Author Topic: Bugg i övervakningsfunktionen?  (Read 10787 times)

nilrog

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 71
    • View Profile
Bugg i övervakningsfunktionen?
« on: 2013-10-07, 10:11:39 »
Jag har 3 övervakningsprogram konfigurerade med följande värden:
  • TempA, 0, 1, 60, "Temperaturen är nere på 0 grader"
  • TempA, 8, 5, 60, "Temperaturen är över 8 grader"
  • TempA, 25, 20, 60, "Temperaturen är över 25 grader"

Just nu håller jag bara på att testa övervakningen lite för att se hur det fungerar och när temperaturen passerar vissa värden. Därav anledningen till flera övervakningar på samma tempgivare.

Det fungerade bra i någon dag men nu har jag helt plötsligt börjat få följande mail från webswitchen:
Input level: 0
Temperaturen är över 8 grader


Dvs. I stället för texten "Current temperature: X ..." där man ser vad temperaturen är så refererar den till "Input level:".
Då jag inte har konfigurerat något övervakningsprogram för "Digital input" så ser det ut som att någonting går snett.

/Roger

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Bugg i övervakningsfunktionen?
« Reply #1 on: 2013-10-07, 10:44:36 »
Och "Source" på "Monitoring Settings"-sidan är fortfarande OK/rätt?
Always include type of hard/software and version when asking for support.

nilrog

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 71
    • View Profile
Re: Bugg i övervakningsfunktionen?
« Reply #2 on: 2013-10-07, 11:49:12 »
Japp, jag kollade när jag skrev inlägget :)

/Roger

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Bugg i övervakningsfunktionen?
« Reply #3 on: 2013-10-07, 12:30:31 »
Och temperaturerna visar också vettiga värden?  ;)
Always include type of hard/software and version when asking for support.

nilrog

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 71
    • View Profile
Re: Bugg i övervakningsfunktionen?
« Reply #4 on: 2013-10-07, 15:52:12 »
Japp, problemet är att den refererar till "Input value" istället för "Temperature".

/Roger

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Bugg i övervakningsfunktionen?
« Reply #5 on: 2013-10-07, 16:30:18 »
Att det ser ut att referera till Input X är pga att nått går fel när den ska få tag på temperaturen. Kan du testa:

http://[webswitch address]/temperature/get/[1-25]

och kolla vad du får för svar? Misstänker att det inte är typ:

|000|OK|9.0|
Always include type of hard/software and version when asking for support.

nilrog

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 71
    • View Profile
Re: Bugg i övervakningsfunktionen?
« Reply #6 on: 2013-10-08, 06:44:11 »
Jag vet naturligtvis inte vad den returnerar för temperatur när övervakningsprogrammet kollar för det händer alltid när jag sover eller är på jobbet, samt att jag inte får ett mail från webswitchen förrän den redan har kollat ;)

Men det är inget fel på temperaturavläsningen, varken när jag kollar manuellt eller när jag var 5:e minut frågar webswitchen om alla temperaturer via API:t och loggar det. Det har fungerat klockrent.

Jag misstänker snarare att övervakningsfunktionen inte klarar av att fråga samma temperaturgivare för tre olika program samtidigt. Kanske något liknande det felet ni hade när webswitchen alltid rapporterade att max. temp. var 85C.

/Roger

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Bugg i övervakningsfunktionen?
« Reply #7 on: 2013-10-08, 09:08:24 »
Ok, det är "naturligtvis" att det var så sporadiskt. Hade inte riktigt hajat det...

Att antalet program som använder samma givare skulle spela den minsta roll är mycket långsökt. Det är nämligen så att tempgivarna avläses separat en och en av en annan del av programmet och sparas i minnet varifrån bl.a monitor-programmen hämtar dem. Så att läsa från samma minnesposition en eller massor med gånger borde rimligen inte ha nån betydelse alls. Annat hade det varit om varje program frågar av givaren kan man tycka. Troligare är att någon enstaka avfrågning av tempgivaren misslyckas och att monitor-delen hinner snappa upp det då den kollar sådant en gång per sekund, vilket ju är klart oftare än t.ex dina 5 minuters API-pollar.

Jag ska lägga in ytterligare kontroller för att försöka få stopp på problemet men vore dock bäst om man fick reda på vad som egentligen händer, frågan är dock hur felsöka nått som är så sporadiskt.

Always include type of hard/software and version when asking for support.

nilrog

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 71
    • View Profile
Re: Bugg i övervakningsfunktionen?
« Reply #8 on: 2013-10-08, 11:52:27 »
Sporadiska "fel" är intressanta :)

En sak till som kan vara värt att nämna är att temperaturväxlingarna var ganska extrema när jag såg detta. Temperaturen mäts i ett växthus och senaste veckan var det ganska stora skillnader mellan max och min, på kort tid dessutom. Detta gjorde att övervakningarna triggades ganska friskt. Det senaste dygnet har det däremot varit ganska stabilt och då har jag inte sett något mail som har innehållit felaktig information.

Noterade förresten innan jag uppgraderade webswitchen till v.3.3 förra veckan att den tydligen startat om pga. lite ledigt minne. Kommer tvärr inte ihåg exakt vilken version jag hade innan men jag tror att det var v3.0. Har aldrig sett det förut.

Saved error message:
Ran out of memory! Only 2201 bytes free, restarting!


Har nollat meddelandet och ska se om det dyker upp igen.

/Roger

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Bugg i övervakningsfunktionen?
« Reply #9 on: 2013-10-08, 13:53:59 »
Sporadiska fel är åtminstone mer "sport" att knäcka  ;)

Hur kort tid var "kort tid"? på ett ungefär?

Minnesbrist brukar oftast bero på att nätverksförbindelsen har "trögat ihop sig" så att det har använts så mycket dynamiskt minne att det börjar ta slut. Som ett "hängsle" så startar den då om sig i förhoppning om att det ska rätta till sig, för annars kan den bli okontaktbar via nätverket.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

nilrog

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 71
    • View Profile
Re: Bugg i övervakningsfunktionen?
« Reply #10 on: 2013-10-08, 20:14:23 »
Du kan kolla på loggen över temperaturen här så ser du hur snabbt temperaturen växlar:
http://emoncms.org/vis/auto?feedid=21402

/Roger

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Bugg i övervakningsfunktionen?
« Reply #11 on: 2013-10-09, 08:29:44 »
Knappast så snabbt att det borde i sig vålla sådana bekymmer kan man tycka.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

nilrog

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 71
    • View Profile
Re: Bugg i övervakningsfunktionen?
« Reply #12 on: 2013-10-09, 09:59:41 »
Nej, oavsett temperaturväxlingar (så länge dom håller sig inom vad tempgivaren tål) så borde det inte vara något problem. Men någonting gå uppenbarligen fel, och texten i statusmailet är missvisande. Om det inte går att hitta orsaken till varför felet inträffar så borde det kanske vara bättre att skriva att det var problem med att läsa av temperaturen.

/Roger

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Bugg i övervakningsfunktionen?
« Reply #13 on: 2013-10-09, 10:13:57 »
Som jag skrev så kommer jag att lägga in en till "sanitetskoll" som gör att den kommer att strunta i de tillfällen då den inte får tag på en giltig temperatur. Detta som åtgärd då det inte är fastställt vad som är orsaken men man kan anta att det är något tillfälligt som bara sker då och då. Att istället maila att det gick fel skulle ge lika många mail som idag, vilket inte tjänar något till så länge man inte hittar orsaken. Om jag hade mer tid över så skulle jag kunna totat ihop en debugversion som ger mer info om vad som strular, går dock inte än på ett tag.
Always include type of hard/software and version when asking for support.