Author Topic: Allmänt om routrar och brandväggar  (Read 30211 times)

SM2Z

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 34
    • View Profile
    • SM2Z
    • Email
Allmänt om routrar och brandväggar
« on: 2008-12-30, 17:25:08 »
Klippt från www.remoterig.com

En av dom stora svårigheterna med fjärrstyrning över internet är att vi i de flesta fall av våra Internetoperatörer är hänvisade till sk. dynamiska ip-adresser. Det innebär att vi inte från en gång till en annan vet vad utrustning i den andra ändan har för ip-adress när vi skall kontakta den. Ett annat problem är att vi till nästan 100% också använder oss av brandväggar eller sk. NAT routers. Dessa "gömmer" dom in interna ip-adresserna så att dessa inte är direkt åtkomliga utifrån internet. För att kunna strömma ljud och data mellan RRC-1258 enheterna måste dessa ha koll på alla IP-adresser och hur portkonverteringar sker i de båda routerarna. Det finns dock olika lösningar för att komma runt dessa hinder.

På manöverpanelssidan behövs oftast inte några speciella inställningar i Routern. RRC-1258 kan vara inställd för att att använda dynamisk IP sk. DHCP. RRC måste också vara inställd för att kontakta en sk. STUN-server (ex. stun.microbit.se) detta för att RRC skall veta vilken IP-adress/port den har på utsidan av brandväggen. Denna information skickas sedan över till Radio-RRC så att den vet vart den skall skicka datat.

På radiosidan måste routern programmeras om så att den släpper in port 5060 till den IP-adress som Radio-RRC använder. Ett enklare sätt är oftast att ange Radio-RRC:ns IP-adress som sk DMZ adress. Det gör att man kan komma åt RRC:ns web- och telnetgränsnitt över internet. Det är bekvämt för att kunna ändra iställningar od. Man måste också registrera sig hos en dns-tjänst tex. www.dyndns.com och ställa in routern så att dns-tjänsten uppdateras med routerns publika IP-adress. Detta för att man skall komma åt Radio-RRC även om IP-adresserna ändras. RRC:n bör också vara inställd för att kontakta en sk. STUN-server om man inte är säker på om Portnumren konverteras i NAT-routern ( oftast gör de inte det om DMZ används).
Radio-RRC:n måste alltid ha samma adress på insidan av routern, antingen genom att man anger en fast IP-adress eller genom att man låser MAC-adressen till en fast IP i Routern.  Med rätt inställningar så fungerar det i alla fall vi testat.

Följande portar används idag.

5060 = SIP, standardport SIP om du redan kör ip-telefoni via routern där radion står kan det bli problem.
11000 = RTP, Ljudet
12000 = Datakanal, dvs. seriedata mellan panel och radio.

Port 11000 och 12000 förhandlas upp via SIP så de behöver inte öppnas i NAT-routern.
Så snart tiden medger kommer vi att göra dessa portnummer programmerbara.
« Last Edit: 2008-12-30, 17:27:06 by SM2Z »

SM2Z

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 34
    • View Profile
    • SM2Z
    • Email
SV: Allmänt om routrar och brandväggar
« Reply #1 on: 2009-01-03, 19:14:40 »
Extern länk till info om Port Forwarding (Tack 7THS) http://portforward.com/help/pfprogression.htm

LA9NEA

  • Newbie
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
    • Email
Re: Allmänt om routrar och brandväggar
« Reply #2 on: 2010-05-03, 06:08:48 »
Hei ! Jeg har nettopp anskaffet Remoterig og er i installasjonsfase. Kjører ADSL hjemme, og ICE.net mobilt bredband på ''Stugan''. ( ICE-D35 modem).
Har forstått at det må gjøres en ''Portforwarding'', er det bare i ICE modemet det trengs å gjøres?
Har vært inne på ICE modemet og der er det en '' start port '' og en '' slutt port''.

Trenger noen tips om dette.

På forhånd takk
73 Viggo  LA9NEA

la8gna

  • Newbie
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
    • Email
Re: Allmänt om routrar och brandväggar
« Reply #3 on: 2010-11-06, 16:47:10 »
La9nea: Til hvilken del skal du bruke ICE nettet? Er det der radio skal være eller controllboksen?

sm2nog

  • Newbie
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
Re: Allmänt om routrar och brandväggar
« Reply #4 on: 2011-10-30, 21:40:49 »
Hej alla !

Jag har fått min lilla box att funka via internet funkade jättefint i mitt eget lan men så fort jag slog in mitt skarpa ipnummer så tuttade radion upptaget provade idag att gå till grannen och prova med ett nytt ipnummer och se där grejorna funkade direkt har även testat 3g modem och det funkade också fint. nu till nästa svårighet rotorn jag har en jaakko rotor med en 10 varvig pot hur skall jag få detta att funka har fixat så jag kan vrida men vet som sagt inte var.......
73 de HG sm2nog

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Allmänt om routrar och brandväggar
« Reply #5 on: 2011-10-31, 08:28:10 »
Hej

Många routrar klarar inte av att använda det externa ip numret eller dyndns namnet internt i LANet, Vissa klarar det tex Netgear. Så förmodligen är det bara det som är problemet när det funkar utifrån.

Ang rotorn vet jag inte riktigt hur du menar, jag antar att du har Webswitch 1216H med rotorinterface 1216L där ansluter du till rotorn så att du får en spänning in till 1216L med ca 0-12V beroende på riktning. Jag ser inte att det har nån betydelse att det är 10 varvig pot bara man får en späning som är någorlunda linjär mot riktningen. Det finns ju rätt många kalibreringpunkter så det brukar ju oftast fixa sig.

73 de micke