RRC 1258 Support på Svenska > Allmänt diskussionsforum

Mobilt bredband

(1/7) > >>

sm2o:
Vi (SM2O och SM2GCQ) provade idag att använda mobiltbredband i radioänden. Bert har en DLINK DIR-451 Router med en Huawei E220 Dongle och Tele2 3G. DIR-451.an går att sätta upp som vilken router som helst. Vi satte radio-RRC:n på DMZ. STUN-frågan i RRC:n rapporterade rätt utsides adress. Jag programmerade min panel (SIP-contact) med den IP:n och vips det funkade. Jag pratade med honom över 145.550. Han hade inte perfekt kontakt med 3G nätet så det blev korta avbrott i talet. Pingtiderna låg mellan 120-380 ms. Så det återstår att prova med bättre 3G signal och programmera upp DynDns adress osv. för att se om det funkar i praktiken. Rent nätverkstekniskt så funkar det precis som tänkt är, men frågan om 3G nätet är tillräckligt stabilt för att man skall slippa avbrott.

SM2Z:
Det kanske kan funka i den yttersta glesbygden om man snålar lite med ljudkvalitén. Få användare per basstation kan göra att även GPRS / Edge kan räcka. Det finns tydligen i ALLA basstationer för GSM i alla fall hos Telia.

sm3jgg:

Kul att ni testar att köra via 3G nätet.
Skall bli spännande att höra mera av hur det går för er.

Jag har under hösten 2007 testat en del med 3G uppkoppling.
samma utrustning som ni använde, (Tele2 och dlink router)
Kopplade in en scanner på remote sidan,
och streamade med hjälp av teamspeak trafiken från denna.

Vid testkörning hemma i tätorten (Bollnäs) funkade allt i flera veckor.
När det blev utflyttat, med längre till basstationen (bara en i närheten)
låste sig moden/router oftas innom 2 till 2 dygn.

73 de SM3JGG  Staffan

ski:
Hej

Jag har provat ringa med IP-telefoni (SIP) och 3G-modem (Telia).
Använder ett E-220 USB modem och en DOVADO USB Mobile Broadband Router.
Resultatet är inte bra, får mycket utfall på talet.

Har också provat att med ICE modem (D-20) och det fungerar lika dåligt.

Tror problemet är den långa pingtiden.

MVH
Christer SM7SKI

sm2o:
Hej

Jag har dessvärre också mest dåliga erfarenheter av mobilt bredband, försökte föra över AIS info från en mottagare via Tele2 3G och en Huawei E960 router. Jag satte in ett tidur som resetade var 24 timme men kopplet höll aldrig 24 timmar och det värsta var att det sällan kom igång igen av sig själv heller förrän vid reset. Så jag tror heller inte man skall hoppas på för mycket vid realtidstillämpningar som denna. Vet inte om det är routrarna eller näten som inte är färdigutvecklade. Jag hade bara några 100m till masten så det var inga problem med signalstyrkan. Det vore givetvis kul om någon lyckades. /73 de Mikael/sm2o

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version