Webswitch 1216H Support på svenska > Allmänt diskussionsforum

Web-switch som "hänger" sig ofta

<< < (2/7) > >>

Jan (Microbit):
Du försöker alltså komma åt web-switchen från Internet in till ett LAN, via en router som är konfigurerad att släppa in sådan trafik? Och du använder ett värdnamn vars IP-adress DynDNS håller uppdaterat och när du försöker gå in på switchens hemsida så får du "DNS error"? Dvs det beter sig som när man skriver in en ogiltig adress, inte som när webbservern inte svarar? Isf låter det ju inte som att det nödvändigtvis är web-switchen som inte svarar, utom som att värdnamnets associerade IP-adress inte stämmer.

SM0UXX:

--- Quote from: Jan on 2010-10-01, 16:07:24 ---Du försöker alltså komma åt web-switchen från Internet in till ett LAN, via en router som är konfigurerad att släppa in sådan trafik? Och du använder ett värdnamn vars IP-adress DynDNS håller uppdaterat och när du försöker gå in på switchens hemsida så får du "DNS error"? Dvs det beter sig som när man skriver in en ogiltig adress, inte som när webbservern inte svarar? Isf låter det ju inte som att det nödvändigtvis är web-switchen som inte svarar, utom som att värdnamnets associerade IP-adress inte stämmer.

--- End quote ---

I stort sett är det så ja. Dock har jag också testat med aktuellt IP-nummer + switchens portnummer vilket ger samma resultat. DNS-error är vad det står i internet explorer, så inte säkert att det är rätt diagnos. Windows felsökare säger nåt i stil med "fjärreneheten är inte konfigurerad att tillåta anslutning till http".

Jag har testat att starta om routern utan resultat. Dock börjar det fungera igen om man startar om webswitchen genom att bryta spänningen några sekunder.

Noterade också igår att jag började få långa svarstider vid inloggningen till switchen. De olika "frames:en" kom upp mn det dröjde uppåt 30s innan all text syntes. Startade då om den via menyn varpå den blev lika snabb som vanligt igen....

Vill passa på att berömma Micke för mycket bra service, han erbjöd sig att byta ut switchen. Dock är jag lite envis och ska bl.a. testa att ladda in firmware igen.

Jan (Microbit):
Du har ju en rätt gammal firmware så bra om du byter så vi får reda på om felet "hänger med". Det låter tillika som ett minnesproblem, dvs att allt mindre ledigt minne finns kvar, som får det att bli segare tills det ger upp. Kan du ge exempel på hur du använder den? T.ex slår på av/relän via hemsidan X ggr på dygn, mm.

SM0UXX:
Jag använder den dels för att slå på huvudströmmen för schacket (bara styrspänning till annat relä), samt för att styra antennomkoppling. Hur mycket jag använder den är rätt olika från vecka till vecka - ibland kan man nog skifta reläerna 40ggr på en vecka, medan nästa vecka står den standby nästan hela tiden. Har dessvärre inte fört nån bok över förhållande mellan antal relä-dragningar och problemet...

Hoppla, har missat de senaste uppgraderingarna av firmware. Kör fortfarande med v1.5  :-[
Så ska försöka fixa det så snart jag åker ut till sommar-qth....

Jan (Microbit):
Det som är knepigt är att det ju finns många switchar ute som tuffar och går, så frågan är vad som är speciellt med din/ditt bruk. Jag har själv igång en hela tiden nu som dessutom via schemaläggning slår av och till relän. Den uppvisar inga sådana fenomen så långt. Då har jag iofs en nyare firmware än du har, så därför vore det extra värdefullt att veta om ditt problem består efter byte till den senaste versionen.

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

[*] Previous page

Go to full version