Author Topic: Störningar från egna nätverket...  (Read 12888 times)

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Störningar från egna nätverket...
« on: 2011-03-09, 20:20:26 »
Jag lider en del av störningar från det egna nätverket på remote-QTH. Pga att jag hade bråttom att komma igång och bara fick tag på UTP-kabel, så nöjde jag mig med det. Men det kanske inte var det klokaste.... Har en massa störningar med kanske 30-50khz mellanrum över i stort sett hela kortvågen. När jag drar ur nätverkskablarna (som går till radio-schacket) så försvinner störningarna i stort sett helt.

Vad tror ni, hur stor skillnad blir det om man kör ordentligt skärmad nätverkskabel istället? Finns det risk att det ändå läcker ut via RRC och webswitch?

SM6VTT

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 90
    • View Profile
Re: Störningar från egna nätverket...
« Reply #1 on: 2011-03-12, 10:21:28 »
Skärmad kabel kommer göra gott, jag märkte stor skillnad när jag bytte...

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: Störningar från egna nätverket...
« Reply #2 on: 2011-03-14, 11:31:23 »
Går det bra med vanligt FTP tror du? Dvs med bara en folieskärm utanpå de tvinnade paren? Eller behöver man en sån där STP-kabel (lite dyrt om man ens hittar en)....?

OZ1AXG

  • Newbie
  • *
  • Posts: 24
    • View Profile
Re: Störningar från egna nätverket...
« Reply #3 on: 2011-03-22, 14:06:32 »
Hejsa

Har haft samme problem med en carrier hver 30 KHz ... det viste sig at være en defekt netværksswitch der var årsagen ...

Flam

sm5acu

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 43
    • View Profile
Re: Störningar från egna nätverket...
« Reply #4 on: 2011-05-03, 11:08:07 »
Jag lider en del av störningar från det egna nätverket på remote-QTH. Pga att jag hade bråttom att komma igång och bara fick tag på UTP-kabel, så nöjde jag mig med det. Men det kanske inte var det klokaste.... Har en massa störningar med kanske 30-50khz mellanrum över i stort sett hela kortvågen. När jag drar ur nätverkskablarna (som går till radio-schacket) så försvinner störningarna i stort sett helt.

Vad tror ni, hur stor skillnad blir det om man kör ordentligt skärmad nätverkskabel istället? Finns det risk att det ändå läcker ut via RRC och webswitch?

Jag fick liknande störningar från min router Dovado UMR. Jag löste problemet genom att:
1. montera in UMR-en i en skärmad låda (från en Cisco 2500-router)
2. skippa UMR-ens 230V/12V-adapter och istället ta 12V från Ciscons nätaggregat
3. jorda UMR-en inuti Cisco-lådan
4. använda skärmade STP-kablar
5. sätta EMC-filter (EFNF-10) på DC-ledningarna (jag matar ut 12V till RRC-1258 och 24VDC till antennreläer)
6. jorda skärmen till 3G-modemet vid passagen genom lådan.

En quick-and-dirty lösning med en stor låda och surrande fläkt, men det funkar bra.

Jag använder också ett 13,8V-aggregat med transformator, dvs inte switchat, till radion. På det tysta remote-stället på landet upptäckte jag nämligen för första gången att mina switchade SEC-1223-aggregat störde.

/Uno, SM5ACU

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: Störningar från egna nätverket...
« Reply #5 on: 2011-08-02, 08:56:15 »
Tack för tipsen, ACU!

Jag slängde dit skärmade nätverkskablar, och det dämpade faktiskt de starkaste störningarna några S-enheter. Vissa svaga störningar försvann. Om jag bara kommer mig för det ska jag gå igenom dina åtgärder, Uno. Tack igen!