Author Topic: CW Keyer ikke særlig bra synes jeg  (Read 17848 times)

la5eka

  • Newbie
  • *
  • Posts: 22
    • View Profile
    • Email
CW Keyer ikke særlig bra synes jeg
« on: 2010-12-09, 13:27:55 »
Keyer på Controller delen er ikke veldig god synes jeg. Kanskje har jeg stilt inn feil, men jeg tror nok ikke det. Jeg kjører i rundt 120-150 speed, mode b, reverse paddle og passe delays. Jeg har low latency fiberlinje med 3ms ping tid og meget god båndbredde fra controller til radio. Likevel, når jeg kjører CW så er det vanskelig. Det kommer gjerne en ekstra "dit" her og der. Det samme gjelder når jeg kun hører på sidetone lokalt (med 500 ms LF delay). Er det noen her som har et tips eller to ? Er det mulig å trene seg opp til å kjøre med denne keyeren ?

Oppdatering: Jeg ser at mange andre har samme problem. Keyeren er åpenbart defekt. Dette er egentlig en deal-breaker for meg, da det kun er CW jeg driver med. Har Microbit tenkt å fikse dette ?
« Last Edit: 2010-12-09, 14:15:14 by la5eka »

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: CW Keyer ikke særlig bra synes jeg
« Reply #1 on: 2010-12-09, 16:49:40 »
Vi vet inte vad som är fel, det är en känslo sak, det är väldigt många som kör utan att ha nått problem. Vi har använt kod som är allmänt tillgänglig för själva keyer funktionen. Den har egentligen inget med överföring eller Remoterig burkarna att göra. Just den funktionen är som en vanlig elbug eller keyer. Men är det någon som har en bättre kod eller kan säga hur den skall ändras så gör vi det gärna.

Du som har så kort pingtid som 3 ms behöver inte använda keyern alls, du kan sätta den i off läge och köra paddlarna rakt igenom och använda radions keyer.

73 de mikael
« Last Edit: 2010-12-09, 16:54:39 by sm2o »

la5eka

  • Newbie
  • *
  • Posts: 22
    • View Profile
    • Email
Re: CW Keyer ikke særlig bra synes jeg
« Reply #2 on: 2010-12-09, 19:21:15 »
Min pingtid er nok ikke like kort alltid, dessverre. Jeg tenkte å bruke dette på jobbreise bl.a, og da blir det jo over satelitt eller mobilnett. Kanskje er det bare jeg som ikke er vant til denne keyeren og trenger litt trening. Når det er sagt har jeg aldri vært borti en keyer som er så følsom på prikkene som den her, og jeg ser flere i den engelske delen av forumet nevner det samme.

http://www.styrefors.se/sm2oan/remote/forum/index.php?topic=471.0

Selv når jeg reduserer speed til 60 cpm synes jeg det er vanskelig å få til. Keyere jeg har brukt/bruker er Winkey, MicroHam, innebygget i Icom/yaesu/kenwood, etc...

Uansett, Remoterig er veldig bra greier, og jeg synes totalpakken er super. Jeg får evt. bare bruke en ekstra keyer...

Hadde dere bare kommet med en versjon for android nå... og med støtte for å trunke til den i asterisk ;)

73 de la5eka ...
« Last Edit: 2010-12-09, 22:57:10 by la5eka »

sm0mdg

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 36
    • View Profile
Re: CW Keyer ikke særlig bra synes jeg
« Reply #3 on: 2010-12-12, 17:31:27 »
Det är nog som Mike säger, det är en vaneskak. Jag har tidigare använt  Winkeyer, Yaesu och Elecraft keyers och dom verkar alla ganska olika Remoterig keyern. Jag har även en TS-480 vars keyer mer liknar Remoterig's.

Jag upplever samma problem som du med Remoterig keyern, den är antingen för trög eller för "trigger happy". Jag har löst det genom att ansluta en Winkeyer enligt instruktionen för manuell nyckel. Så nu är allt som vanligt, men det blir en extra enhet på skrivbordet.

73 de Björn
SM0MDG
SE0X

sm3ccm

  • Newbie
  • *
  • Posts: 29
    • View Profile
Re: CW Keyer ikke særlig bra synes jeg
« Reply #4 on: 2010-12-16, 13:54:22 »
Jag kör omkring 80 procent CW ( sedan 1959 ) och har använt en hel del olika keyers men det är nästan omöjligt att komma överens med 1258'ans inbyggda. Mitt största problem är att jag tappar en kort i slutet av ett tecken. C blir K, R blir A o.s.v.
Jag tränar varje dag och det blir bättre och bättre hoppas jag.

Utan att ge honom någon förutfattad mening bad jag en kompis, f.d. telegrafist i handelsflottan, telegrafist på FN uppdrag, lång anställning på fast radio, att testa buggen. Efter 5 minuter gav han upp...

73 de Lasse

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: CW Keyer ikke særlig bra synes jeg
« Reply #5 on: 2010-12-16, 14:07:54 »
Hej

Vi har gjort en ny mode som kallas  Iambic A2, vi kommer att publicera den nya mjukvaran i eftermiddag.

Prova gärna och hör av er.

(Vi hittade en ytterligare variant av implemenation, som jag tycker verkar bättre.)

73 de mikael

la5eka

  • Newbie
  • *
  • Posts: 22
    • View Profile
    • Email
Re: CW Keyer ikke særlig bra synes jeg
« Reply #6 on: 2010-12-21, 01:48:16 »
Jeg beklager å måtte si at jeg ikke kan merke noen forskjell. Iambic B er fremdeles nesten umulig, og Iambic A2 er det samme som A1 ? Slik jeg kan forstå, er iambic mode B det som er mest vanlig i rigger fra Icom, kenwood etc... og kanskje den dere bør prøve å få til å virke.

73 de LA5EKA ...

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: CW Keyer ikke særlig bra synes jeg
« Reply #7 on: 2010-12-21, 07:45:20 »
Jag har inga fler ideer.

Det är ju ändå bara 3-4 stycken som hört av sig som har problem, så för de flesta funkar det tydligen. Åtminstone 2-3 st av de som har problem kör med K1EL Winkeyer normalt, det är kanske den som är lite annorlunda och man därigenom får det svårt, jag vet inte. Vi har tittat på koden och den är implementerad precis som de som finns publicerade på nätet. Men som sagt är det någon som tydligt kan beskriva hur ni vill ha det, så provar vi gärna, det är inte så svårt att lägga in flera varianter. Men det finns inte heller så många sätt att göra det på. Det man måste specificera är när man skall  när man skall ta emot en nyckling och om motstående tecken skall ha prioritet osv.

god jul

mikael

la5eka

  • Newbie
  • *
  • Posts: 22
    • View Profile
    • Email
Re: CW Keyer ikke særlig bra synes jeg
« Reply #8 on: 2010-12-21, 13:07:50 »
Kanskje er det ikke så mange som kjører CW remote, og de som gjør det bruker Winkey el.l ? Uansett, det er ikke så lett å skrive keyer kode, det kan vi se utifra at de fleste som implementerer keyere i sin hardware bruker enten winkeyer eller en annen keyer chip. Jeg vet av egen erfaring at det er meget vanskelig å få timingen programmert riktig. Samtidig er det ikke lett å forklare hvordan det skal gjøres. Programmereren bør nok være CW operatør for å få den rette "feel".

Det finnes utallige dokumenter på nettet som beskriver de forskjellige keyer modes, men jeg er ikke sikker på hvor riktige de er. Jeg tror vi kan si at fasiten er å sammenligne med f.eks en innebygget icom keyer, eller winkeyer i mode B. Kanskje løsningen er å lage en beskrivelse av hvordan implementere en winkeyer chip, og samtidig tilby den bundlet med remoterig ?

73 og God Jul de LA5EKA ...

sm3ccm

  • Newbie
  • *
  • Posts: 29
    • View Profile
Re: CW Keyer ikke særlig bra synes jeg
« Reply #9 on: 2010-12-22, 17:22:06 »
Vid en sökning på forumet hittade jag nio olika call som alla har problem med den inbyggda keyern. Man kan inte lära gamla hundar att sitta och just nu känner jag mig som en sådan. Jag tränar idogt och det går sakta framåt så det kanske inte är helt hopplöst. 
En anledning att så få har hört av sig är nog att man använder en extern keyer med minnesfunktion. Det blir nog den väg jag kommer att välja.
Ett tips. Varför inte engagera någon av de jättefina CW-operatörer som finns i Luleå-området som "testpiloter", t.ex Janne, EKM, eller Peter, CEW. I övrigt tycker jag att RRC'na är en fantastisk produkt där ni är lyhörda för kunderna både när det gäller hård- och soft-vara. Tack för det.
God Jul och Gott Nytt de Lasse -CCM 

sm2sum

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 48
    • View Profile
    • Email
Re: CW Keyer ikke særlig bra synes jeg
« Reply #10 on: 2011-01-23, 17:12:23 »
Suveränt............................
Det finns säkert fler än undertecknad som lidit i det tysta och tagit den extra korta som ett felslag. Alternativen när man bor i centralorten och inte haft möjlighet med antenner har ju varit begränsad. Det  har har ju funkat
trots en eller annan omtagning.
Version 2.33 är en jättehit,
Cw med IC 706 och mobilt bredband går klockrent
Stort tack

73,s
Peder
 
K3 twin
Mobile internet
Dovado router

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: CW Keyer ikke særlig bra synes jeg
« Reply #11 on: 2011-01-24, 08:35:30 »
Suveränt............................
Det finns säkert fler än undertecknad som lidit i det tysta och tagit den extra korta som ett felslag.
Att lida i det tysta är lite lömskt för oss som försöker göra detta till en så bra produkt som möjligt. Det är nämligen via er feedback vi får reda på vad som kan förbättras. Man behöver ju inte skälla som en bandhund och vara allmänt otrevlig för det, utan delge sina erfarenheter lugnt och sansat  så att vi får en så komplett bild som möjligt av situationen  ;)
Always include type of hard/software and version when asking for support.

sm2sum

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 48
    • View Profile
    • Email
Re: CW Keyer ikke særlig bra synes jeg
« Reply #12 on: 2011-01-25, 09:00:09 »
Det är noterat............
Trodde dock att problemen kom av dåliga cw-kunskaper och framförallt
av höga och varierande pingtider på ett svajigt mobilt bredband och inte på
den inbyggda cw-funktionen  :)

73 peder

K3 twin
Mobile internet
Dovado router

la5eka

  • Newbie
  • *
  • Posts: 22
    • View Profile
    • Email
Re: CW Keyer ikke særlig bra synes jeg [Fixed]
« Reply #13 on: 2011-06-03, 01:22:28 »
Hei ... !

Jeg har ikke vært her på en stund, og heller ikke brukt remoterig i det siste. Hentet ned siste
firmware nå og testet Iambic B mode ... nå fungerer det knallbra. Fine greier !!

73 de LA5EKA, Gisle ...