Author Topic: Mobilt Bredband och datamängd?  (Read 6777 times)

SM0GCU

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 65
    • View Profile
    • Email
Mobilt Bredband och datamängd?
« on: 2012-04-07, 10:25:18 »
I avtalet med Telenor står skrivet om att de tillfälligt kan komma att begränsa ned till 0,5 MB om jag överstiger 50 GB på 30 dagar. Förtydligas i "Villkor" på hemsidan.
Abonnemanget medger upp till 16MB/s.

Om jag ligger och kör exv 80m under 12 timmar, hur mycket har jag då använt?

Bra fråga kanske, om mina barn samtidigt sitter och surfar lokalt med fina paddor mm på abonnemanget. Medan jag är på annat håll . . .

/ Curt G
/ Curt

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Mobilt Bredband och datamängd?
« Reply #1 on: 2012-04-07, 13:00:06 »
50 G Byte räcker till 1700 timmars lyssning med audio quality = 0 men och andra sidan räcker 0,5 Mbit/s bandbredd för lyssningen så det spelar ingen roll om dom drar ned. Men några barn som sitter och tittar på film på paddorna har ju snabbt förbrukat dom G Byten

73 de micke

Kari SM0HRP

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 33
    • View Profile
Re: Mobilt Bredband och datamängd?
« Reply #2 on: 2012-04-09, 21:28:22 »
Hej, jag kör adsl med ca 500 kBit/s upplänk. Efter ha jagat dx under en månad (zd7xf på alla band) mätte jag upp att jag förbrukade ca 170 kB/s i kvalitet 2.  Datamängden räcker långt med andra ord. lycka till Kari SM0HRP /DX Supply AB

SM6VTT

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 90
    • View Profile
Re: Mobilt Bredband och datamängd?
« Reply #3 on: 2012-07-30, 23:06:46 »
Jag har 25Gb i gräns på mitt mobila bredband och har bara vid ett tillfälle gått över gränsen. Då lyssnade jag mycket. Men 0,5mb/s räcker ju för remoterig så även om man går över datamängden så spelar det ju inte så stor roll.

Jag använder audio quality 0 vilket låter tillräckligt bra...

Folke Persson

  • Newbie
  • *
  • Posts: 14
    • View Profile
Re: Mobilt Bredband och datamängd?
« Reply #4 on: 2014-10-05, 20:27:24 »
Jag bumpar upp denna gamla tråd precis som jag gjorde med en annan i liknande frågor.

Är 150Mb förbrukat på ett par timmar mycket eller litet? Förutom att ställa ner audiokvalitet till lägsta
så kanske annat i fjärrstyrningen mumsa i sig data. T.ex scanningfunktion, spektrummonitor osv där displayen i
kontrollpanelen uppdateras kontinuerligt.
Det skulle vara intressant med lite siffror på några olika setup, olika radio osv, med  lite siffror på förbrukning
vid bara slölyssning kontra aktiv radiokörning, och kanske även vad körning via RRC micro och t.ex HRD från
hotellrummet några timmar kostar i data.

mvh
Folke
-7HMS