Author Topic: Mobilt bredband  (Read 46671 times)

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Mobilt bredband
« on: 2009-01-06, 22:08:03 »
Vi (SM2O och SM2GCQ) provade idag att använda mobiltbredband i radioänden. Bert har en DLINK DIR-451 Router med en Huawei E220 Dongle och Tele2 3G. DIR-451.an går att sätta upp som vilken router som helst. Vi satte radio-RRC:n på DMZ. STUN-frågan i RRC:n rapporterade rätt utsides adress. Jag programmerade min panel (SIP-contact) med den IP:n och vips det funkade. Jag pratade med honom över 145.550. Han hade inte perfekt kontakt med 3G nätet så det blev korta avbrott i talet. Pingtiderna låg mellan 120-380 ms. Så det återstår att prova med bättre 3G signal och programmera upp DynDns adress osv. för att se om det funkar i praktiken. Rent nätverkstekniskt så funkar det precis som tänkt är, men frågan om 3G nätet är tillräckligt stabilt för att man skall slippa avbrott.

SM2Z

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 34
    • View Profile
    • SM2Z
    • Email
SV: Mobilt bredband
« Reply #1 on: 2009-01-07, 19:15:40 »
Det kanske kan funka i den yttersta glesbygden om man snålar lite med ljudkvalitén. Få användare per basstation kan göra att även GPRS / Edge kan räcka. Det finns tydligen i ALLA basstationer för GSM i alla fall hos Telia.

sm3jgg

  • Newbie
  • *
  • Posts: 23
    • View Profile
    • Email
SV: Mobilt bredband
« Reply #2 on: 2009-01-09, 20:10:18 »

Kul att ni testar att köra via 3G nätet.
Skall bli spännande att höra mera av hur det går för er.

Jag har under hösten 2007 testat en del med 3G uppkoppling.
samma utrustning som ni använde, (Tele2 och dlink router)
Kopplade in en scanner på remote sidan,
och streamade med hjälp av teamspeak trafiken från denna.

Vid testkörning hemma i tätorten (Bollnäs) funkade allt i flera veckor.
När det blev utflyttat, med längre till basstationen (bara en i närheten)
låste sig moden/router oftas innom 2 till 2 dygn.

73 de SM3JGG  Staffan



 



ski

  • Newbie
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
SV: Mobilt bredband
« Reply #3 on: 2009-01-11, 19:14:24 »
Hej

Jag har provat ringa med IP-telefoni (SIP) och 3G-modem (Telia).
Använder ett E-220 USB modem och en DOVADO USB Mobile Broadband Router.
Resultatet är inte bra, får mycket utfall på talet.

Har också provat att med ICE modem (D-20) och det fungerar lika dåligt.

Tror problemet är den långa pingtiden.

MVH
Christer SM7SKI

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
SV: Mobilt bredband
« Reply #4 on: 2009-01-11, 19:36:04 »
Hej

Jag har dessvärre också mest dåliga erfarenheter av mobilt bredband, försökte föra över AIS info från en mottagare via Tele2 3G och en Huawei E960 router. Jag satte in ett tidur som resetade var 24 timme men kopplet höll aldrig 24 timmar och det värsta var att det sällan kom igång igen av sig själv heller förrän vid reset. Så jag tror heller inte man skall hoppas på för mycket vid realtidstillämpningar som denna. Vet inte om det är routrarna eller näten som inte är färdigutvecklade. Jag hade bara några 100m till masten så det var inga problem med signalstyrkan. Det vore givetvis kul om någon lyckades. /73 de Mikael/sm2o

ski

  • Newbie
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
SV: Mobilt bredband
« Reply #5 on: 2009-01-11, 20:45:33 »
Hej

Om man lyssnar på webradio med ett 3G-modem så upplever jag inget problem med ljudet.
Detta beror på buffringen av ljudet.

Finns det någon buffert i SIP protokollet?

//Christer SM7SKI

SM6VTT

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 90
    • View Profile
SV: Mobilt bredband
« Reply #6 on: 2009-01-12, 17:34:19 »
Min erfarenhet av mobilt bredband är bra - när det inte är mobilt  ;D

Jag har Telia och Huawei E-620

I min sommarstuga fungerade det urselt tills jag anslöt en yttre antenn. Nu fungerar det kanon, har en riktantenn inköpt på Kjell. Signalstyrkan ökade inte nämnvärt men jag skulle tro att störnivån blev lägre dessutom har jag fått intrycket att roamingen mellan masterna fungerar dåligt.

Till sommaren skall jag investera i en router med pcmcia slot så blir det lite smidigare.

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
SV: Mobilt bredband
« Reply #7 on: 2009-01-13, 22:53:12 »
Jag gjorde en test med Paneländens RRC ansluten till en D-LINK DIR-451 med en E220 dongle. Rent principiellt funkar det, fick dock bara 5 av 10 baner fältstyrka. Pingtid i snitt 275 ms till radion. Får dock korta avbrott i ljudströmmen lite olika beroende på hur jag flyttar routern med donglen. Borde skaffa en yttre antenn till E620 för att se om det blir bättre vid full fältstyrka.
/ 73 de micke




ski

  • Newbie
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
SV: Mobilt bredband
« Reply #8 on: 2009-01-14, 09:17:03 »
Hej

Körde du 3G eller GPRS?

//Christer SM7SKI

ski

  • Newbie
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
SV: Mobilt bredband
« Reply #9 on: 2009-01-17, 20:18:09 »
Hej

Har i dag kört mellan Furulund (10km NV Lund) till Malmö en sträcka på ca 30km.
Under min resa har jag pingat min server hemma i Furulund och hade ca 240ms i pingtid. Har Telia adsl 8/1 och en D-link router DI-624+. Servern är ansluten till outern med kabel 100Mbit . I bilen har jag Telia med Turbo 3G täckning.

// Christer SM7SKI
« Last Edit: 2009-01-17, 20:21:19 by ski »

sm5acu

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 43
    • View Profile
SV: Mobilt bredband
« Reply #10 on: 2009-02-01, 04:49:25 »
Jag har testat RRC 1258 med IC-706MkIIG och mobilt bredband:

I radioänden har jag ADSL 14/0,8 från Bostream med fast IP-adress och router Getgear WGR614 v6 som router+brandvägg och RRC på "hemmanätet".

I paneländen HSDPA 7,2/0,3 från Tre med Huawei E-220 i laptop VAIO med XP Pro med "Internet sharing" och med korsad kabel till panel-RRC. Därtill wireshark för felsökning.

Ibland var det svårt att nå stun.microbit.se från paneländen - även med 'tracert' från laptopen - jag kom ofta bara ett par tre hopp inuti Tre:s nät. Provade med stun.rixtelecom.se med mycket bättre resultat (men den når jag inte från "hemmanätet", men där behöver jag i och för sej ingen stun-server). I paneländen var det oxo ibland problem med DNS-svar, vilket jag inte upptäckte utan wireshark.

Under de första två lyckade körningarna blev det c:a 6 (sex!) sekunders fördröjning från panel till radio och tillbaka. Hela tiden små hack i ljudet med några sekunders mellanrum. Provade endast lyssning. Audio Quality var = default 3.

Efter dessa två 'lyckade' försök bytte jag till Audio Quality = 0 i bägge ändarna för att få ner bandbredden från 180 till 85 kbit/s. Nu blev det knappt märkbar fördröjning och inga hack i ljudet. Det är bara ett försök ännu så det går inte att att svära på att det är systematiskt. Förbindelsen har nu varit uppe mer än en halvtimme utan problem.

Det hände ett par gånger under en mångfald försök med dålig förbindelse (Audio Quality = 3) att radio-RRC:n efter misslyckad kommunikation fortsatte att sända RTP till panel-RRCn som svarade med ICMP "port unreachable". Jag cyklade strömförsörjningen på radiosidan för att fixa det. Dessa ICMP-paket kommer inte fram till radio-RRCn utan stoppas i brandväggen WGR614. Jag vet inte om det skulle hjälpa att släppa in dem till radio-RRCn.
Min erfarenhet från 25 års byggande av datanät med routrar på otillgängliga platser har lärt mej att det är bra att kunna cykla matningsspänningen fjärrmässigt, så jag har skaffat ett GSM-styrt 230V relä för kraften till radio+RRC. Som komplement tänker jag köra ssh från laptopen i paneländen mot DNS/mail-servern (Linux) på hemmanätet och därifrån köra mot radio-RRCn:s webgränssnitt för fjärrstyrning.


sm5acu

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 43
    • View Profile
SV: Mobilt bredband
« Reply #11 on: 2009-02-03, 23:16:30 »
Jag har "produktifierat" min installation och ändrat från tidigare labbkoppling.

Radioänden: ADSL 14/0,8 Mbit/s med fast IP-adress. Router Netgear WGR614 v6. LAN 100Mbit/s till RRC 1258. IC-706MkIIG med AT-180 och en dipol.
Med ett GSM-styrt 230V/16A relä kan jag vid behov stänga av/sätta på kraften till radion och RRC (senare även ett koax-relä i antennkabeln).

Paneländen: Mobilt Internet från Hi3G med modem Huawei E180 och HSUPA (Just nu uppmätt 2,35/1,0 Mbit/s) plus Huawei router D100.

Audio Quality är satt till 0 för att få ner bandbredden.

CW-medhörningen måste jag tysta ner på grund av fördröjningen, och istället har jag en liten extern bugg (CodeQube+Mini Paddle).

73,
/Uno, SM5ACU

SM6WZR

  • Newbie
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
Re: Mobilt bredband
« Reply #12 on: 2009-03-17, 19:56:07 »
Hej!

Har någon nåt tips?
Jag har min PC, till den har jag USBansluten HTC-telefon, den får då 192.168.0.1.
Försöker sedan att dela ut den anslutningen, men det går inte då windows default också ger LAN anslutningen 192.168.0.1.

Är det nån som har nån ide på lösning?

SM2Z

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 34
    • View Profile
    • SM2Z
    • Email
Re: Mobilt bredband
« Reply #13 on: 2009-03-17, 20:45:30 »
Kan du inte sätta en fast IP på telefonen? Det går med Nokias USB-förbindelse i alla fall. Då kan man välja 192.168.0.2 t ex.

Har inte labbat så mycket med bryggat USB-telefon-internet och telefonerna kan säkert skilja sig åt men det kan vara värt att prova.

/A

sm5acu

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 43
    • View Profile
Re: Mobilt bredband. Önskelista RRC-funktion: DynDNS updater
« Reply #14 on: 2009-04-28, 21:16:24 »
Jag ska ha radion remote med mobilt bredband på landet. Modem & router från 3 (HSPA Huawei E180 resp Huawei D100). Routern saknar DynDNS-uppdater, så tills vidare får jag ha en laptop med DynDNS updater client, men vill helst inte ha en PC stående igång på landet.

Det vore trevligt om RRC:n hade en DynDNS updater client.

Eller kan någon föreslå en router för USB-modem och WiFi på lokalsidan som har DynDNS updater client?

73
/Uno, SM5ACU