Author Topic: WEB-switch 1216E  (Read 23573 times)

SM4DXO

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
    • Email
WEB-switch 1216E
« on: 2009-10-21, 09:13:03 »
Hej!

Det finns ju antennrotorer Som Inte har Samma Möjlighet Att styras direkt med mjukvara som t ex Prositel. Skulle Det Vara möjligt Att använda WEB-switch 1216E för rotorstyrning av t ex HAM-rotorer och Liknande rotorer?

73!
 Mats-Ingvar

sm2o

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #1 on: 2009-10-21, 09:36:42 »
hej

Jo det går för den som är lite kunnig i elektronik. Det finns en analogingång som man kan läsa av via webgränssnittet, den är graderad 0-360 grader för 0-5V på ingången, man måste dock sätta en OP eller liknande som buffer före ingången på processorn. Man måste också tänka på att avläsningen sker manuellt så man måste "F5:a" eller reloada sidan för att se förändringarna.

http://www.remoterig.com/bilder/1216E.19.jpg

73 de mikael

SM6VTT

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
« Reply #2 on: 2009-11-15, 11:24:09 »
Eller så använder man en web/lan kamera som läser av skalan på rotorn :)

LA9NEA

• Newbie
  • *
    • View Profile
    • Email
« Reply #3 on: 2010-10-24, 05:40:50 »
Hei !
Jobber nå med WEB SWITCH 1216H.

Det er en liten grønn lysdiod ved mini usb inngangen, den blinker, skal den blinke hele tiden? Eller blinker den bare ved manglende ''  nettkontakt'' som '' radioboksene''?

73' Viggo   LA9NEA

SM4DXO

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
    • Email
« Reply #4 on: 2011-03-01, 14:46:51 »
Hej!

Verkar som snillet löst rotorstyrning av HAM-rotorer, men nu hittade jag inte beskrivningen av det. Va bra!! Av de fem reläöer som finns i switchen så går det då åt tre reläer för rotorstyrningen?

De andra två kan man då använda för värmestyrning, men för säkerhets skull med mellanrelä? Som jag förstått så har Ni bara en variant av WEB-switch nämligen 1216E-2. Har jag förstått rätt att man kan ansluta upp till 25 st tempsensorer till denna? Inte aktuell just nu för egen del med så många, men jag skulle vara glad om det åtminstone gick att ansluta 5 st. Om så är fallet så undra jag om man kopplar in dessa parallelt på de två befinliga portarna? Är det så att varje sensor har en unik adress i så fall? Med två reläer kan jag ju i så fall bara kontrollera  två sensorer, men är det möjligt att med eventuellt flera sensorer bara hålla koll på temperaturer i andra rum utan krav på att kunna ändra dessa?

På bilderna över inkoplling av sensorerna så undrar jag om det blir någon nackdel i temperaturmätningen om man sätter krympslang över sensor för att skydda den och hur påverkar långa kablar (10-15m) mätresultatet?

73!
Mats-Ingvar/4DXO

Jan (Microbit)

• Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • Email
« Reply #5 on: 2011-03-01, 15:38:08 »
Ursprungligen var det så att det gick åt tre av de fem reläerna på 1216H-Webswitchen.  (Det är alltså 1216H den nya aktuella heter) Det är dock omgjort så att tillsatskortet 1216L som används till rotorstyrningen har tre reläer som används till det ändamålet. Så alla fem reläer är lediga på själva Webswitchen. Det finns dock en begränsning vad gäller den 1-wire-buss som används till kommunikationen med 1216L i det att den kan inte då användas till tempsensorer samtidigt. Det går däremot bra att ansluta flera, teoretiskt upp till 25 st, på den andra 1-wire-bussen.

Mellanreläer är inte strikt nödvändigt, men kan vara en bra idé i alla fall.

Webswitchen finns bara i en hårdvaruversion. Det finns däremot två mjukvaruversioner, en "basic" och en "extended". Läs mer på www.webswitch.se.

Totala antalet 1-wire-enheter för bägge bussarna är som nämnt 25 st. Om det går att ansluta så många beror på olika faktorer som hur de matas, kabel-dragning/längder, etc. Alla 1-wire-enheter kopplas parallellt på bussen, de har nämligen alla unika adresser.

Jag tror väl inte att krympslang över givarna har nån betydelse för tempmätningen. Kabellängden har ingen som helst betydelse för noggrannheten, förutom om du har en jättekort kabel som möjligen kan leda värme från själva Webswitchen.

Hur menar du att du "med två reläer bara kan kontrollera två sensorer"? Kanske tvärtom, hehe? Annars kan "extended"-versionen ihop med radiokortet 1216K styra "Nexa"-fjärrisar också  ;)

Always include type of hard/software and version when asking for support.

SM4DXO

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
    • Email
« Reply #6 on: 2011-03-02, 11:18:42 »
Hej Jan!

Tack för bra svar! Det är ju bra att temperatursensorerna kan styra reläerna och inte tvärt om. Hi, hi ....! ;D

Det är lite svårt hitta runt på sidan om olika detaljer. Jag har för mej jag på något ställe hittade extra radiokortet för Nexa-fjärrisarna, men något annat kort har jag inte hittat som t ex 1216L. 1216L sätts då i på samma ställe som radiokortet? Har det då direktkontakt med analoga bussen för ena tempsensorutgången. Nej så kan det inte vara utan den skall väl kopplas direkt till rotorns pot för indikeringen. Måste man dra ut extra trådar från reläerna från 1216L till några utgångar eller är det redan förberett. Om man tittar på bilderna på WEB-switchen så finns ingen sådan antydan på bildern. Gamla bilder?

Radiokortet har väl också ett artikelnummer liksom reläkortet. Var hittar man priset på dessa??

Ber om ursäkt att jag frågar här, men har en fråga om RRC-1258MkIIs. Båda burkarna ser ju exakt lika ut!? Kan man själv bestämma vilken burk som ska bli server och vilken som skall bli klient? Ser inte på bilderna att de är olika eller märkta.

73!
Mats-Ingvar

Jan (Microbit)

• Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • Email
« Reply #7 on: 2011-03-02, 12:09:24 »
Hmm.. Jag som har jobbat häcken av mig med www.webswitch.se och så är den "svåranvänd"...  ;)

1216L står inte att finna helt enkelt för att den inte är klart för försäljning ännu. 1216L sätts inte på radiokortets plats, utan ansluts som jag skrev via entrådsbussen(BUS A/B) och strömmatas separat. Alltså samma anslutningsprincip som temperaturgivarna. Eftersom 1216L är en helt separat enhet så kan du inte heller se någon skillnad på 1216H(Webswitchen). 1216L har skruvplintar för alla anslutningar.

Om du följer länken "Buy online" på www.webswitch.se så ser du där radiokortet 1216K.

RRC1258 är låst i hårdvara till att vara antingen klient eller server.

SM4DXO

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
    • Email
« Reply #8 on: 2011-05-27, 19:27:52 »
Hej!
När man klickar sig vidare på WebSwitchen från http://www.remoterig.com/wp/, så kommer man till  http://www.remoterig.com/wp/?page_id=166. I texten till höger om figuren finns en klickbar länk automatic antenna switch (http://www.remoterig.com/en/1216H-ant.htm). Sidan saknar en del bilder!? Kanske ska hänvisningen vara http://www.remoterig.com/wp1216/?page_id=335?. Denna sida mer fullständig med bilder. Sidan ser lite konstig ut beroende på att delar av bild och text försvinner i högerkanten. Kopierar man allt och sätter in i t ex Word så får man med text som saknas.
Nu till frågan på just denna sida om Automatic antenna switch.
Jag har ju i första hand varit intresserad att styra åtminstone två reläer för värme. Det har jag ställt in under Auto Control Programs och det är relä 1 och relä 2 jag använder. Det fungerar bra. Relä 3 skall jag använda för att slå på värmen för fullt när man åker till stugan. Relä 4 för påslag av el för radioutrustning. Nu har jag inte bestämt mej vilken radio jag skall sätta i stugan, men det kan bli IC-706. Därför var jag intresserad att prova med ett koaxrelä för att skifta mellan 2M och 70 cm antenner. Till detta använder jag relä 5. Jag har gjort en kabel för CI-V anslutning från P1 till IC-706 enligt ritningen. Jag har bara provat att kontrollera funktionen genom att skriva 14 på raden för relä 5, men får inte reläet att dra, när jag skiftar till 20M. I figuren Advanced settings ska tydligen Funktion Type vara Manual relay and temp reading, men i texten längre ned så skall man i mitt fall ändra till ICOM. Ingen av varianterna fungerar. Ställer jag Function Type i läge ICOM får jag konflikt med inställningarna under Auto Control Programs och relä 1 och 2!!? Jag har stängt av dessa två reläer under Auto Control Programs. Då får jag i stället ett felmeddelande Nexa number 156 is used by 2 programs! Check the settings! Jag använder inte NEXA, men har provat Click here to clear ALL NEXA settings, utan någon skillnad.

Är det skit bakom spakarna från min sida? Är det så att inställningar under Auto Control Programs kommer i konflikt med t ex Advanced settings. Måste jag välja antingen eller mellan temperatur/relästyrning och radio/relästyrning?

Om jag vill ha flera WebSwitchar så blir ju det en slavswitch. Då kommer ändå alla inställningar att göras i masterenheten? Ett alternativ om man vill ha enhetrna separat från varandra är väl att bara ändra IP-nr på ena enheten.

MVH!
Mats-Ingvar

Jan (Microbit)

• Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • Email
« Reply #9 on: 2011-05-27, 21:08:08 »
Vad bra att du hittar tokigheter i dokumentationen!

Det stämmer att det "pekar fel" i länken till Automatic antenna switch. Ska fixas!

Det stämmer också att det har blivit bilder som inte stämmer med texten, liksom att texten är för bred för spalten den är i.

"ICOM" ska väljas om antenn-switchen ska funka. Har du rätt baud-rate etc?

Konflikt med relä 1 och 2 måste jag kolla upp. Det borde du inte få. Det finns inte nått mellanslag i frekvensinställningarna på de reläerna?

Lika märkligt är det om du får konflikt med Nexa, i synnerhet som du har initierat allt. Att du dessutom för nr 156 är också konstigt, finns inget sånt.

Det ska inte bli nån generell konflikt mellan ACP och antenn-styrningen, bara ifall man använder exakt samma relä.

Vilken programversion har du?

En slavswitch utökar de fasta reläerna med 5, man kan dock iaf behöva ställa in den också. Beror på vad man vill göra med den.

SM4DXO

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
    • Email
« Reply #10 on: 2011-05-27, 21:47:45 »
Hej Jan!

Programversion 1.20.

Vad menar Du med baud-rate i webswitchen?? Kabeln från P1 i webswitchen ska väl kopplas direkt till IC-706-ans CI-V-ingång!? I webswitchen finns inge inställning för baudrate eller .... ? Jag räknar med att den dag man sätter IC-706 som remotestation och manövern byter band och har kopplat webswitchen till 706-ans CI-V ingång så skall det fungera med vad man ställt in under Avance settings. Det är därför jag bara testar denna funktion. Har jag fel?

SM4DXO

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
    • Email
« Reply #11 on: 2011-05-27, 22:37:36 »
Är det serial setting Du menar så är det inställt på 19200,8,1,off.

Här Nexa-felmeddelande jag får: Nexa number 156 is used by 2 programs! Check the settings!

Jan (Microbit)

• Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • Email
« Reply #12 on: 2011-05-28, 08:05:03 »
Hej Jan!

Programversion 1.20.

Vad menar Du med baud-rate i webswitchen?? Kabeln från P1 i webswitchen ska väl kopplas direkt till IC-706-ans CI-V-ingång!? I webswitchen finns inge inställning för baudrate eller .... ? Jag räknar med att den dag man sätter IC-706 som remotestation och manövern byter band och har kopplat webswitchen till 706-ans CI-V ingång så skall det fungera med vad man ställt in under Avance settings. Det är därför jag bara testar denna funktion. Har jag fel?
Jag har nu fixat till sidan http://www.remoterig.com/wp1216/?page_id=335 så att den ska dels ha bättre information, dels rymmas på bredden. På den sidan ser du även bl.a detta:

The schematic diagram below shows how the WEB-switch is connected to the ICOM CI-V interface.

och detta:

When used with ICOM a  CI-V address also must be set witch should match the one in the radio. The WEB-Switch serial port parameters can be set under Serial settings

med vilket det menas att Serial Settings måste överensstämma med radions baudrate etc. Detta pga att vad Webswitchen gör är helt enkelt att "lyssna" på de seriella kommandon som radion skickar vid bandbyten, vilket då används för att aktivera rätt relä.

Vad gäller Nexa-felmeddelandet så skulle jag behöva få dina inställningar för att bättre kunna förstå varför det blir så. Kan du göra en "Export settings(bin)" och skicka den filen till mig?

SM4DXO

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
    • Email
« Reply #13 on: 2011-05-28, 08:57:10 »
Ja nu blev sidan riktigt fin!!  :) Det är precis så där jag har kopplat. Jag har satt 1N4148 direkt mellan stift 2 och 3 och sedan en 2-ledare till stift 1 och tre. Hittade bara en 2-radig kontakt i junket så får fixa en enradig vid tillfälle.

Jag blev lite konfunderad när Du frågade om baud-rate när jag bara tänkte på konflikten som jag upplevde mellan temperatur/relä och radio/relä!! Tänkte att där kan väl inte baud-rate ha något att göra!!   :o

Nu på morgonen så ställde jag tillbaka till mina ursprungsinställningar för värmestyrning av med hjälp av relä 1 och relä 2. Då får jag inga felmeddelanden. Inställningarna jag gjort under Advanced settings har jag också tagit bort. Sedan när jag under Auto Control Programs ställer in reläerna på Not set så får jag det konstiga meddelandet Nexa number 156 is used by 2 programs! Check the settings!

Jag tycker det verkar som Nexaproblemet är något som inte har med mina radioinställningar att göra. Att jag ställde in reläerna på Not set var för att jag trodde på en konflikt mellan Auto Control Programs och Advanced settings. Jag bifogar en textfil.

Har också kollat vad jag har för spänning på P1-kontakten. Mellan stift 1 och 5 är det 3,31V och samma spänning mellan 1 och 2 samt 1 och 3. På kabeln från IC-706 har jag 4,69V när kontakten inte är ansluten till P1. Ansluter jag kontakten till P1 blir spänningen 3,31V. P1 belastar ned?! Det ska väl vara 5V på P1? Den nätdel jag driver Webswitschen med ger 11V och är märkt 1,4A DC.
« Last Edit: 2011-05-28, 18:36:09 by SM4DXO »

Jan (Microbit)

• Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • Email
« Reply #14 on: 2011-05-28, 09:25:42 »
Hårdvarubiten är inte mitt starkaste kort, så jag har bett Micke kommentera den biten.

Du bifogade en exportfil av typen "text". Jag behöver den som du får när du väljer "Export settings(bin)" som heter "Webswitch-1216H-settings.bin".