RRC 1258 Support på Svenska > Allmänt diskussionsforum

Remote med kommande fiber

<< < (3/3)

sm7clm:
Tack Micke och Göstha.
Om jag har förstått det hela, så får min kompis automatiskt en IPv4-adress av Telia när han får sitt fiberbredband installerat. Rätt?

Göstha, du skrev att IPv4-adresserna börjar ta slut. Ärr det något som går att förbeställa?
Lennart

sm2o:
IPv4 adresserna är slut sen länge det är bara dom som operatörerna redan har allokerade som dom kan använda, därför inför man mer och mer sk Carrier Grade NAT. Förenklat sätter man en router till i nätet som likt hemma routern har EN publik adress, sen ansluter många hemma routrar till den och delar på den publika adressen. Man kommer dock inte åt den routern så fjärråtkomst utifrån är inte möjligt i en sån lösning. Men som jag skrev så erbjuder man publik IP- till såna som verkligt behöver det, det är inte så många. Det går knappast att förboka. Sen är det ju så att bara för att han har Telia öppen fiber är det ju absolut inget måste att man har Telia som tjänsteleverantör, och det är tjänsteleverantörens lösning som man som kund drabbas av. Telia hyr bara ut fibern utan IP-addresser.

/micke

sm7clm:
OK!
Det är väl bara att sitta still i båten och vänta och se vad som händer.
Lennart

Navigation

[0] Message Index

[*] Previous page

Go to full version