Author Topic: TS-790E till RRC  (Read 5754 times)

SM4DXO

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
    • Email
TS-790E till RRC
« on: 2011-03-05, 22:46:04 »
Hej!

La in denna frågan på engelskspråkiga sidan av misstag!!!

Jag tänker koppla en Kenwood TS-790 till RRC COM2. TS790 har ju ingen  9 pol D-sub, men har en ACC1 6pol dinuttag på baksidan. Stiften på den är märkta:

1= DGD
2= TXD
3= RXD
4=CTS
5=RTS
6=NC

Jorden är i ytterhöljet. Buffertkretsen till detta uttag är en SN7407. Det är väl OK att göra en kabel D-sub till detta 6-poliga DIN-uttag utan någon annan anpassning mellan?

73!
Mats-Ingvar/SM4DXO

P.S. Kanske kommer flera frågor!

sm2o

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: TS-790E till RRC
« Reply #1 on: 2011-03-05, 23:06:04 »
Hej
skulle tro att det behövs någon omvandling till RS-232 nivåer i mellan. Men om det är 5V på ACC kontakten så kan man kanske koppla direkt till COM0 som ju jobbar med 5V nivåer.

Jag aldrig sett radion så jag gissar bara, men kolla schemat.

73 de micke

SM4DXO

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
    • Email
« Reply #2 on: 2011-03-06, 11:03:57 »
Hej!

Borde fungera. SN7407 är ju en 5V-krets med inverterade in/utgångar. TXD och RXD är förspända med 5V via 1K motstånd i serie med 5V. Du skriver COM0, men enligt ritning för Kenwwod i allmänhet så är COM2 angiven. Det kanske är så att man i set-up väljer lämplig comport. Har inte tittat på det än. Om allt OK så borde C-IV fungera normalt eller vad tror Du?

73!
Mats-Ingvar/4DXO

sm2o

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
« Reply #3 on: 2011-03-06, 17:00:08 »
Hej

Eftersom det står i 790 manualen att ett interface krävs. Då är jag ganska säker på att det bara är 5V nivåer i ACC kontakten vilket innebär att det inte går att ansluta till COM2 på RRC som ju är en RS-232 port (+-12V nivåer). Nyare Kenwood har ju RS-232 kontakt direkt på radion, det är det som beskrivs i RRC-manualen. Men COM0 har ju TTL nivåer så det borde gå att ansluta till den.

73 de mikael

SM4DXO

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
    • Email
« Reply #4 on: 2011-03-06, 20:03:43 »
Hej Mikael!

Du har helt rätt. Tankefel från min sida. Jag har ju sedan flera år tillbaka testat fjärrstyrning med TS-790 och kom ju på att jag hade gamla grejer för anpassning  mellan  TS-790 och serieport på en dator. Körde lite med HamRadioDelux då med skapligt resultat. Var länge sedan jag byggde det så håller på och ritar upp det enkla krestkortet och kablage. I korta drag består "enhetera" av en liten låda med 2 st BC107 för RXD och 2st BC107 för TXD och desutom en optokopplare som användes för nyckling av stationen samt en annan liten låda med 2 st transformatorer för galvanisk förbindelse av LF in och ut. Va  man glömmer!! Hi, hi .... !

Har kollat upp hur serieporten är kopplad och undrar om det har någon betydelse att jag har RTS (Requeat To Send) ansluten. Vad jag ser i alla ritningar på kablage till RRC så finns inte stift 7 ansluten annat än i generella ritningen för seriekabeln för Kenwwod-kabeln till radion där RTS och CTS bara är byglade mot Kenwood-stn. Är det något negativt att ha kabeln kvar?

73!
Mats-Ingvar/4DXO
« Last Edit: 2011-03-06, 22:11:49 by SM4DXO »

SM4DXO

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
    • Email
« Reply #5 on: 2011-03-12, 10:04:42 »
Hej igen!

Behöver nog lite hjälp!!

Har tagit fram mitt hembyggda C-IV -interface för TS-790. Det tog ett tag innan jag kom på hur allt fungerade.

Jag kan alltså styra TS-790 från en dator och till den dator, som radiostationen är ansluten till. Jag har bara kontrollerat att jag kan styra radion med HamRadio Delux så interfacet fungerar. Störst problemet innan jag fick igång ursprunget var att Windows 7 brandvägg blockerade allt. När jag kom på att stänga av brandväggen fungerade allt OK. Har försökt öppna allt både in och ut och genom Windows brandvägg, men inte lyckats lösa det!? Det får bli ett senare problem. Nu vill jag få fjärrstyrning genom RRC-1258-enheterna att fungera!?

Jag får det alltså inte att fungera med RRC-1258 burkarna!? Jag anser att jag konfigurerat Com 2 rätt i både Control och Radio. TS-790 har 4800 i baudrate. Jag har bara fokuserat på att få kontroll på styrning av radion. Jag har inte funderat på ljud eller annat ännu. Datorns comport har jag anslutit till Com2 på RRC-1258 Control och RRC-1258 Radio Com2 är ansluten via mitt interface till radion. Båda RRC-enheterna är anslutna till D-Link router DI-624.

På denna sida https://picasaweb.google.com/Mats.Ingvar/RadiostyrningProjektbilder?authkey=Gv1sRgCO652Pz03IX_Xw# har jag lagt upp några bilder. När jag trycker Connect under Status i Controlenheten så verkar jag inte få kontakt med Radio-enheten. Det enda jag ser som händer är en konstig DNS status?? Vad gör jag för fel??

73!
Mats-Ingvar/4DXO
« Last Edit: 2011-03-12, 10:46:33 by SM4DXO »

sm2o

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
« Reply #6 on: 2011-03-12, 11:02:01 »
Connected/transferring betyder att burkarna har kontakt med varandra, indikeras också av gul LED på fronten.

Du kan inte använda ett sånt interface som du ritat, det finns inga spänningar på CTS och DTR i COM2 du måste strömförsörja interfacet separat.

73 de micke

Jan (Microbit)

• Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • Email
« Reply #7 on: 2011-03-14, 09:04:36 »
DNS-statusen är inte "konstig"  ;) Den är helt normal för de fall då du inte har angett en SIP-kontakt med ett s.k "värdnamn", utan antingen har det tomt eller så är det en ren IP-adress. Då använts remoterig.com som värdnamn att testa DNS-funktionen mot istället.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

SM4DXO

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
    • Email
« Reply #8 on: 2011-03-14, 09:25:01 »
Tack för svar Micke och Jan!

Jag är snart klar med en extra 7805 för spänning till CTS. Vill ha in det på samma kretskort så lite pulande. Tänkte behålla ursprungsritningen koppling och bara lägga på 5V på CTS. Funderar på att sätta en seriediod i backriktningen ut mot COM2 i RRC om det är nödvändigt?? Hänger kanske den tänkta CTS i COM2 i luften eller .... ? Jag började leta efter grejor i junkboxen och har börjat koppla ihop ett nytt interface med MAX232 och en 5404, men tyckte det började se ut att gå fortare att prova med en enkel spänningskälla till befintligt interface. Få se om jag hinner kolla funktionen under dagen. DTR som jag använt för nyckling av sändaren får jag försöka ansluta till AUX/MIC. Den borde väl gå att ställa in för nyckling av optokopplaren som jag har i schemat?

73!
Mats-Ingvar

SM4DXO

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
    • Email
« Reply #9 on: 2011-03-22, 15:14:03 »
Hej igen!

En vecka drygt har gått sedan jag skrev något!

Allt med styrning av radio genom RRC-burkarna fungerar bra. Jag kan köra CW både med manipulator och vanlig handpump och dessutom utmärkt köra CW från dator. Jag använder CwType. Ljudet också OK från radio. Saknar volymkontroll, men man kan ju förinställa ljudet på stationen. Har också provat att ansluta högtalarutgången till linjeingång på ljudkortet i dator och då får man ju med volymkontroll.

Har fråga om COM1 som jag använder för rotorstyrning, men får den inte att fungera. Det är ju tydligen bara TXD, RXD och Jord i COM1. Vilken av de sex moderna ska jag välja? Borde väl vara något transparen läge? Jag har ERC för rotorstyrning. Tycker jag provat de flesta moderna!? Är det något annat jag glömt bort??

73!
Mats-Ingvar

SM4DXO

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
    • Email
« Reply #10 on: 2011-03-23, 10:17:04 »
Vad gör jag för fel?

Jag får inte fart på ERC-rotorstyrningen på COM1. Jag har kontrollerat kablaget genom att sätta ihop kalarna direkt från com-portarna och då fungerar det OK, men inte genom RRC-s COM1?? Vad mer kan jag göra? Har jag glömt något??

Hoppas på hjälp!!
Mats-Ingvar/4DXO

sm2o

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
« Reply #11 on: 2011-03-24, 07:26:11 »
Hej

Det är inte lätt att säga vad du gjort för fel, men jag vet att det funkar Tilman har kört den och ERC har ju skrivit om hur man kopplar in den på sin hemsida så det funkar. Tänk på att kopplingen på com1 och 2 inte är lika.

Jag har ingen själv så jag kan inte ge mycket mer råd

73 de mikael

SM4DXO

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
    • Email
« Reply #12 on: 2011-03-24, 08:30:35 »
Hejsan!

Det var inte lätt när jag hade två problem! Jag har ett seriekort med 4 serieportar och naturligtvis så fungerade inte den port som rotorn var ansluten till. Jag var ju tvungen börja mäta med voltmeter och då fanns ju ingen TXD på den porten. När jag bytte till en fungerande port så trodde jag att det skulle fungera men inte på direkten. Jag trodde i min enfald att alla serieportar skulle vara lika alltså med TXD på stift 3, men i COM0 på RRC radiosida ligger TXD på stift 2. Därför fungerar det OK nu! Största huvudbryt som ställde till det innnan jag började mäta på serieportarna var min trasiga serieport i datorn. Skulle vara roligt få veta varför TXD på COM0 hamnat på stift 2  ??? ?

Nu fungerar allt bekvämt och bra :) ! Bara att vänja sig vid ett annat hanterande. Ska testa det här hemma så mycket som möjligt och när snön försvinner vid fritidshuset så blir det intressant att placera riggen där. Med DMZ verkar det vara lätt att komma igång utan att bekymra sig om portar. Jag har fortfarande problem med Windows brandvägg att lösa så om någon har tips hur man får igenom HamRadioDelux genom brandväggen eller vad det är som påverkar att jag inte kan starta HamRadioDelux med en DynDNS-adress med mindre än att jag stänger av brandväggen så mottages alla tips med glädje.

73!
Mats-Ingvar/SM4DXO

sm2o

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
« Reply #13 on: 2011-03-24, 08:41:31 »
Ok bra

det är inte så konstigt att TXD/RXD är på olika pinnar, den ena konakten är ju en Hane och det andra en Hona.

På Control RRC där båda är hona så är ju pinningen lika

73 de mikael