RRC 1258 Support på Svenska > Hårdvara, Kablage, Installationer

RRC1258 MK1 RS-232-fråga

<< < (2/2)

sm2o:
Det går ju inte att hålla på att gissa, man måste ju titta i respektive manual, och sen koppla RXD mot TXD och tvärtom

/micke

sm6vtz:
Hej igen!

Jag har nu äntligen fått installerat TS-2000 & det fungerar UFB med RC-2000-fronten.
Men som jag beskrivet tidigare ovan vill jag även kunna styra riggen samtidigt med HamRadioDeluxe.

Så här jag gjort efter vad jag fått till mig:

OBS använder RRC MK1.

Baud 57600 & dom andra parametrarna identiska både i RRC & HRD. (båden radio-RRC & front-RRC)
På remote-QTH,et från RRC COM 1 (RS-232, den på framsidan) sitter en korsad kabel där stift 7 & 8 är byglade vid TS-2000.
Kabeln från RRC här hemma till PC,n är rak & även den är ansluten via COM 1 (RS-232) på framsidan.

När jag styr min SPID-rotor (via en annan RRC MK1) är kabeln mellan RRC till radio korsad, men stift 7 & 8 används ej, alltså bara stift 2, 3 & 5. (korsat)
Kabeln från RRC här hemma till PC (PST-rotor) är rak & det fungerar UFB. Även här ansluter jag på framsidan.

Vad är det jag missat? Varför kan jag ej få kontakt med radion via HRD? Självklart är radion igång via RRC.
Räcker det med en korsad kabel med stift 2, 3 & 5 för att kunna köra CAT? (mellan RRC till radio)
Ska det verkligen vara korsat 2, 3, 5, 7 & 8 med 7 & 8 byglat vid radion?
Jag har mätt & kollat över alla kablar & jag har testat flera raka kablar från RRC-front till PC men med negativt resultat.
Har även testat 2 olika PC med HRD då den ena har USB ---> RS-232, men det hjälper ej även om det fungerar med SPID & PST-rotor.

Mycket tacksam för hjälp!

73 de SM6VTZ/Christian

sm6vtz:
Hej!

När jag stängde av RTS/CTS i HRD fungerade det.
När man får felmeddelandet i HRD står det att man ska använda RTS/CTS.

Skönt att det fungerar i alla fall.

73 de SM6VTZ/Christian

Navigation

[0] Message Index

[*] Previous page

Go to full version