Author Topic: Dynamisk DNS bekymmer  (Read 11380 times)

TomasM

  • Newbie
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
Dynamisk DNS bekymmer
« on: 2013-09-23, 17:38:57 »
Jag har en TP-Link TL-WR1043N med dynamiskt IP från min leverantör. Jag har fasta IP hemma i nätverket.
Jag kan se min tilldelade IP adress i routern och när jag matar in den i Android appen(Settings, Address(URL)) får jag också kontakt med min WS. (Borde väl betyda att det inte är några portforwarding bekymmer?) Men när IP ändrar så kommer jag naturligtvis att tappa kontakten. Då jag inte är någon datakommunikations expert så behöver jag hjälp med att förstå vad som behöver göras... Vad exakt är det som ska matas in i fältet Settings, Address(URL) i appen? Och vad exakt behöver jag ändra i ws Dynamic DNS inställningar?
Nu ser det ut som följer:
DDNS check interval: 10
DDNS hostname: ddns.webswitch.se
Own host name: xxx.ddns.webswitch.se
Username ws1216H-2221
PW:******

Jag har även nått som heter Host name i min router som är default TL-WR***. Har det nått samband med Own host name i ws?

Jag har läst hjälptexten många gånger men jag har nog lite otur när jag tänker för det klickar ej  ;)
http://www.webswitch.se/wp/?page_id=527
When using DynDNS you can use your own “Host name” instead of a IP address when you want to connect to the WEB-Switch and you don’t need to bother if the IP at the remote site changes. You need to register a account at www.dyndns.com to start with. After that you enter the same information at the Internal DynDNS web page in the RRC. “DynDNS check time” sets how often the IP-check should be done. DynDNS says it should be 10 minutes or longer. If you put 0 the DynDNS client is not activated.
« Last Edit: 2013-09-24, 19:43:48 by Jan (Microbit) »

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Dynamisk DNS bekymmer
« Reply #1 on: 2013-09-24, 06:42:09 »
När du har aktiverat vår dynamiska DNS-tjänst så anger du i ditt fall antingen "xxx.ddns.webswitch.se" eller "http://xxx.ddns.webswitch.se" som Address/URL i Appen. (Jag tar med bägge alternativen eftersom det inte är jag som har gjort Android-appen). Om du surfar till "http://xxx.ddns.webswitch.se/" så kommer du till din WS. (Som du bör lösenordsskydda förresten, hehe!). Hela poängen med en dynamisk DNS-tjänst är nämligen att du kan använda "xxx.ddns.webswitch.se" som adress till din WS(eller egentligen till din router och därmed till valfri "burk" på ditt nätverk som du har öppnat för åtkomst utifrån) oavsett vilken IP-adress som din router råkar ha.
« Last Edit: 2013-09-24, 19:43:17 by Jan (Microbit) »
Always include type of hard/software and version when asking for support.

TomasM

  • Newbie
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
Re: Dynamisk DNS bekymmer
« Reply #2 on: 2013-09-24, 19:30:39 »
Oj oj... :o
Hoppas jag fick till lösenordet nu.

EDIT: Jag fick tydligen till lösenordet såpass bra att inte ens jag slipper in nått mer... >:( 
Jag trodde först det var web page username och pw på IP settings sidan men nu misstänker jag att det kanske var på DDNS settings sidan som user och pw skulle in. Vilket jag ju hade från början men jag tappade kontakten när jag startade om WS (tror jag)

Det kan ju inte bara vara jag som är såhär korkad, vänligen förtydliga era manualer så får ni i användarnas ögon en bättre produkt.  :-[

Vad göra nu? Koppla in med kabeln kanske? Testar det.
« Last Edit: 2013-09-24, 19:46:17 by TomasM »

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Dynamisk DNS bekymmer
« Reply #3 on: 2013-09-24, 19:49:24 »
Tog bort direktlänken från våra inlägg.

Om du inte kommer in så måste du återställa "fabriksinställningarna" mha Setup Manager-programmet. Under Advanced-menyn finns Set default settings. Se bifogad fil/bild.


Always include type of hard/software and version when asking for support.

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Dynamisk DNS bekymmer
« Reply #4 on: 2013-09-24, 19:56:38 »
På DDNS-settings-sidan behöver och ska du inte ändra något. Därifrån behöver du bara ta "Own host name" enligt vad vi redan har diskuterat.

Web page username och pw på IP-settings-sidan sätter du dels för att låsa webbsidorna så att inte vem som helst kan ändra dina inställningar, dels använder du dem i Appen.

När det gäller att "förtydliga instruktioner" så ska du veta att det verkar nästan finnas ett åsikt per "skalle" hur de ska se ut för att vara begripliga. Spännvidden på förkunskaper är också otroligt stor. En del vill ha en så enkel produkt som möjligt och andra ännu mer komplex än den är. Inte lätt att klara av den balansgången  ;)

Always include type of hard/software and version when asking for support.

TomasM

  • Newbie
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
Re: Dynamisk DNS bekymmer
« Reply #5 on: 2013-09-24, 20:02:42 »
Ok, tack för hjälpen  :)
Jag testar.

TomasM

  • Newbie
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
Re: Dynamisk DNS bekymmer
« Reply #6 on: 2013-09-24, 20:35:21 »
Jag misstänker att det kanske var någon annan som hann före mig med lösenordsbytet förra gången... Lustigkurre kanske...

Nu verkar det funka. Rapportera gärna om den fortfarande är öppen.
Lycklig igen!
 :)


Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Dynamisk DNS bekymmer
« Reply #7 on: 2013-09-25, 06:07:49 »
Menar du att du även fick liv i Appen?
Always include type of hard/software and version when asking for support.

TomasM

  • Newbie
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
Re: Dynamisk DNS bekymmer
« Reply #8 on: 2013-09-25, 21:14:12 »
Jag har kontakt även från Appen.  :)
Tack för hjälpen!
Tomas

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Dynamisk DNS bekymmer
« Reply #9 on: 2013-09-26, 08:57:38 »
 8)
Always include type of hard/software and version when asking for support.