Author Topic: Manual till webbswitchen?  (Read 11853 times)

SM4DXO

  • Guest
Manual till webbswitchen?
« on: 2011-04-11, 16:59:55 »
Saknar en mer komplett beskrivning av temperaturstyrning med Webswitchen. Trodde när jag köpte den att  när det finns det fem reläer och man kan koppla in en massa temperaturgivare så hade jag hoppat att åtminstone med två av temperaturgivarna kunna styra två värmeelement i mitt fritidshus?! Övriga  tre reläer blir då över för styrning av t ex koaxialreläer mm. Som jag sett att det fungerat så har bara ett relä reagerat på temperaturvariationer över/under inställd temeratur. Vad har jag för glädje av "Set Temp Relay 2" om jag inte kan relatera reläet till en annan teperaturgivare? Hoppas det går att programera om enheten vid en ny revision av firmware. Enheten är ju bra med de andra funktionerna och behöver man fler funktioner så finns ju den utbyggda versionen. För min del fungerar denna enhet just nu tillräckligt bra om man bara kunde styra fler reläer med någon temeraturgivare till.

Angående Microbit Setup Manager så har jag inte noterat "Advanced" som står ovanför flikarna. Tack till Mikael för snabb hjälp! Är det av någon viss anledning den står separerad från övriga flikar? Advanced kunde väl också läggas till som en flik?

73!
Mats-Ingvar/SM4DXO
« Last Edit: 2011-04-11, 17:02:00 by SM4DXO »

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Manual till webbswitchen?
« Reply #1 on: 2011-04-11, 17:17:58 »
Har du plöjt igenom dokumentationen på www.webswitch.se och ändå inte funnit det du efterlyser alltså? Kikade just och ser att du nog har rätt att delen med "Set Temp Relay 2" inte är med där. Den har tillkommit senare och har fallit bort verkar det som. Det ska fixas! Dess funktion är att styra kylning av ett rum t.ex, alltså motsatsen till 1:an.

Visst kan du byta firmware när nya kommer, både via USB och via hemsidan i den.

Sen vad gäller uppdelningen mellan "standardversionen" och den "utökade" så kan man nog diskutera i evighet vad som borde finnas i respektive. Vi har valt att göra standardversionen lik den gamla 1216E, därav har den vissa begränsade temperaturstyrda funktioner, medan den utökade har det du efterlyser, dvs möjlighet att styra valfritt relä baserat på valfri tempgivare.

Advanced är placerad mer osynlig just för att man inte normalt använder den.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Manual till webbswitchen?
« Reply #2 on: 2011-04-11, 19:26:32 »
Som jag skrev så har just den biten med "Relay 2" missats att lägga till, så då kan varken du eller jag se den ;) Du har också rätt i att informationen är på lite olika sidor fortfarande. Tanken är att det ska renodlas ännu mer framledes, bl.a baserat på iakttagelser av er användare som ser informationen med en "främlings ögon"=lättare ser vad som saknas. Just den sidan är som sagt inte uppdaterad med rätt info, tack vare dina falkögon kan vi nu lättare ta tag i det :)

En standard-modell kan utan att byta firmware uppgraderas till en utökad. Du kan ta den biten med Mikael.


Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Manual till webbswitchen?
« Reply #3 on: 2011-04-15, 11:28:32 »
Nu har jag försökt mig på att förbättra/förtydliga dokumentationen om bl.a "kyl-kontroll" på relä 2 ;)
Always include type of hard/software and version when asking for support.