Author Topic: WEB-switch 1216E  (Read 27307 times)

Jan (Microbit)

• Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • Email
Re: WEB-switch 1216E
« Reply #45 on: 2011-05-31, 17:08:04 »
Ja det är något fel här också  ??? ! Jag har tagit bort inställningarna och exporterar BIN-filen och när jag importerar den så får jag följande meddelande: Wrong size, got 5848, expected at least 5866! Vad är det för fel?! Kan något hänt med uppdateringe till "Extended version"? Det är väl inge ide skicka bin-filen till dej om inte Du kan öppna den, men vad skall jag göra? Är ju bra att kunna spara inställningar, men också att ladda in vid behov?! Det finns ingen total reset på enheten??
Auto Control Program-inställningarna är korrupta på nått vis verkar det som. Klickar du på "here" i "Click here to clear ALL Auto Controller settings." på "Advanced Settings"-sidan så nollas allt data som har med ACP att göra. Om det då fortfarande inte går att exportera(de då tomma inställningarna) och sen importera dem tätnar verkligen mysteriet!

En ännu djupare granskning ger vid handa att det verkar vara så att när du exporterar(bin) så faller ett antal bytes bort precis i slutet av filen. Då kommer såklart importen att misslyckas. Så, som jag skrev, testa en annan webbläsare och/eller att flytta webbswitchen till nån annan nätverksanslutning.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

SM4DXO

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
    • Email
« Reply #46 on: 2011-05-31, 17:54:40 »
Visst är det konstigt att jag aldrig ser den där menyn i Microbit Setup Manager Advanced!! Jag får nog söka för det här eller vad tror Du? Försökte hitta Ditt telefonnummer, men hittade Mikaels och han påminde mej för andra gången om Advanced som står lite ovanför!! Ser att Du också påminner om den också!!

Advanced ställer ju in default-inställningar. Export/Import av bin-fil ger följande svar:Wrong size, got 6648, expected at least 6666!

Jag använder senaste webbläsarversionen av Internet Explorer. Ska ladda ned någon annan webläsare och kolla

SM4DXO

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
    • Email
« Reply #47 on: 2011-05-31, 18:27:48 »
Visst är det konstigt att jag aldrig ser den där menyn i Microbit Setup Manager Advanced!! Jag får nog söka för det här eller vad tror Du? Försökte hitta Ditt telefonnummer, men hittade Mikaels och han påminde mej för andra gången om Advanced som står lite ovanför!! Ser att Du också påminner om den också!!

Advanced ställer ju in default-inställningar. Export/Import av bin-fil ger följande svar:Wrong size, got 6648, expected at least 6666!

Jag använder senaste webbläsarversionen av Internet Explorer. Ska ladda ned någon annan webläsare och kolla

Jag kan med säkerhet meddela att problemet inte är WebSwitchen utan Internet Explorer. Har använt Firefox och det blev OK med export/import av bin-filen. Ska ställa som tidigare och se vad som händer.

SM4DXO

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
    • Email
« Reply #48 on: 2011-05-31, 18:59:00 »
Men nu då? Nu skickar jag över ny bin-fil med nästan samma inställningar som tidigare och samma nexa-felmeddelande

Jan (Microbit)

• Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • Email
« Reply #49 on: 2011-06-01, 10:19:56 »
Men nu då? Nu skickar jag över ny bin-fil med nästan samma inställningar som tidigare och samma nexa-felmeddelande
Nu börjar vi vara på banan! Gick fin-fint att importera filen din!(använder också FF för övrigt). Har också hittat förklaringen till varför du får Nexa-meddelandet. Det beror på att du har valt att ha "Not set" på relä-valet i programmen samtidigt som du har bägge programmen "Enabled". Kollen som görs hanterar inte den kombinationen då jag inte hade tänkt på att man kan göra så också, hehe. Det sätt som jag hade tänkt är att om man inte vill att ett program ska vara aktivt så sätter man det som "Disabled". Det förstör nämligen inte de andra inställningarna i programmet, så man kan sen sätta det Enabled igen när man vill att det ska vara aktivt. Man styr alltså om programmet ska påverka valt relä mha enabled/disabled istället för relä "not set". Ska dock fixa till kollen så den även tar hänsyn till din kreativa hantering, haha!

SM4DXO

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
    • Email
« Reply #50 on: 2011-06-01, 10:55:30 »
Nu börjar vi vara på banan! Gick fin-fint att importera filen din!(använder också FF för övrigt). Har också hittat förklaringen till varför du får Nexa-meddelandet. Det beror på att du har valt att ha "Not set" på relä-valet i programmen samtidigt som du har bägge programmen "Enabled". Kollen som görs hanterar inte den kombinationen då jag inte hade tänkt på att man kan göra så också, hehe. Det sätt som jag hade tänkt är att om man inte vill att ett program ska vara aktivt så sätter man det som "Disabled". Det förstör nämligen inte de andra inställningarna i programmet, så man kan sen sätta det Enabled igen när man vill att det ska vara aktivt. Man styr alltså om programmet ska påverka valt relä mha enabled/disabled istället för relä "not set". Ska dock fixa till kollen så den även tar hänsyn till din kreativa hantering, haha!
Kanske var bra att jag gjorde den inställningen och fick fram Nexa-felmeddelandet? Gör jag som Du menar att ställa båda i disable så blir det inga felmeddelanden.

SM4DXO

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
    • Email
« Reply #51 on: 2011-06-08, 12:08:47 »
Hej Jan!

Har Du någon förklaring varför år, datum tid ser ut så här System time: 199-11-15 7:47:33 Monday(1) yearday=23? Använder SNTP-server se.pool.ntp.org och rutern som DNS-server. Är det någon annat jag glömt? Har sett att det varit rätt datum och tid tidigare och rätt som det är så ser det ut så här. Går det inte att synka tiden med routerns tidsinställning?

Mats-Ingvar

Jan (Microbit)

• Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • Email
« Reply #52 on: 2011-06-08, 15:06:04 »
Hej Jan!

Har Du någon förklaring varför år, datum tid ser ut så här System time: 199-11-15 7:47:33 Monday(1) yearday=23? Använder SNTP-server se.pool.ntp.org och rutern som DNS-server. Är det någon annat jag glömt? Har sett att det varit rätt datum och tid tidigare och rätt som det är så ser det ut så här. Går det inte att synka tiden med routerns tidsinställning?

Mats-Ingvar
Enda skälet jag kan se till att det kan bli så är om du har Webswitchen strömlös en stund, startar upp den och kollar innan c:a 1,5 minut har gått efter uppstart. Frågan mot NTP-servern sker nämligen först efter c:a 1,5 minuter. Jag testade nyss se.pool.ntp.org och den funkar fint här.

SM4DXO

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
    • Email
« Reply #53 on: 2011-06-08, 16:03:09 »
Hej Jan!

Mats-Ingvar
Enda skälet jag kan se till att det kan bli så är om du har Webswitchen strömlös en stund, startar upp den och kollar innan c:a 1,5 minut har gått efter uppstart. Frågan mot NTP-servern sker nämligen först efter c:a 1,5 minuter. Jag testade nyss se.pool.ntp.org och den funkar fint här.
Ja det är kostigt. Jag har haft webswitchen här i radiorummet på markplanet tidigare, men nu flyttat ned den i verkstaden i källaren. Jag har en 25m näverkskabel dit ned och en switch som den är kopplad till. Jag får känslan att det bara är efter flytten dit ned som problemet uppkommit. Jag stänger aldrig av enheten där nere, men här upp stängde jag av den när dator och radio stängdes av för kvällen. Här upp var det alltid rätt datum/tid. Jag skall ta upp enheten hit igen och testa om det blir någon skillnad.

SM4DXO

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
    • Email
« Reply #54 on: 2011-06-27, 22:16:55 »
Hej Jan!

Sedan den 8 juni har jag inte rört några inställningar. Problemet med tiden berodde på routern.

I samma veva testade jag temperaturgivarna för att se att allt fungerar som det ska. Jag körde med lödkolv och kylspray för att se att de reagerade OK. Lika så ville jag kolla att Allowe manual override = No fungerade. Det fungerade OK om jag försökte slå på ett relä som var definierat för ACP. Slog jag på ett sådand relä så slog det av efter ca 30 sekunder. Nu fungerar inte det efter ca 20 dagar. Jag har ju inte kollat det sedan början av månaden så vet inte när det börjat fela. Har varit i vårat fritidshus under midsommar och var roligt ha koll på temperaturen hemma och samtidigt  testade jag Allowe manual override = No. Någon test med lödkolv och kylspray på givarna har jag inte gjort sedan jag kommit hem. Det känns lite osäkert om jag inte kan lita på Allowe manual override = No. Jag funderade på om Du kanske skulle vilja gå in i WEBSwitchen och se om det är något konstigt, så kan Du få adressen med mail? Det känns viktigt att man inte av misstag kan slå av eller på ett relä!!

Jan (Microbit)

• Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • Email
« Reply #55 on: 2011-06-28, 11:29:01 »
Hej,

Allow manual override=No använder jag själv och har inte sett att den skulle "ge upp", i synnerhet inte efter en tid. Nog kan jag kika på hur du har konfigat den, kanske finns någon ledtråd där. Maila också detaljer om vilket program där Allow manual override inte funkar längre etc.

SM4DXO

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
    • Email
« Reply #56 on: 2011-06-28, 19:25:32 »
Nu förstår jag funktionen. Det är inget fel på programmet i webswitchen utan bara jag som inte hänger med. Värmer jag upp givarna över högsta temp så slår reläna av.
Egentligen vore det väl säkrast att det över huvud taget inte gick att klicka på ON/OFF-knapparna under Set relays för de relän som är inställda för Allow Manual Override=NO. Då hade jag aldrig kommit med denna fundering  ;) !! Du kanske kunde fundera på att ”tona ned knapparna” eller som Du skriver att spärra de reläer som är låsta under ACP??

/Mats-Ingvar

Jan (Microbit)

• Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • Email
« Reply #57 on: 2011-06-29, 09:03:27 »
Som det nu är så är Allow Manual Override per program, inte per relä. Att helt förhindra manuell påverkan då tycker jag blir lite långsökt och svårbegripligt det med. Som det nu är så finns det möjlighet att kombinera friare hur man vill ha det. Går t.ex att låta två program styra ett relä,(det program som har högre nr har då prioritet), kan även med tungan rätt i mun gå att kombinera annat än "ACP" på ett och samma relä. Det är lite som vanligt att större valfrihet kan vara förvirrande och mindre valfrihet kan vara begränsande istället  ;)

SM4DXO

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
    • Email
« Reply #58 on: 2011-08-03, 16:22:43 »
Först vill jag tacka för all hjälp med mina problem med webswitchen. Jag tycker allt fungerar som det ska. Jag har installerat enheten i mitt fritidshus och i första hand kopplat in ett element i det angränsande pumprummet inklusive en temperaturgivare. Har också parallellkopplat ett relä med en SMS-enhet, som jag slår på värmen i stugan med. Det som är kvar är att ansluta ett relä parallellt med SMS-enheten som slår på datorn. Det är dubbelt upp i säkerhet!! Hi, hi ... ! Ett relä till går åt till att slå på radioutrustning. Har ett relä kvar som nog kommer att användas för fläktkylning. Ser ut som det kan bli nödvändigt med en webswitch till för radiorelaterade saker!!
Jag har ett problem som jag inte vet var jag skall placera. Det handlar om när jag kopplar upp mej till switchen här hemifrån. Jag kan komma in på switchen och snurra rund bland menyerna ett antal gånger, men rätt som det är så är förbindelsen bruten. Det kan ta en bra stund innan det kommer tillbaka. När det efter en bra stund kommer tillbaka så blir förloppet detsamma. Jag tappar förbindelsen. Först funderade jag på om det kunde vara ett värmeproblem, men temperaturen där den sitter är inte mer än 28 grader och enheten är ju specad för +50 grader. Det lustiga är att om jag slår på datorn i fritidshuset, så verkar problemet avta. Kan bara märka lite fördröjning i uppdatering av menyerna. Det verkar lite långsökt att det fungerar bättre om jag startar datorn i fritidshuset och sedan kommer jag åt hela tiden webswitchen här hemifrån utan avbrott. Jag har inte märkt något problem med avbrott i uppkopplingen till switchen när jag kopplat upp mej med RDP till stugans dator och även där använt dyndnsadressen. Det kanske är ett unikt problem för mej, men kan ju vara roligt höra andras erfarenheter. Verkar som kanske fler har RRC-enheter, men där har då jag inga problem ännu!! Få se vad som händer när de hamnar i fritidshuset!!?
Jag var tänkt skriva om IP-setting och Unit ID(Banner) som jag ändrade texten i. Efter omstart så kom inte den text jag skrivit in förrän efter ett tag så medan jag skrev detta märkte jag att det plötsligt blivit OK!?
Man kan ju undra om det är ett värmeproblem ändå. Jag har ju monterat switchen i en DIN-låda, men inte satt på kåpan. Tycker ändå inte att det borde komma upp i närheten av 50 grader om det är +28 intill switchen. Den temperaturgivare som mäter rumstemeraturen ligger nu bara några dm från switchen så kanske rumstemeraturen är lite lägre.
73!
Mats-Ingvar

Jan (Microbit)

• Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
    • Email
« Reply #59 on: 2011-12-07, 09:38:35 »
Hur gick det med detta förresten?  ;)