Remote Rig

RRC 1258 Support på Svenska => Konfiguration av Routrar och Brandväggar => Topic started by: SM4KYN on 2011-03-18, 18:49:27

Title: Port Forwarding FW/RRC Check
Post by: SM4KYN on 2011-03-18, 18:49:27
Hej,

Någon som har tips på hur man enkelt kontrollerar om RRC på insidan av FW svarar på dom nödvändiga portarna från Internet?
Vore bra med en typ "RRC Port Check Utility" dvs. som man kan köra från en PC på Internet. Denna "Utility" kontrollerar därmed om man har konektivitet genom brandväggen och att RRC svarar på dom aktuella portarna.

Anders /4KYN
Title: Re: Port Forwarding FW/RRC Check
Post by: Jan (Microbit) on 2011-03-18, 19:37:12
En sån "utility" skulle egentligen behöva vara nått som i praktiken gör det en kontrollpanel-RRC gör, dvs kopplar upp med SIP, strömmar ljud via RTP och data via en till UDP-port. Man får en ganska bra koll på vad som sker om man först testar surfa till den. Går det så fortsätter man med att testa koppla upp. Visar då status-sidan i radio-RRCn att det är "connected" så funkar SIP. För RTP/ljudet så kollar man på "RTP Timeout" på samma sida, den ska vara 60, eller möjligen 59, när ljudet strömmas som det ska. Är den noll eller börjar räkna ned så är det avbrott i ljudströmmen. Återstår gör data-UDP-kanalen som inte har nån indikering, men det skulle gå att lägga till iofs.
Title: Re: Port Forwarding FW/RRC Check
Post by: SM4KYN on 2011-03-18, 20:43:05
Låter som en bra idé dvs. en liten programsnutt som fejkar RRC-controll där man i princip bara behöver skriva in IP eller DNS och klicka på "Check". Resultatet presenteras som OK eller FAIL på resp. funktion/port.

/Anders /4KYN
Title: Re: Port Forwarding FW/RRC Check
Post by: SM4KYN on 2011-03-19, 07:18:01
Det hela handlar om att smidigt kunna göra ett test utan RRC Control. Man kan ju sitta bakom 2 brandväggar dvs. en brandvägg som man inte har någon kontroll över och utilityn skulle därmed underlätta felsökning. Om den även berättade något om kvalitén så vore det ett plus.
Anledningen till tråden förstår säkert dom flest dvs. jag får inte igång det hela över Internet. Fram tills nu har jag "endast" kört WIFI > LAN > WAN > LAN med utmärkt resultat. Ingen brandvägg är involverad på denna länk. Min router/ brandvägg kommer från Comhem och är en Netgear CG3100. Dom rekommenderade portarna är öppnade. Comhem är ju inte speciellt ovanligt så det borde finnas andra som har erfarenhet av denna produkt. Kör en del annat genom brandväggen så som t.ex. Telnet, Webb och Remote Desktop utan problem. Ett test man skulle kunna göra vore att stänga av brandväggen helt under en kort stund men jag hittar ingen funktion för detta.

Anders / 4KYN   
Title: Re: Port Forwarding FW/RRC Check
Post by: Jan (Microbit) on 2011-03-20, 10:25:41
Förstår ditt "tänk". En sån grej som inte finns (ännu) löser dock inte dina nuvarande problem, så rekommenderar att du använder kontroll-RRCn som jag beskrev det i ett tidigare inlägg.
Title: Re: Port Forwarding FW/RRC Check
Post by: SM4KYN on 2011-07-10, 21:37:45
Mitt problem löste sig dvs. när jag provade från en annan plats med en annan anslutning till Internet fungerade det direkt. Det visade sig att nätet jag provade från (remote site) inte var fult öppet genom brandväggen som dessa administratör hade lovat
Title: Re: Port Forwarding FW/RRC Check
Post by: Jan (Microbit) on 2011-08-16, 18:01:37
Aha! Fint!