Author Topic: Lägsta hastighet  (Read 12825 times)

SM6VTT

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 90
    • View Profile
Lägsta hastighet
« on: 2009-07-30, 13:52:51 »
Funderar på att göra en liten investering men efterssom jag endast kan få gsm/3g uppkopplig på det tilltänkta remote qth:t så undrar jag om någon använder det idag.

Så ni som använder "mobilt" bredband, skriv gärna vad ni för uppkopplig och operatör. Även

Det är givetvis inga garantier men det vore bra att få en ungefärlig uppfattning om hur det fungerar.

Jag har idag 3's turbo 3G men kommer inte upp i mer än typ 384kb/s, enda fördelen är att det inte är 1Gb gräns på nedladdningen. Har en Ericsson W25 router med riktantenn mot masten. 5 av 5 i signalstyrka.

SM2Z

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 34
    • View Profile
    • SM2Z
    • Email
Re: Lägsta hastighet
« Reply #1 on: 2009-07-30, 19:08:50 »

SM5ELF

  • Newbie
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
    • Email
Re: Lägsta hastighet
« Reply #2 on: 2009-08-12, 09:05:21 »
Hej.
Så här löste jag min fjärrstyrning.
Jag har mobilt bredband i radioänden och har fast anslutning till bredbandsbolaget i manöveränden.
På radiosidan har jag en Dovado UMR router (995:00 på http://www.infoferenda.com/webbshop/3g-data/routrar/dovado-umr.html) tillsammans med ett USB-modem Huawei E220 Dongle och Telias 3G-abonnemang (dom enda som har täckning här) den har "port forward" vilket jag behövde använda.

Nu har jag dynamisk IP adress på både radio och manöversidan. Manöversidan spelar ingen roll, men den måste ju veta vilken IP-adress radion har, och det löser man genom att skaffa ett (gratis) konto på http://www.DynDns.com/

Det var en del strul med att ställa in rätta parametrar i manöver och radio kontrollerna, (Tack för hjälpen Mikael),
men nu fungerar det bra.
Kan få korta avbrott på mottagningen, vilket troligtvis beror på att uppstream i 3G nätet är ganska långsamt, och vid skiftet mellan TX och RX kan det ta ett par sekunder innan RX'en blir helt bra.

Fungerar suveränt bra!
Nu kan jag i princip ta med mig manövern "till China" och ansluta den till internat och köra stationen i Nyköping.
73 de SM5ELF
// Allan

D.quada

  • Guest
Lägsta hastighet
« Reply #3 on: 2009-08-27, 12:36:47 »
tja

jag har en fråga om hastighet, och det är att jag undrar ifall man har en processor med två skärnor, går det dubbelt så snabbt som om man hadde en vanlig processor en kärna?

mvh:moh_max

oolicks_rNb

  • Newbie
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
    • Email
Re: Lägsta hastighet
« Reply #4 on: 2009-11-13, 11:16:56 »
 Nu kan jag i princip ta med mig manövern "till China" och ansluta den till internat och köra stationen i Nyköping.Kan få korta avbrott på mottagningen, vilket troligtvis beror på att uppstream i nätet är ganska långsamt, och vid skiftet mellan och kan det ta ett par sekunder  Fungerar suveränt bra!.






________________________
Tagna Hög Noter