Author Topic: Problem med APO, IC-706  (Read 13564 times)

SM6VTT

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 90
    • View Profile
Problem med APO, IC-706
« on: 2011-01-12, 19:14:23 »
Jag har en IC-706MKIIG med delat kablage och har upptäckt ett problem med APO, Auto Power Off.

Jag har inte riktigt fått någon logik i det men radion stänger inte av sig. Nu tappar jag kontakten med radiodelen ibland vilket kan göra att den börjar räkna om från början. Jag har alltid haft den funktionen på, stängde av den först igår och efter det så har den slutat att pipa för omstart som den ibland gjorde tidigare. (I samband med att jag var inne i menyn tappade den även att selekterade scanning kanaler)

Hur som helst, en kollega testade också APO med två enheter kopplade mot varandra i samma rum. Hans radio stängde av sig men med 2 minuters intervall så kom det pip i högtalaren som om den den skulle starta upp. Han hade då den inställd på 30 minuter, jag hade min på 90 minuter.

Vi har den senaste programvaran båda två.

Kanske inte en jätteviktig funktion men något kommando verkar tolkas fel eller inte gå fram. Jag lyssnar ibland på kvällen när jag går och lägger mig, då kan det vara bra att den stänger av sig om jag skulle somna ifrån radio. Speciellt när jag har mobilt bredband med en begränsning på datamängden.

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3007
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Problem med APO, IC-706
« Reply #1 on: 2011-01-12, 19:19:02 »
Hej

VI tolkar inte telegrammen, dom bara åker rätt genom. jag tror det är svårt att göra nått åt

73 de mikael

SM6VTT

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 90
    • View Profile
Re: Problem med APO, IC-706
« Reply #2 on: 2011-01-15, 21:32:09 »
Misstänkte att det kunde vara så.

En APO funktion i remoterig kunde kanske vara nåt i framtiden?