Author Topic: Mobilt bredband  (Read 46796 times)

sm3jgg

  • Newbie
  • *
  • Posts: 23
    • View Profile
    • Email
Re: Mobilt bredband
« Reply #15 on: 2009-04-29, 17:48:53 »
Hej igen !

Angående Routrar för mobilt bredband,

Har testat stabiliteten i några perioder under våren med min Dlink dir-451,
och kommit fram till att det låser sig "för ofta"
Modemen har varit Huawei 620 (pcmcia) och Huawei 220 (usb)
Har testat abonemang både från tele2 och tre. med samma resultat.

Har letat runt en del på nätet, efter alternativ.
har hittat en del intressant på det här forumet.
http://www.mobilabredband.se/forum/

Där har Dovado UMR fått bra kritik,
kan kanske vara ett bra alternativ.

Den har intressanta finesser såsom stryrning via sms,
och stöd för telestick, som i sin tur kan styra fjärrbrytare från Nexa.
Läs och begrunda och bilda er en egen uppfattning.

Kul att fler funderar runt 3G på radiosidan...


73 de SM3JGG  Staffan
 



sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Mobilt bredband
« Reply #16 on: 2009-05-04, 22:40:24 »
Jag har redan tidigare funderat på det med inbyggd DynDns Client i RRC:n. Problemet är att RRC aldrig får reda på att routern fått ny IP-adress. Man måste i så fall fråga en STUN-server med jämna mellanrum för att få reda på att IP-adressen ändras. Det känns inte alldeles smidigt, men det är klart man skulle ju inte tappa kontakten med Burken för alltid även om man bara kollade en gång per dygn. Vi funderar vidare.

73 de micke

sm5acu

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 43
    • View Profile
Re: Mobilt bredband - DynDNS-klient
« Reply #17 on: 2009-05-04, 23:36:51 »
"dyndns.org" har en webbtjänst "checkip.dyndns.org" som visar vilken IP-adress man (dvs i vårt fall routern) har. Den tjänsten är avsedd just för DynDNS-klienter. För Linux/Unix finns klienten "ddclient", och i konfigurationsfilen för den ( /etc/ddlcient/ddclient.conf) ställer man in hur ofta IP-adressen ska kollas. Default är 300 sekunder, dvs mycket mindre än ett dygn (86400 sekunder).

"ddclient" är under GPL.

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Mobilt bredband
« Reply #18 on: 2009-05-04, 23:43:08 »
Där ser man jag har inte varit där och tittat. Då låter det ju enkelt. Vi skall titta på det. Inbyggd DynDns Client behövs också för att det är så svårt att beskriva för folk hur dom skall ställa in DynDns i sina routrar, jag vet ju inte hur varenda router gränssnitt ser ut. Tack för det de micke

la3yna

  • Newbie
  • *
  • Posts: 16
    • View Profile
Re: Mobilt bredband
« Reply #19 on: 2009-05-07, 12:29:12 »
Hei!

er det flere som har fått testet med mobilt bredbånd og kan fortelle hvordan dette oppleves?

Ellers ønsker jeg at noen kan legge ut en video på youtube der RRC blir testet mot mobilt bredbånd.

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Mobilt bredband
« Reply #20 on: 2009-05-13, 13:53:56 »
Hej

jag köpte en Dovado 3G router. Den har stöd för DynDns som jag också konstaterat att funkar. Den har också portforwarding så i teorin skall den ju funka bra att ha på remotesiten vid radion. Men Telias nät tillåter inte access utifrån även om man vet IP-adressen (via DynDns) så det det funkar inte i alla fall. När man Googlar runt så ser man att alla har det problemet med Telia. Det verkar dock som om Tre har stöd för åtkomst utifrån men då har Tre inte Turbo 3G här i Norrland så det är meningslöst att pröva. Unos tester tyder ju på att Tre funkar också. Med Dovado routern så skall det ju funkar utan dator också. Uno du kan få låna den om du vill för att testa, jag behöver den inte. 73 de mikael/sm2o

sm3jgg

  • Newbie
  • *
  • Posts: 23
    • View Profile
    • Email
Re: Mobilt bredband
« Reply #21 on: 2009-05-13, 22:23:07 »

Har också köpt en Dovado UMR (för en vecka sedan)

Har testkört här hemma sedan dess, har funkar utan avbrott hittills.
Routern klarar av att uppdatera Dyndns adresser på ett bra sätt.

Så den verkar vara en bra komponent i ett remote-bygge.

Komma år 3G utifrån med Telia går inte.

Använder just nu Tele2 (samma nät som telia, men man får en riktig IP)
Tyvär har dom för dålig 3G täckning, där jag vill ha remote stationen.
Så jag har skaffat ett så kallat "kontant kort" från tre för att fortsätta testa.
Men tre fick jag 3G uppkoppling, men en yttre 7 meter upp i luften,
skall testa mer under sommaren, löv på träd mm spelar ju in.


73 de SM3JGG  Staffan




sm5acu

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 43
    • View Profile
Re: Mobilt bredband
« Reply #22 on: 2009-05-23, 21:41:41 »
Kvällens test-setup:

Panel-RRCn på fast 100 Mbit/s-LAN som via en Netgear WGR614v6 - router/brandvägg är ansluten till 14/0,8 Mbit/s ADSL med fast IP-adress från Bredbandsbolaget.

Radio-RRCn, med IC-706MkIIG, ansluten med korsad TP-kabel till RJ-45 på en laptop med XP Pro.
Laptopen är ansluten till Internet med Huawei E220 modem och HSDPA från Telia.
Bredbandskollen gav 5 Mbit/s ner och 0,3 Mbit/s upp.
XP konfigurerad för Internetdelning. XP:s brandvägg används, och portarna 5060, 11000, 12000 (alla UDP) plus HTTP-porten är forwardade till Radio-RRC.
En DynDNS-klient snurrar i XP.
Ingen STUN-server konfigurerad i Radio-RRCn.

RRC programversion 0.0.1.28.
Audio quality 0 (för lägsta bithastighet).

Funkade direkt vid första knapptryckningen!
Men det blir en hel del hack i ljudet. (Har inga statistiskt relevanta värden ännu).

Alltså inga problem att koppla sej in till Telia.


Vore kul att ha QSO med någon av er andra för en subjektiv kvalitetsbedömning!

73,
Uno, SM5ACU


sm5acu

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 43
    • View Profile
Re: Mobilt bredband
« Reply #23 on: 2009-05-23, 23:17:56 »
Konfig som beskrevs nyss.

Testade att ändra i Panel-RRC (utan att veta riktigt):
Rx Jitter buffer size från default 4 till 8 och sedan till 16
Rx Jitter delay från default 3 till 6

Ljudet blev märkbart bättre.

Testade fram och tillbaka och har nu värdena size 8 / delay 16.

Hacken i ljudet i mottagning har försvunnit nästan helt.

Redan före ändringarna lät CW-sändning upp till minst 130-takt fint i etern, men medhörningen var omöjlig pga hacken. Efter ändringarna blev ljudkvaliteten bättre, men den ökade fördröjningen gjorde medhörning oanvändbar.

Tips för hur jag skall optimera Jitter buffer size och Jitter delay?

Ping i nätet ger medelfördröjning 150 ms (men med ganska stor spridning) och mindre än 1% paketförluster mellan XP-laptopen i trådlösa Telia-änden  och WGR614v6-routern i det fasta Bredbandsbolags-nätet.

XP:s Aktivitetshanterare anger 1% belastning på Huawei-linan (dvs 1% av 7 Mbit/s "märkhastighet", alltså runt 70 kbit/s, dvs runt 25% av de 0,3 Mbits som Bredbandskollen angav för uppladdning.)


73 igen
/Uno, SM5ACU

la3yna

  • Newbie
  • *
  • Posts: 16
    • View Profile
Re: Mobilt bredband
« Reply #24 on: 2009-11-20, 09:03:22 »
noen som har flere tips her? Jeg lurer litt på hva Size/Delay under jitter gjør for noe? hjelper det å øke verdiene? For min del kan jeg gjerne ha 300-400ms delay om det er det som skal til for å få en bra lyd.

jeg har skaffet meg mobiltbredbånd via ICE.net og opplever hakking i lyden når jeg kjører bil.

la3yna

  • Newbie
  • *
  • Posts: 16
    • View Profile
Re: Mobilt bredband
« Reply #25 on: 2009-11-20, 10:33:03 »
hvor høyt kan man sette RX Jitter Delay, Jitter Buffer og Audio Packet size ved audio quality 0 før det overstiger f.eks 300-500ms delay?

Nå bruker jeg følgende:

RX Buffer: 16
RX Delay: 8
Audio Packet Size: 80ms

Bruker ICE i Bilen og er fortsatt litt problem, så vurderer å øke verdiene ennå mer. Har også bestilt meg en 70cm høy magnetfotantenne så regner med at det også hjelper en del.

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Mobilt bredband
« Reply #26 on: 2009-11-20, 10:58:40 »
Hej

maxvärden är

RX Buffer: 16
RX Delay: 15
Audio Packet Size: 20ms

oavsett vad man skriver blir de inte större, även om det ser ut så i webgränssnittet. Det är begränsat med minne i en sådan här CPU med inbyggt RAM minne. Det är nog svårt att få det att funka utan avbrott om man kör med bilen kan jag tro.

73 de mikael

la3yna

  • Newbie
  • *
  • Posts: 16
    • View Profile
Re: Mobilt bredband
« Reply #27 on: 2009-11-20, 11:01:39 »
hm, okay. når du oppgraderer programvaren en gang bør du kan skrive hva max-verdi er ved hvert felt i WEB grensesnittet : )

men blir det helt umulig å få audio packet size høyere i fremtiden p.g.a RAM? Kunne vært greit å fått den til f.eks 40-60 ms..


SM6VTT

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 90
    • View Profile
Re: Mobilt bredband
« Reply #28 on: 2009-11-23, 13:31:34 »
Jag har mobilt bredband med operatören 3

Nu har jag inte testat över lång tid men det är problem med att det hackar i talet i bägge riktningar. Trots lägsta prestanda.

Kört mot TP test och det visar ca: 380kb i båda riktningar. Men vad jag förstår så varierar 3G uppkopplingar, ibland ända ner till 56k/s.

Har riktantenn och en signalstyrka på S3-4 (av 5). Men nästa steg blir att testa en bättre 3g antenn, den jag har nu är en kombinerat gsm/3g antenn som är bäst anpassad på GSM

oh3kav

  • Newbie
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
Re: Mobilt bredband
« Reply #29 on: 2009-11-30, 00:14:52 »
Hej från Finland,

jag har testad med mobilt bredband i radioänden och resultatet med den lågsta ljudkvaliteten
är ganska bra. Men jag har ganska bra och stabil 3G signalstyrkan här i min hem-QTH (Tammerfors),
troligtvist det är värre i min sommar-QTH dit jag planerar att installera min fjärrkontrollerad
IC-703 nästa sommaren.

Setup i radioände:
- Elisa 3G Internet (384 kbit/s)
- Huawei E160E (HSDPA/3G/EDGE) alternativt Huawei E220
- Telewell TW-3G router (3G eller Flash-OFDM)
Fick inte RRC:n att funka i DMZ men med port forwarding av de nödvändiga porten det var ok.
Behövde också konfigurera DynDNS och STUN i radioänden.

Setup i panelände
- Elisa ADSL (8M / 1M)
- Telewell TW-EA510 v3
Jag hade mycket svårigheter att få routern/brandväggen konfigurerat i paneländen men äntligen
det började fungera med "forced DHCP", dvs. genom att binda MAC-addressen av RRC:n till
samma IP address som DHCP:n ger varje gång.  Port forwarding också i paneländen.

73 de Ari OH3KAV / OH7KA