Author Topic: Kan man ställa in extra fördröjning för PTT?  (Read 11631 times)

sm5acu

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 43
    • View Profile
Kan man ställa in extra fördröjning för PTT?
« on: 2011-05-14, 20:17:33 »
Jag har ställt in 'Rx jitter buffer size' =16 och 'Rx jitter delay' =15 i både Control- och Radio-RRC (MkI med firmware 2.37).
På så sätt blir ljudet på både RX och TX helt acceptabelt med mobilt bredband i radioänden.

När jag släpper PTT precis när jag slutat tala, så stänger TX av innan sista stavelserna har sänts.

Jag gissar, att  PTT-signalen inte blir lika mycket  fördröjd som talet.
Går det att göra med någon inställning?

Uno

PS:
1. 'Continuous RTP Tx' och VOX kringgår problemet, men då rusar den förbrukade datamängden raskt upp mot månadens maximum för det mobila bredbandet.
2. Jag skrev 'helt acceptabelt' - jag har förstås det tidigare omskrivna problemet med bredbandsoperatörens tröga start av RTP som medför att RX-ljudet ofta pumpar i början.
DS

oz1rh

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 106
    • View Profile
Re: Kan man ställa in extra fördröjning för PTT?
« Reply #1 on: 2011-05-15, 11:08:06 »
>problemet med bredbandsoperatörens tröga start av RTP som medför att RX-ljudet ofta pumpar i början.
My radio end is on 3 UTMS network where I most of the time get 3 Mbit/s download and 2 Mbit/s upload.

My UTMS gateway router (~'modem') is a Huawei 260A. It can do 7 Mbit/s download on the 3 network using UTMS/HSDPA but it fall back to 3G =386 kbit/s when there is no traffic. My first ping of the router takes several seconds, but after that the ping times are 100-300 msec depending where I ping from. I can keep the connection at UTMS/HSDPA by pinging from the control pc to the router at the radio end.

I think the RRC's should send 'keep alive packets' to the router in the other end. From the control site you could let your pc ping the remote RRC in a DOS box: 'ping IP adr /t' I don't know if the radio site also has to ping the control site in order to keep the the connection open the other way using fast HSUPA. If nessesary the radio RRC should be able to ping the control RRC all the time as there is no pc at the radio end. That should keep the 3G connection open in both direction using the fast UTMS/HSDPA/HSUPA instead of just 3G/GPRS/EDGE.

73, Palle, OZ1RH.

sm5acu

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 43
    • View Profile
Re: Kan man ställa in extra fördröjning för PTT?
« Reply #2 on: 2011-05-15, 11:43:15 »
Thank you Palle for the tips about pinging!
I will test how that works.
73
/Uno, SM5ACU

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Kan man ställa in extra fördröjning för PTT?
« Reply #3 on: 2011-05-15, 15:56:00 »
Hej Uno

Vi har nog helt enkelt glömt bort detta, vi borde göra så att PTT hålls lika länge som man satt buffringen, så att dessa följer varandra, vi skall titta på det vid tillfälle.

73 de mikael

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Kan man ställa in extra fördröjning för PTT?
« Reply #4 on: 2011-05-15, 15:58:05 »
om ping

det borde inte behövas, även när man släppt PTT så skickas ett RTP paket var X:te sekund för att hålla hålet öppet i NAT routrarna, det borde räcka för att hålla GSM operatören nöjd oxo.

73 de micke