Author Topic: LF-problem  (Read 12904 times)

SM4DXO

  • Guest
LF-problem
« on: 2011-06-27, 22:40:16 »
Hej!

Körde tisdagen före midsommar först gången remote på riktigt med RRC-burkarna från mitt fritidshus och hem på NAC-23 testen. Det fungerade utmärkt bra med styrning radio, rotor, CW och SSB. Inget att klaga på.

Det jag undrar hur ni som redan har kört remote ordnat med högtalare och volymkontroll? Jag har under teste här hemma använt PC-högtalare med inbyggd förstärkare och volymkontroll och lika nu senast i fritidshuset. Jag tycker ljudet man får i dessa PC-högtalare tar in för mycket brus och trycker ned det man verkligen vill höra nämligen svaga stationer. Det blir för brett frekvensområde på dessa högtalare och hjälpet inte hur man än reglerar bas/diskant. Jag antar att när man kan köra med split-montage så kan man ju använda en vanlig högtalare, men hur fixa det när man som jag kör i detta fall TS-790 och vill kunna ha volymkontroll och smalare frekvensområdet på LF-en?

Berätta! Såg något gammalt inlägg om PC-högtalare, men vid svaga stationer så fungerar det inte. Bredbandiga bruset i överföringen tar över!!

73!
Mats-Ingvar

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: LF-problem
« Reply #1 on: 2011-08-02, 07:25:44 »
Jag har löst det med en bredbandig högtalare som är för HIFI egentligen. Kör mestadels SSB, och tycker den funkar riktigt bra för ändamålet. Det är ett ganska litet element i låda stoppad med vadd så att det inte bllir någon självresonans.
Köpte denna som byggsats från HIFI-kit för under 200kr.

Tror att det var denna http://www.hifikit.se/index.php?id=86 jag köpte....

Enda problemet för mig är att min IC-706 panel inte riktigt orkar driva högtalaren om man drar på lite volym, så ska sätta in någon slags LF-förstärkare (någon som har tips?).

Min erfarenhet med datorhögtalare är att de har för burkigt ljud, dvs för mycket självresonans, så att även bra signaler på SSB blir grötiga, och snabb CW "flyter ihop" (inte för att jag annars heller tar särskilt snabb CW  :-X).

Det är förstås möjligt att en sådan här bredbandig högtalare också tar in för mycket brus, men så som jag upplever det är det oftare olika resonansproblem som stökker till det för öronen....
« Last Edit: 2011-08-02, 07:27:47 by SM0UXX »