Author Topic: NEXA grupp koder.  (Read 6299 times)

LaE

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 30
    • View Profile
    • Email
NEXA grupp koder.
« on: 2014-01-16, 20:49:00 »
Hej !

Har försökt förstå när och hur jag skall använda NEXA gruppkoder men inte lyckats.

Om jag med en ACP instans vill styra två NEXA relä vad är då skillnaden på att teacha två relä till samma NEXA utgång  jämfört med att använda grupp funktionen?

/Lars

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: NEXA grupp koder.
« Reply #1 on: 2014-01-16, 21:28:15 »
Gruppkod resp individkod är ju Nexas eget koncept så att säga. WS erbjuder bara möjligheten att välja om man vill ha det ena eller det andra. Grejen med det är väl egentligen att man t.ex kan välja om man vill slå på/av ett antal Nexa-brytare individuellt eller i grupp. Det kommer kanske mest till sin rätt när man använder Nexas egen fjärrkontroll, t.ex om man vill släcka ett antal lampor på olika Nexa-brytare samtidigt så kan man göra det med grupp-knappen utan att förlora möjligheten att  tända/släcka individuellt.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

LaE

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 30
    • View Profile
    • Email
Re: NEXA grupp koder.
« Reply #2 on: 2014-01-16, 22:07:34 »
Jo, det är så jag uppfattat det. Har bara svårt att förstå vad skillnaden blir om jag 'teachar' flera NEXA relä, att reagera på samma ON funition.
Som jag ser det, efter endel testande, verkar det fungera utan problem.

Kan du se några problem med att 'teatcha' flera NEXA relä med samma WS 'relänummer' ?

/Lars

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: NEXA grupp koder.
« Reply #3 on: 2014-01-17, 08:18:32 »
Ur en Webswitch perspektiv så är det väl egentligen ingen skillnad. Om du däremot vill samköra med en Nexa-fjärrkontroll och ha möjlighet att kunna styra både individuellt och grupp så är det smartare att ha en gruppkod i WSen.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

LaE

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 30
    • View Profile
    • Email
Re: NEXA grupp koder.
« Reply #4 on: 2014-01-17, 16:37:54 »
Ok, jag har inga planer på någon NEXA fjärr så då vet jag hur jak kan göra.

Är det möjligen så att du har några bra länkar till information om hur NEXA kommunikationen fungerar.
Antar att du har använt de när du programmerade WS'en.

/Lars

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: NEXA grupp koder.
« Reply #5 on: 2014-01-17, 16:41:16 »
Har nog inte sparat några länkar direkt. Brukar Googla lite så hittar man oftast det man behöver. I Nexa-fallet så kombinerades det med mätningar mm också.
Always include type of hard/software and version when asking for support.