Author Topic: Temp sensor problem  (Read 8331 times)

Greven

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 45
    • View Profile
    • Email
Temp sensor problem
« on: 2017-02-19, 19:48:09 »
Har uppgraderat till ver 4.27 home och har nu problem med 1-wire interfacet, det inte vill hitta/läsa in temperatur sensorer. Jag kör med Kjell&Co 18B20 (Art. 87893) som funkat bra hittills. Får nu "No BUS-A 1-wire devices found!" Är det någon annan som upplevt samma problem?
Om jag lägger till en DS2406 så hittar den. Så själva 1-wire interfacet verkar funka. Vågar inte gå tillbaks till äldre FW och testa då det står på hemsidan:
Important! If you have a Webswitch with bootloader v 1.13 or later you can NOT install older versions than 4.27. If you do that you will brick your Webswitch and need to send it to us to recover it.
Med "later" menas det då v 1.13 eller högre version? Hittar dock ingen bootloader alls på hemsidan?!?!? Min burk har för övrigt bootloader 1.10 enligt system info.

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3003
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Temp sensor problem
« Reply #1 on: 2017-02-19, 21:28:36 »
bootloader versionen är kopplad till hårdvaran och har du version 1.10 så är det ingen fara. Det är såna som har v1.13 eller senare som inte kan backas. Bootloader versioner finns inte på hemsidan de har hittills aldrig behövt uppdateras på befintlig hårdvara.

/micke

Greven

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 45
    • View Profile
    • Email
Re: Temp sensor problem
« Reply #2 on: 2017-02-19, 22:01:45 »
Ok, ska prova med en tidigare FW för att se om det gör skillnad. Återkommer...

Greven

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 45
    • View Profile
    • Email
Re: Temp sensor problem
« Reply #3 on: 2017-02-21, 07:58:26 »
Nä, vilken FW man har spelar ingen roll.
Den nya tempsensorerna jag köpte funkar i min Maxim/Dallas USB sticka DS9490R men inte i WS. Mystiskt  :o Enligt Kjell&Co har man inte ändrat något. Ska kolla några gamla jag har.
Ingen annan som har problem?

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3003
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Temp sensor problem
« Reply #4 on: 2017-02-21, 08:04:12 »
Vi har inte ändrat nått så det är en rimlig slutsats du dragit. Det var nån annan som hade problem men jag fick den uppfattningen att det var några Kina sensorer han skulle använda, dom riktiga Dallas funkade.

/micke

Greven

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 45
    • View Profile
    • Email
Re: Temp sensor problem
« Reply #5 on: 2017-02-21, 22:10:03 »
Problemet löst. 2 st tempsensorer som beter sig konstigt. Nu har jag bytt ut dessa och nu funkar det. Det märkliga är att en av dem funkar i mitt andra nät med USB sticka men inte i WS nätet. Teknikens under  ;D

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3003
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Temp sensor problem
« Reply #6 on: 2017-02-22, 08:19:59 »
Ok Bra, undrar om det inte florerar Kina kopior, dom tar ju mindre betalt för kapslade sensorer med 3m sladd än vad man kan köpa en lös Dallas sensor för

/Micke

Greven

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 45
    • View Profile
    • Email
Re: Temp sensor problem
« Reply #7 on: 2017-03-02, 21:27:59 »
Kollade med Kjell & Co och visst köper de tempsensorer från Kina. Om själva kretsen skulle vara en kopia på Dallas är ju svårt att säga då den är inkapslad. Jag fick i alla fall ett par nya tempsensoerer utan problem + en extra art nr. 87883 att leka med. Funkar perfekt och kul med en liten blinkande lysdiod så man ser att 1-wire nätet lever. Perfekt att göra rumstermostater med. Så all heder åt Kjell.

Toolman

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Re: Temp sensor problem
« Reply #8 on: 2017-04-26, 19:17:13 »
Jag har gått igenom fem st 87893 från Kjell&co och har fått en att fungera. Jobbar mig igenom deras lager :)

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3003
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Temp sensor problem
« Reply #9 on: 2017-05-03, 17:47:40 »
Vi har köpt några Kina kopior också, och dom funkar nån gång då och då. När vi får en lucka skall vi se om det går att göra nått åt det. Men helt klart så är det inte samma grej som Dallas orginal.

/micke