Author Topic: Minutavbrottet  (Read 18202 times)

SM4DXO

  • Guest
Minutavbrottet
« on: 2011-05-18, 14:41:14 »
Hej!

Jag har nu kört remote lokalt i några månader och speciellt NAC-testerna med min Kenwood TS-790E. Bekvämt och lättsamt. Enheterna är anslutna till var sin port på routern. Egentligen fungerar det lika bra att bara sätta en nätverkskabel mellan RRC-enhetern, men man ser ju på lysdioderna på routern hur de flimmrar hela tiden när de pratar med varandra. Jag har ett problem som är väldigt irriterande och speciellt när man är inne i ett QSO. Rätt som det är så bryts kontakten mellan RRC-enheterna och avbrottet vara ganska precic en minut innan de börjar prata med varandra. I gårdagens NAC23-test hade jag ständiga avbrott ungefär med en halvtimma till en timma mellan avbrotten. Under NAC70 förra tisdagen var det inga avbrott. Idag har jag hållit koll på avbrotten lite mer noggrant. 11,48, 13,13 och 14,04 och längden på avbrotten ganska precis en minut.Jag har ställt in Radio Setting på Auto connect så när jag slår på nåtspånningen så börjar koversationen direkt.

Vad kan orsaka till dessa minutavbrott vara??

73! de Mats-Ingvar/SM4DXO
« Last Edit: 2011-05-18, 14:43:37 by SM4DXO »

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Minutavbrottet
« Reply #1 on: 2011-05-18, 14:59:01 »
Kan du kolla status-sidan medan avbrottet pågår? Ladda gärna om den flera ggr och notera om nått ändras.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Minutavbrottet
« Reply #2 on: 2011-05-18, 16:41:19 »
Ja då är det avbrott i ljudströmmen. Frågan är varför. Du kollade i både RRC:arna? = Det gick att surfa till bägge under avbrottet?
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Minutavbrottet
« Reply #3 on: 2011-05-19, 08:28:45 »
Ser att jag har software 2,34 och det finns flera uppdateringar. Kanske någon av uppdateringarna har med mitt problem att göra.
Det är inte troligt, tyvärr. Vi vet ju inte heller ännu vad som är orsaken i ditt fall. Det kan så klart vara nått med mjukvaran, men tycker iofs att fler än du skulle ha erfarit liknade då, så det är väl ännu ett öppet kort vad som är den egentliga orsaken i ditt fall.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Minutavbrottet
« Reply #4 on: 2011-05-19, 13:36:15 »
Håller tummarna!  ;)
Always include type of hard/software and version when asking for support.

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3008
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Minutavbrottet
« Reply #5 on: 2011-05-23, 09:59:47 »
Man behöver inte använda ping funktionen alls. Den är bara en extra säkerhet för att RRC skall upptäcka att den tappat kontakten med omvärlden, Det kan då lösas sig med omstart begäran om ny ip-adress osv. Men det är inte säkert att det gör det om felet är mer allvarligt, avgävd kabel etc, men det är ungefär vad RRC:n kan göra för att lösa ett eventuellt problem. Den adress man skall pinga skall då vara en som man med säkerhet alltid har kontakt med, det behöver inte vara kontroll-RRC.n den kanske man dragit ur strömmen ur.

73 de mikael