Author Topic: Tappar kontakten - behöver råd och idéer på vad som felar ...  (Read 3854 times)

Mikael (SM0LPO/SB0A)

  • Newbie
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
    • Email
Hej
Jag har en Kenwood TS-480SAT som jag kontrollerar remote med hjälp av RRC:n. På hemmasidan så har jag kopplat COM2 till usb på datorn och kör mjukvarorna HamRadioDeLuxe samt N1MM+. Nu har jag ett märkligt fel som jag inte kan avhjälpa och behöver någons hjälp hur man kan åtgärda detta.

Felet uppstår efter ett par minuter och det är oavsett vilken av mjukvarorna jag kör (så felet borde ej ligga i mjukvaran eftersom samma symptom förekommer i båda). Men jag tappar kontakten mellan mjukvaran och RRC:n - Radion som sådan fungerar trots att mjukvaran tappat kontakt men om jag vill ha en fungerande kontroll via mjukvaran så måste jag starta om HamRadioDeLux eller klicka reset knappen på N1MM+.

Felet uppstår oavsett om jag har windows 7 eller windows 10 installerat på min dator här hemma - ett frustrerande fel när man framför allt kör tester

Jag är inte så kunnig i detta med datorer så all hjälp jag kan få kring idéer på hur jag kan tackla detta mottages :)

Bästa 73's Micke

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Hej
prova kör med en USB till serie omvandare och anslut den till fysiska comporten på RRCn.

/micke

Mikael (SM0LPO/SB0A)

  • Newbie
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
    • Email
Ett förtydligande till min fråga ...

Felet uppstår ånyo efter ett par minuter och så får jag göra samma åtgärder för att "förnya" kontroll via mjukvaran osv ... det är ett återkommande "fel".

Skall prova med att koppla så som Micke föreslog ... återkommer när detta är prövat

73's Micke

Mikael (SM0LPO/SB0A)

  • Newbie
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
    • Email
Hej igen ...

Jag har nu skaffat en adapter (USB till RS232) och kopplat in denna på den fysiska porten i RRC:n enligt rekommendationen. Felet kvarstår tyvärr fortfarande och då jag tog bort USB kopplingen från RRC till dator så försvann också möjligheten för mig att använda Winkey funktionen som är kopplat till usb-porten. När jag installerade adaptern försvann de portar som tidigare installerades av SetupManagern .... så ... har någon några andra förslag på åtgärder?

Till er som använder TS-480 och Remoterig - hur har ni fått det att fungera utan att ni förlorar/tappar CAT-informationen kommunikationen mellan mjukvara och er radio?

73's Mikael