fått för WAN IP-address från operatören, sen surfar man http://www.whatsmyip.org/ och ser vad dom visar att man har för IP adress. Är dessa två IP-adresser lika då är allt bra och det kommer att funka. Är dom inte lika då tillämpar operatören sk Carrier grade NAT och det kommer inte att funka. Man kan behöva testa fler ggr när det gällde 3 tex så tilldelade dom publika adresser så långt det räckte sedan började man tilldela interna. Så det funkade ibland och ibland inte.

/micke

oz1rh

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 106
    • View Profile
Re: Extra SIM-kort
« Reply #2 on: 2016-10-19, 01:49:13 »
Pas på Shared Address Space 100.64.0.0/10 Det er offentlige IP adresser, der ikke må routes over internettet, se RFC6598. De IP adresser benyttes typisk i boligforeninger og er ikke åbne for indgående trafik og kan derfor ikke benyttes i radioenden.

Remoterig boksene bør udvides så radiodelen fungerer på alle IP adresser, altså også private. Teknisk kan det lade sig gøre ved at radio-RRC holder en session åben til en proxyserver hos RemoteRig. Control-RRC kan så connecte sig til proxyserveren som så sender trafikken videre ad den åbne session til radio-RRC. Det ligner lidt en VPN-forbindelse initieret fra radio-RRC.

73, Palle, OZ1RH.

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Extra SIM-kort
« Reply #3 on: 2016-10-19, 09:38:07 »
Hej

det är inte realistiskt att skicka alla genom en proxyserver hos oss, det skulle bli för långsamt för att funka bra. Från Danmark vore nog OK men inte från andra sidan jorden. Men vi har en del funderingar i ämnet.

/micke

SM7CFF

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
Re: Extra SIM-kort
« Reply #4 on: 2016-10-21, 12:23:56 »
Nu kan jag inte ens komma in i min router, så nu är måttet rågat.
Jag ger upp och säljer min RemoteRig och hoppas den ev. nye ägaren lyckas bättre än jag.
Jag har försökt hela detta år med hjälp av diverse råd, men jag är för dum för detta komplicerade system.
Mina datakunskaper är på en alltför låg nivå.
Känns trist att efter 50 år som radioamatör tvingas ge upp efter att inte få tillstånd att sätta upp antenn
och att hoppet till RemoteRig, ljuset i mörkret, grusades. :-X

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Extra SIM-kort
« Reply #5 on: 2016-10-21, 13:03:26 »
Har du sett den här tråden SM5LW kom just igång med Telia 4G och Huaweii router

/micke


http://www.remoterig.com/forum/index.php?topic=4976.msg23604#msg23604

SM7CFF

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
Re: Extra SIM-kort
« Reply #6 on: 2016-11-11, 10:51:12 »
Tack för tipset, men jag kan för litet datateknik för att ta hjälp av hans lösningar.
Mina problem ligger i konfigureringen av Huawei B593 routern. Båda RRC är nog OK.
Jag önskar jag t.ex visste vad "port forwarding" betyder. Hur gör man det?
Vad är DMZ? osv, osv


SM0GCU

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 65
    • View Profile
    • Email
Re: Extra SIM-kort
« Reply #7 on: 2016-11-11, 20:51:55 »
- Ge inte upp, ALDRIG! Lär dig, om än mödosamt. Det är de 50 och kommande radioåren värda. Jag bor själv i störningsrikt Stockholm och kör tyst remote från skärgården.  Tack vare kalixfolket!

Portforwarding kan, lite skämtsamt, beskrivas som att en anhörig till dig behöver tillträde till din lägenhet. Du ger denne en nyckel till husets ytterdörr (port) som helt magiskt sedan passar även till din lägenhetsdörr (annan port). Detta har du då självt ställt in i routern.

Om din dator befinner sig på samma nätverk som routern hittar du säkert inställningarna för portforwarding genom att ange http://192.168.1.1 och lösenordet admin.

Kan se ut så här:
« Last Edit: 2016-11-12, 17:47:30 by SM0GCU »
/ Curt

SM7CFF

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
Re: Extra SIM-kort
« Reply #8 on: 2016-12-11, 13:28:57 »
Tack för vänlig uppmuntran!
Jag har fått hjälp av en vänlig amatörkollega i Stockholmstrakten, som tog direktkontakt och hjälpte mig att komma igång.
Han tyckte väl synd om mig efter alla mina inlägg, så nu är jag igång utan att ha gjort någon "port forwarding".

SM0GCU

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 65
    • View Profile
    • Email
Re: Extra SIM-kort
« Reply #9 on: 2016-12-22, 22:00:38 »
- Det värmde!
/ Curt

SM5KFL

  • Newbie
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
    • Email
Re: Extra SIM-kort
« Reply #10 on: 2017-01-28, 19:05:42 »

Det kan vara 'omöjligt' att komma igång med Remoterig OM man inte kan få hjälp o testa hos någon där det redan fungerar, kontakta någon som har en fungerande utr. , så
kommer ni nog igång, ge INTE upp, .....

Bara en kommentar...

-73

SM5 K(illen) F(rån) L(andet)