Author Topic: Min kompis har fått fiber  (Read 6937 times)

sm7clm

  • Newbie
  • *
  • Posts: 24
    • View Profile
Min kompis har fått fiber
« on: 2017-09-21, 08:50:01 »
Min kompis Sylve på södra Öland, där jag har min radio sedan 4 år, har nu fått fiber installerat och leverantören är Bredbandsbolaget med över 100 Mbits hastighet.
De använder ett modem, en Technicolor TG799, som levererar bredband till dator TV och telefoni.  I botten på modemet står det http://192.168.10.1 och det stämmer när man loggar in på modemet.
Den övriga utrustningen är som tidigare (ADSL anslutning) en router från D-link DSL-275B som är ansluten till Webb switch och RCC-1258. D-link routern har adress 192.168.0.1
Eftersom överföringen inte fungerar efter fiberanslutningen, undrar jag vad som måste göras först? Jag har kontakt med RRC och SWICH när jag kör en dator på routern.
Vilken utgång av de fyra på Technicolorn skall D-linken anslutas till?
Behöver det göras några ändringar i Technicolorn? Skall alla portar bryggas eller räcker det med en?
Tacksam för hjälp.
73 de sm7clm / Lennart

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3007
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Min kompis har fått fiber
« Reply #1 on: 2017-09-21, 09:00:18 »
Man brukar kunna be Telia brygga modemet dom bryggar då port 4. Vet inte hur bredbandsbolaget gör. Du skall då kunna ansluta D-link routern till port 4 och om du har DHCP aktiverat på WAN sidan i routern skall du inte behöva göra nånting.

73 de micke


oz1rh

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 106
    • View Profile
Re: Min kompis har fått fiber
« Reply #2 on: 2017-09-21, 13:04:58 »
Why use the D-link DSL-275B? A simpler setup is using just the fiber router Technicolor TG799 with the relevant port forward and the old IP LAN IP range 192.168.0.1-254.

73, Palle, OZ1RH.

SM7BKZ

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 104
    • View Profile
    • Email
Re: Min kompis har fått fiber
« Reply #3 on: 2017-09-21, 14:06:48 »
Palle, there is not enougth ports on the Technicolor, he must have three to the rig, one swich one antenna and one radio. It has worked before.

SM7BKZ

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 104
    • View Profile
    • Email
Re: Min kompis har fått fiber
« Reply #4 on: 2017-09-21, 14:08:23 »
micke, vi trodde det skulle fungera så men det vill inte för tillfället. Vi får testa igen.

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3007
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Min kompis har fått fiber
« Reply #5 on: 2017-09-21, 14:55:10 »
Men vänta nu

DSL-275 B har ju ingen WAN port, det är ju ett ADSL-modem med router. Du behöver en vanlig router med ethernet WAN port.
Om inte andra funktioner som IP-telefon tex används så behöver man ju inte använda technicolorn alls, sätt den riktiga routern direkt i fiber burken.

För Palle så är Tecnicolor en burk med ett hopplöst användarinterface och den har inget stöd för fjärradministration.

/micke

SM7BKZ

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 104
    • View Profile
    • Email
Re: Min kompis har fått fiber
« Reply #6 on: 2017-09-21, 19:13:30 »
micke, vi har en vanlig router med WAN-ingång, internet går utmärkt via den routern och sedan Technic-modemet.
Jag  fattar inte var felet ligger.    men     vi ger inte upp.
Stig / BKZ

oz1rh

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 106
    • View Profile
Re: Min kompis har fått fiber
« Reply #7 on: 2017-09-22, 17:26:25 »
Hej,

Du kan fejlsøge på dine net med ping så finder du ud af hvad der virker og ikke virker, det må give en ide om fejlen. ping fra en router ligger typisk under System og Diagnostics i routerens. På en Windows pc kan du pinge fra en DOS boks (cmd).

Det er kompliceret med to routere og to net. Det er muligt at sætte det op med et net, men så skal ethernetkablet fra fibernet routeren sættes i en af de 4 huller til RJ-45 på din 'vanlige router' og IP adresser mv. skal sættes passende. Jeg har mit kørende på den måde, altså på et net, endda med en NanoStation M2 undervejs.

Du kan evt. vise os en netværkstegning med dine routere og enheder og deres subnet ranges (192.168.10.1-254 eller 192.168.0.1-254?), maske (255.255.255.0?) og default gateway. Så det det sikkert muligt at foreslå hvad der er galt uden at gætte så meget.

Mit gæt lige nu er at dine radio RRC ikke har korrekt IP adressse eller default gateway i forhold til det net de står på. Det kan også være at der er route ud mod internettet, men at trafik udefra ikke routes til RRC'erne. Det kan jeg ikke gennemskue uden din netværkstegning.

73, Palle, OZ1RH.

sm7clm

  • Newbie
  • *
  • Posts: 24
    • View Profile
Re: Min kompis har fått fiber
« Reply #8 on: 2017-09-22, 19:24:40 »
Tack för ditt inlägg Palle.
Vi kollar
73 de sm7clm/Lennart

sm7clm

  • Newbie
  • *
  • Posts: 24
    • View Profile
Re: Min kompis har fått fiber
« Reply #9 on: 2017-09-27, 08:54:21 »
Micke,
Vi har nu kollat att vi använder utgång/port 4 på bredbandsmodemet TG799 som Bredbandsbolaget bryggat. Denna anslutning är vidare ansluten till Wan porten på den tidigare använda routern.
Vill du göra en checklista, step by step, hur vi går vidare med inställningarna och vad som vi bör tänka på t. ex. Port Forwarding. Eller?
Tacksam för din hjälp
73 de sm7clm

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3007
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Min kompis har fått fiber
« Reply #10 on: 2017-09-27, 09:00:48 »
Hej

kolla att den egna routern verkligenfår en publik IP adress, det står här hur man gör

http://www.remoterig.com/wp/?page_id=3494

sedan gör man portforwarding enligt manualen och ser till att SIP ALG är avslagen om det finns nån sån inställning i routern

73 de micke