Author Topic: PC Client problemer, audio stutter, tap av forbindelse etc, etc...  (Read 10791 times)

la5eka

  • Newbie
  • *
  • Posts: 22
    • View Profile
    • Email
Jeg fikk i dag RRC PC client dongle i posten og koblet opp så fort jeg fikk tid. Jeg har fra
før et meget velfungerende RRC-1258 MKII system, som ikke sliter med hverken timeouts
eller port problemer.

Forsøk 1:   I Win7 64bit fungerer ikke Beta 1.3 av klienten hos meg. Audio OK (men med timeouts), men CW, CI-V og
               serieporter fungerer ikke.

Løsning  :  Installerer PC Client versjon 1.2.1, alt fungerer tilsynelatende bra, men legger merke til brudd i audio,
               og etterhvert timeout på connection. Fikler med innstillinger og prøver alt som prøves kan, fremdeles
               faller audio ut og client ender til slutt opp med timeout. Det er altså ikke mulig å monitorere en reapeater
               med RRC PC Client for Win7 64bit. PC er en Quad Core HP Elitebook 8440p og trådløst nett. Jeg mistenker det trådløse
               nettverkskortet, og forsøker med kabel. Direkte kabel ser ut til å løse problemet, men da faller litt av
               poenget bort. Jeg har skrudd av powersave på wavelan, det hjelper litt, men jeg får timeout etter maks ti minutter.
               Med kabel direkte holder linken seg oppe hele tiden (har testet i tolv timer)
              
               Jeg har aldri hatt problemer med audio latency i andre real time audio applikasjoner på trådløst nett
               med denne laptop'en (Xlite SIP client, 3CX SIP client, Skype, IP Sound etc), så problemet
               ligger kanskje ikke bare  i operativsystemet. Finnes det en løsning på dette ?

Forsøk 2:  Siden PC client ikke fungerer optimalt på Win7 64 bit, prøver jeg å installere det på en eldre maskin med WinXP 32 med SP3.
               Alt fungerer tilsynelatende greit, men jeg merker etterhvert at audio begynner å hakke. Jeg legger merke
               til at det først skjer etter en liten stund, når bufferet blir "blått". Er maskinen for treg ? Hvorfor fungerer da andre
               voip/sip klienter uten problemer ? Finnes det en løsning på dette ?

Min RRC-1258 MKII Radio kjører versjon 2.39, og fungerer uten problemer mot en RRC-1258 MKII Control også med versjon 2.39.

mvh

LA5EKA, Gisle i Norge ...
« Last Edit: 2011-06-18, 10:27:03 by la5eka »

roland

  • Guest
Först. Testa med att sätta BufferMulitplier=2 och Packet size=40ms

Gå till Settings och för "Global Debug" markera 'Enable', 'RTP' samt den COM som du anväder.
Programmet startas om.
Kör därefter tills du får problem, koppla ned och avsluta programmet.
Skicka sedan filen mblog.txt som finns i din Dokument katalog.


la5eka

  • Newbie
  • *
  • Posts: 22
    • View Profile
    • Email
Ok. Skal sende.