Author Topic: Köra med 4G modem på radiosidan  (Read 7646 times)

SM5LW

  • Newbie
  • *
  • Posts: 18
    • View Profile
Köra med 4G modem på radiosidan
« on: 2016-10-17, 22:44:30 »
Jag har kör en ICOM 706MkIIg via internt nätverk och det fungerar klanderfritt. Jag försöker nu köra remote med ett 4G modem på radiosiden, men hittills utan framgång. Jag har konfigurerat Radio-RRC för att använda ddns.remoterig.com enligt manualen och erhållit Own host name, Username och Password. Sedan har jag överfört Own host name till Control-RRC SIP contact-rutan, vilket  jag tolkar är det enda som skall överföras till Control-RRC (sid 67 i manualen). Är det något annat som skall konfigureras i Control-RRC jämfört med när jag kör via mitt interna nätverk?

/ Dag Sigurd (SM5LW)

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Köra med 4G modem på radiosidan
« Reply #1 on: 2016-10-17, 22:59:17 »
Det finns flera andra trådar i ämnet. Det är numera väldigt viktigt att man har rätt typ av 4G abonnemang för att det skall funka. Routern på radiosidan måste få en publik IP-adress för att det skall funka. Kontantkort funkar i princip aldrig inte heller extra kort till telefoner utan man måste ha ett "riktigt" mobilt bredbandsabonnemang. så här skrev jag i en annan tråd häromdagen.

Det viktiga är att man får en publik IP-adress, den behöver inte vara fast. Det är väl bara operatören som kan svara på om ett visst abonnemang har det eller inte. Men man kan alltid testa om man får publik IP-adress genom att man ansluter en dator till den mobila routern och sen surfar in i routern och tittar vad den fått för WAN IP-address från operatören, sen surfar man http://www.whatsmyip.org/ och ser vad dom visar att man har för IP adress. Är dessa två IP-adresser lika då är allt bra och det kommer att funka. Är dom inte lika då tillämpar operatören sk Carrier grade NAT och det kommer inte att funka. Man kan behöva testa fler ggr när det gällde 3 tex så tilldelade dom publika adresser så långt det räckte sedan började man tilldela interna. Så det funkade ibland och ibland inte.

Har du rätt abonnmang så är det bara portforwarding som krävs på radiosidan och att byta till own hostname i SIP-kontakt rutan i Kontroll-RRCn.

73 de micke

oz1rh

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 106
    • View Profile
Re: Köra med 4G modem på radiosidan
« Reply #2 on: 2016-10-19, 01:06:51 »
På '3's netværk i Danmark får man en offentlig dynamisk IP adresse åben for indgående trafik ved at vælge APN=bredband.tre.dk check https://tools.3.dk/Business/Kundeservice/Hjaelp-til-mobilt-bredbaand/APN-guide/#Hvad_er_APN Mon ikke der gælder noget tilsvarende i Sverige? Prøv bredband.tre.se

73, Palle, OZ1RH.

SM5LW

  • Newbie
  • *
  • Posts: 18
    • View Profile
Re: Köra med 4G modem på radiosidan
« Reply #3 on: 2016-10-19, 22:17:25 »
God kväll,

Jag har följt Mickes råd och nu har jag en publik IP-adress från Telia. Det kostar 100 kronor extra per månad. Jag har kontrollerat WAN IP-adress i routern och den är lika med den jag får från whatsmyip.org. Sedan har tycker jag att jag har följt instruktionerna i manualen, men jag det fungera ändå inte.

Kontrollerar jag status på ddns.remoterig.com så är svaret: mdg8ubbv (Own host name enligt Radio-RRC) not found.

Tittar jag på status i Control-RRC står DNS status: Error, failed to resolve msg8ubbv.ddns.remoterig.com

Tittar jag på status i Radio-RRC står

    Dynamic DNS status: Unknown

    DNS status: Querying status

Jag skulle uppskatta några förslag hur jag skall komma vidare!

73 de Dag (SM5LW)

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Köra med 4G modem på radiosidan
« Reply #4 on: 2016-10-19, 22:21:57 »
Hej Du har satt DNS ip fel i radio RRCn den måste vara rätt annars kan inte DDNS uppdateras. oftast är den samma som gateway men inte alltid. Annars kan du prova 8.8.8.8 so är Google DNS

/micke

SM5LW

  • Newbie
  • *
  • Posts: 18
    • View Profile
Re: Köra med 4G modem på radiosidan
« Reply #5 on: 2016-10-19, 23:10:49 »
Tack för snabbt svar. Jag ändrade till 8.8.8.8 och nu har jag kontakt och mitt host name finns när jag frågar dans.remoterig.com. Däremot går inte radion igång! Båda lysdioderna på framsidan av Control-RRC blinkar, vilket väl indikerar att något inte står rätt till. Jag får jaga vidare.

/ Dag

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Köra med 4G modem på radiosidan
« Reply #6 on: 2016-10-20, 08:12:01 »
kika på Statussidan i Control-RRC också, det är samma där DNS måste vara korrect uppsatt för att du skall kunna använda ddns hostname

73 de mike

SM5LW

  • Newbie
  • *
  • Posts: 18
    • View Profile
Re: Köra med 4G modem på radiosidan
« Reply #7 on: 2016-10-20, 11:55:08 »
Tack för snabbt svar! Ja uppfattar att jag nu ddns fungerar. På Radio-RRC visar status "OK, remoterig.com = 213.180.92.125" och Control-RRC visar status #OK, msg8ubbv.ddns.remoterig.com = 95.204.13.155". Däremot visar "Connection status" "Disconnected" och SIP status "Idle". Min tolkning, med min begränsade kunskap, är att det är något med uppsättning av Huawei-modemet (E5186) som inte är rätt. Brandvägg? Jag har sätt några blänkare om "Port forwarding". Jag jagar vidare :).

73 / Dag (SM5LW)

SM5LW

  • Newbie
  • *
  • Posts: 18
    • View Profile
Re: Köra med 4G modem på radiosidan
« Reply #8 on: 2016-10-20, 17:49:24 »
Efter att ha gjort "port forwarding" fungerar nu systemet. Tack för hjälpen!

73 de Dag (SM5LW)