Author Topic: WEB-switch 1216E  (Read 62470 times)

SM4DXO

  • Guest
WEB-switch 1216E
« on: 2009-10-21, 09:13:03 »
Hej!

 Det finns ju antennrotorer Som Inte har Samma Möjlighet Att styras direkt med mjukvara som t ex Prositel. Skulle Det Vara möjligt Att använda WEB-switch 1216E för rotorstyrning av t ex HAM-rotorer och Liknande rotorer?

 73!
 Mats-Ingvar

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3003
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #1 on: 2009-10-21, 09:36:42 »
hej

Jo det går för den som är lite kunnig i elektronik. Det finns en analogingång som man kan läsa av via webgränssnittet, den är graderad 0-360 grader för 0-5V på ingången, man måste dock sätta en OP eller liknande som buffer före ingången på processorn. Man måste också tänka på att avläsningen sker manuellt så man måste "F5:a" eller reloada sidan för att se förändringarna.

http://www.remoterig.com/bilder/1216E.19.jpg

73 de mikael


SM6VTT

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 90
    • View Profile
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #2 on: 2009-11-15, 11:24:09 »
Eller så använder man en web/lan kamera som läser av skalan på rotorn :)

LA9NEA

  • Newbie
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #3 on: 2010-10-24, 05:40:50 »
Hei !
Jobber nå med WEB SWITCH 1216H.

Det er en liten grønn lysdiod ved mini usb inngangen, den blinker, skal den blinke hele tiden? Eller blinker den bare ved manglende ''  nettkontakt'' som '' radioboksene''?

73' Viggo   LA9NEA

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #4 on: 2011-03-01, 15:38:08 »
Ursprungligen var det så att det gick åt tre av de fem reläerna på 1216H-Webswitchen.  (Det är alltså 1216H den nya aktuella heter) Det är dock omgjort så att tillsatskortet 1216L som används till rotorstyrningen har tre reläer som används till det ändamålet. Så alla fem reläer är lediga på själva Webswitchen. Det finns dock en begränsning vad gäller den 1-wire-buss som används till kommunikationen med 1216L i det att den kan inte då användas till tempsensorer samtidigt. Det går däremot bra att ansluta flera, teoretiskt upp till 25 st, på den andra 1-wire-bussen.

Mellanreläer är inte strikt nödvändigt, men kan vara en bra idé i alla fall.

Webswitchen finns bara i en hårdvaruversion. Det finns däremot två mjukvaruversioner, en "basic" och en "extended". Läs mer på www.webswitch.se.

Totala antalet 1-wire-enheter för bägge bussarna är som nämnt 25 st. Om det går att ansluta så många beror på olika faktorer som hur de matas, kabel-dragning/längder, etc. Alla 1-wire-enheter kopplas parallellt på bussen, de har nämligen alla unika adresser.

Jag tror väl inte att krympslang över givarna har nån betydelse för tempmätningen. Kabellängden har ingen som helst betydelse för noggrannheten, förutom om du har en jättekort kabel som möjligen kan leda värme från själva Webswitchen.

Hur menar du att du "med två reläer bara kan kontrollera två sensorer"? Kanske tvärtom, hehe? Annars kan "extended"-versionen ihop med radiokortet 1216K styra "Nexa"-fjärrisar också  ;)

Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #5 on: 2011-03-02, 12:09:24 »
Hmm.. Jag som har jobbat häcken av mig med www.webswitch.se och så är den "svåranvänd"...  ;)

1216L står inte att finna helt enkelt för att den inte är klart för försäljning ännu. 1216L sätts inte på radiokortets plats, utan ansluts som jag skrev via entrådsbussen(BUS A/B) och strömmatas separat. Alltså samma anslutningsprincip som temperaturgivarna. Eftersom 1216L är en helt separat enhet så kan du inte heller se någon skillnad på 1216H(Webswitchen). 1216L har skruvplintar för alla anslutningar.

Om du följer länken "Buy online" på www.webswitch.se så ser du där radiokortet 1216K.

RRC1258 är låst i hårdvara till att vara antingen klient eller server.




Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #6 on: 2011-05-27, 21:08:08 »
Vad bra att du hittar tokigheter i dokumentationen!

Det stämmer att det "pekar fel" i länken till Automatic antenna switch. Ska fixas!

Det stämmer också att det har blivit bilder som inte stämmer med texten, liksom att texten är för bred för spalten den är i.

"ICOM" ska väljas om antenn-switchen ska funka. Har du rätt baud-rate etc?

Konflikt med relä 1 och 2 måste jag kolla upp. Det borde du inte få. Det finns inte nått mellanslag i frekvensinställningarna på de reläerna?

Lika märkligt är det om du får konflikt med Nexa, i synnerhet som du har initierat allt. Att du dessutom för nr 156 är också konstigt, finns inget sånt.

Det ska inte bli nån generell konflikt mellan ACP och antenn-styrningen, bara ifall man använder exakt samma relä.

Vilken programversion har du?

En slavswitch utökar de fasta reläerna med 5, man kan dock iaf behöva ställa in den också. Beror på vad man vill göra med den.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #7 on: 2011-05-28, 08:05:03 »
Hej Jan!

Programversion 1.20.

Vad menar Du med baud-rate i webswitchen?? Kabeln från P1 i webswitchen ska väl kopplas direkt till IC-706-ans CI-V-ingång!? I webswitchen finns inge inställning för baudrate eller .... ? Jag räknar med att den dag man sätter IC-706 som remotestation och manövern byter band och har kopplat webswitchen till 706-ans CI-V ingång så skall det fungera med vad man ställt in under Avance settings. Det är därför jag bara testar denna funktion. Har jag fel?
Jag har nu fixat till sidan http://www.remoterig.com/wp1216/?page_id=335 så att den ska dels ha bättre information, dels rymmas på bredden. På den sidan ser du även bl.a detta:

Quote
The schematic diagram below shows how the WEB-switch is connected to the ICOM CI-V interface.

och detta:

Quote
When used with ICOM a  CI-V address also must be set witch should match the one in the radio. The WEB-Switch serial port parameters can be set under Serial settings

med vilket det menas att Serial Settings måste överensstämma med radions baudrate etc. Detta pga att vad Webswitchen gör är helt enkelt att "lyssna" på de seriella kommandon som radion skickar vid bandbyten, vilket då används för att aktivera rätt relä.

Vad gäller Nexa-felmeddelandet så skulle jag behöva få dina inställningar för att bättre kunna förstå varför det blir så. Kan du göra en "Export settings(bin)" och skicka den filen till mig?

Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #8 on: 2011-05-28, 09:25:42 »
Hårdvarubiten är inte mitt starkaste kort, så jag har bett Micke kommentera den biten.

Du bifogade en exportfil av typen "text". Jag behöver den som du får när du väljer "Export settings(bin)" som heter "Webswitch-1216H-settings.bin".
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #9 on: 2011-05-28, 11:10:30 »
Nä, nu ska jag å familjen på en 10-milatur med husbilen så då blir det inte fler svar på en stund  ;) Kollar på filen senare, kanske till veckan.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3003
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #10 on: 2011-05-28, 19:49:15 »
Hej
Det har aldrig varit meningen att antennstyrningen skall funka ihop med tempstyrning och annat, gör den det är det bara tur. Webswitchen är så billig att vi har inte tänkt att den skall funka som en HB9 Armekniv och att samma burk skall lösa alla värdens problem utan man får ha flera om man behöver alla funktioner.

73 de mikael

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3003
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #11 on: 2011-05-28, 19:53:42 »
Det är bara 3.3V på kontakten och den enklaste lösningen på kabeln som beskrivs med bara dioden är väl inte helt ideal, men jag har aldrig hört att någon skulle haft problem med styrningen från en ICOM, tror inte det finns en enda kommentar om det på Forumet heller. Men av andra posts i er konversation verkar ju problemet snarare bestå av att man försöker kombinera lite väl många funktioner i samma burk.

73 de mikael

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #12 on: 2011-05-28, 20:04:49 »
Nu har jag ställt in relä 5 för skiftning när jag ställer IC-706 på 14MHz. Då får jag följande felmeddelande: Relay number 1 is used by 2 programs! Check the settings!
Relay number 2 is used by 2 programs! Check the settings!

Bifogar bin-fil!
Nja, just de sakerna borde nog gå att kombinera. Det där meddelandet om att relän används av olika saker ska mest ses som en upplysning att det ev. kan krocka om man inte tänker sig för hur man konfigurerar. Jag tycker du testar om det funkar och gör det det så struntar du i meddelandet  ;)
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #13 on: 2011-05-28, 21:30:22 »
Hej! Det är det som är problemet att relä 5 inte drar när jag ställer IC-706 i läge 14MHz.
OK. Blir till att kika lite mer i detalj på detta till veckan.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #14 on: 2011-05-29, 11:19:19 »
Hej Jan! Det står ju 66 som CI-V adress i figuren, men skall vara 58 åtminstone för IC-706. Nu fungerar det åtminstone på kortvågen. Jag har försökt leta på nätet vad man skriver för att få ett relä att dra på 2M och 70 cm men inte hittat. Det går ju bara att skriva 2-siffriga kombinationer. Kanske Du sitter inne med den lösningen?

Bra att veta att man kan strunta i eventuella felmeddelanden. Kanske går att eliminera felmeddelanden för oss användare så man inte tror man gjort något fel och kliar sig gråhårig? Jag har inte så mycket hår kvar efter alla år!!  ;D

På denna adress http://www.plicht.de/ekki/civ/civ-p31.html finns hexkoder för ICOM-stationer.
Bilden är ett exempel. I texten står det "When used with ICOM a  CI-V address also must be set witch should match the one in the radio."

Vilka siffror för 2M/70cm vill du ange när inte 2 räcker?

Som jag skrev: Meddelandet om dubbelutnyttjande är att betrakta som en "upplysning". Det kan vara så att man har gjort fel och då påminner det en att se över konfigen, eller så har man gjort ett medvetet val och då ignorerar man det helt enkelt.
Always include type of hard/software and version when asking for support.