Author Topic: hakking på lyd ved sending  (Read 10524 times)

LA9QNA

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
hakking på lyd ved sending
« on: 2011-05-27, 14:49:32 »
Både på VHF og HF på min IC-706 hakker.
Har prøvd div valg fra 1 til 13. Men bare hakker.
??
Noen som hvet hva det kommer av?
Har 2Mbit hjemme  og Ice i andre enden.

Robert

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: hakking på lyd ved sending
« Reply #1 on: 2011-07-29, 08:24:09 »
Jag hade exakt detta problem, men efter firmware uppdatering av RRC´s så försvann problemet. Har du senaste firmware på båda RRC´s? Dessutom hade jag hackande ljud både på TX och RX när jag försökte köra trådlöst internet hemma, så jag fick dra en kabel istället, så fungerade det bättre.

LA1DSA

  • Newbie
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
    • Email
Re: hakking på lyd ved sending
« Reply #2 on: 2011-08-21, 16:09:27 »
Opplever det samme selv... er nok dessverre opplastningsbåndbredden til ICE som er for dårlig.

Men jo dårligere lydkvalitet (smal båndbredde) jeg velger på Remoterigen, jo mindre hakker det... men det blir dessverre ikke helt borte.

73

Jan Erik

LA4ESA

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 95
    • View Profile
    • Email
Re: hakking på lyd ved sending
« Reply #3 on: 2011-08-22, 15:03:24 »
Hakking på lyd blir nok ikke helt borte, men kan bedres ved å gjøre følgende:
Koble til en retningsstyrt antenne på ICE ruter, men pass på at antennen på venstre side av ruteren fortsatt skal sitte på. (ICE sier den skal fjernes, det er feil)
Ved å gå inn på ICE sin hjemmeside, kan man finne ut hvilken basestasjon som er nærmest din ruter. Et av menyvalgene der lar deg legge inn i hvilken kommune din ruter er, samt gårds og bruksnr på eiendommen. Da får du retningen og kan stille inn antennen.
I tillegg er det viktig at ICE ruteren slås av/på en til to ganger i døgnet, slik at den kan "friskes" opp med nye signaler.
Gå inn på oppsettet til ruteren og slå av den trådløse delen, som opptar noe kapasitet.
Jeg har utstyret stående på hytta med ICE ruter. Den er koblet til 220V med et tidsur som slår den av/på to ganger i døgnet. Husk å fjerne batteriet.
Hvis batteriet aldri brukes, vil det bli ødelagt, Pass derfor på å lade det en gang imellom.
Hastigheten på min ruter varierer, men er stort sett slik: nedlasting 1000 til 1500 Kbit, opplasting 200 til 800 Kbit. Gjennomsnitten er bra nok til remotekjøring. Alle jeg spør påstår de ikke kan høre at jeg kjører remote.
Vi får håpe ærligheten er på topp.
73 de LA4ESA Per
73 de LA4ESA, Per

la3sha

  • Newbie
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
Re: hakking på lyd ved sending
« Reply #4 on: 2011-11-02, 22:20:14 »
Hei

Kjører med

Audio qality 1 linear 12 bits 8khz
Rx jitter buffer size 16
Rx jitter delay 4
Audio packet size (ms) 40

Dette gjelder radio qth via ice net.

Dette går greit så lenge du ikke bruker pc til andre ting over ice modemet.


73 de Tommy