Author Topic: Automatisk antennomkopplare  (Read 10812 times)

SA0BFI

  • Newbie
  • *
  • Posts: 2
    • View Profile
    • Email
Automatisk antennomkopplare
« on: 2011-10-10, 16:05:23 »
Hej!

Finns det någon möjlighet att få 1216H inställd som antennswitch att agera på andra frekvenser än amatörbanden?
För RX på t ex rundradiobanden.

Jag provade att skriva t ex 02 för 2MHz och 8A för 8MHz osv men det gick inte.
Man kan ju delvis lösa detta med att t ex koppla reläerna på så sätt att när 1216H inte drar något relä, så ligger en av antennerna på.
Men på detta vis kan man bara ha en enda RX-antenn inkopplad mellan amatörbanden.
Vore bra att kunna styra så att t ex ant 1 ligger på mellan amatörbanden under 40m och ant 2 ligger på överallt över 40m.

Om man har router i radioänden så går det ju att välja vilken antenn som helst med en knapptryckning men det är en annan historia. Jag vill undvika router/switch p g a qrm.

Fantastiskt bra produkt som löser många problem!
Utan RRC kan jag inte köra radio alls hemifrån...

73 de SA0BFI

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Automatisk antennomkopplare
« Reply #1 on: 2011-10-10, 16:48:39 »
Som det nu är så funkar det bara med de band som finns uppräknade på sidan:

http://www.remoterig.com/wp1216/?page_id=335

Funderingar på att utöka funktionen finns, andra har också haft sådana önskemål. Finns dock inget beslut om och när det kommer.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

SA0BFI

  • Newbie
  • *
  • Posts: 2
    • View Profile
    • Email
Re: Automatisk antennomkopplare
« Reply #2 on: 2011-10-11, 10:45:19 »
Jan,
Tack för svaret.

Inga problem, dock. Man kan lösa detta på flera sätt, t ex koppla reläer på rätt sätt.
Eller använda RRC I/O-kanaler.

Det blir en router i radioänden ändå, för min del. Men den ska in i en skärmlåda tillsammans med 1216H och allt det andra, så det blir tyst o fint.

T o m Nanostation gick ju att få tyst på med toroider på patchkabeln, trots att den sitter nära antennen.

73 de SA0BFI