Author Topic: QRM från fjärrstyrning?  (Read 6127 times)

SM5DXU

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 130
    • View Profile
QRM från fjärrstyrning?
« on: 2017-06-23, 19:56:13 »
Hej!

Jag använder standard utrustning från remoterig för att styra min radio och HAM-M rotor. Det har fungerat alldeles utmärkt sedan snart 5 år med ett besvärande undantag. Det uppträder alltid en "fladdrande" störsignal som kommer in i radion med styrka S5 (på 80 m), återkommer med 170 kHz mellanrum på alla amatörband och sakta driver i frekvens.

Nu sitter jag vid radion med fjärrstyrningen inkopplad och lyssnar på 80 m-bandet. Störsignalen flyttar sig en aning fram och åter i frekvens (ca 1 kHz) i takt med att den gröna lysdioden på RC1216L tänds och slocknar.

1. Jag drar ur nätsladden till rotorn och bryter så matningen till routern, därefter till Radio RRC-n, webswitchen, autotunern och antennswitchen AS-1289 i tur och ordning. Störsignalen finns kvar. Den bara flyttar sig en bit i frekvens.

2. Jag bryter slutligen matningen till rotorkontrollkortet RC1216L. Nu är störsignalen borta - putz weg!

Varför är det på detta viset och hur blir jag av med problemet?

Manöverkabeln och lägesgivarkabeln mellan rotorstyrenheten och RC1216L är oskärmade, liksom 12 V matningen från riggens nätagg tiill RC1216L.

Hälsningar / Göstha, SM5DXU
« Last Edit: 2017-06-23, 20:37:20 by SM5DXU »

SM5DXU

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 130
    • View Profile
Re: QRM från fjärrstyrning?
« Reply #1 on: 2017-07-30, 13:27:53 »
Nu har jag tagit reda på vad som genererar störningarna. De kommer från Pot (A/D) input på RCU 1216L och beror kanske på den samplande A/D-omvandlaren. :(

När kabeln från rotorstyrenheten kopplas bort från Pot (A/D) input på RCU 1216L försvinner nämligen radiostörningen helt och hållet. Om jag sedan sätter en skruvmejsel på någon av ingångarna (+ eller -) återkommer störningen med full styrka, trots att kabeln är urkopplad.

Finns det en uppdatering till RCU 1216L eller tror ni att det hjälper med en skärmad kabel mellan rotorstyrenheten och Pot (A/D) input på RCU 1216L? För egen del tvivlar jag på att det hjälper med skärmning, eftersom den gamla rotorstyrenheten är oskärmad. Snarare behövs det ett filter på kortet innanför kontakten för Pot (A/D) input.

Hälsningar / Göstha, SM5DXU
« Last Edit: 2017-07-30, 20:21:17 by SM5DXU »

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: QRM från fjärrstyrning?
« Reply #2 on: 2017-08-28, 08:28:58 »
Om inte installationen av RCU-1216L är sån att man har jordat ihop A/D ingångens jord med matningsspänningens jord så kan DC/DC omvandlaren på kortet skicka ut störningar via A/D ingångens jordledning. Har man problem med detta kan det enkelt förhindras genom att man monterar en liten kondensator mellan de två jordplanen enligt bilden. Vi monterar 1n/2kV, men den behöver ju inte tåla så hög spänning i de flesta fall.

/micke

SM4KYN

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 49
    • View Profile
    • Email
Re: QRM från fjärrstyrning?
« Reply #3 on: 2018-03-08, 16:14:49 »
Hej,

Lyfter denna tråd igen eftersom jag har haft liknande problem på min 1216H som nyligen tagits i bruk efter något år i träda (byte av remote QTH).
Hos mig kom störningen från nätverksinterfacet på 1216H dvs. när jag drog ur Ethernet kabeln försvann störningen.
Skärmad kabel hjälpte inte men när jag ställde ned Eth-type under "IP settings" från Auto till 10FDX så kom inte störningen tillbaka.
I min Cisco 3560 kunde jag då se att porten på switchen går ned i fart dvs. från 100Mbit till 10Mbit. Detta lär inte skapa några problem då farten till enheten inte är kritisk.

Med vänlig hälsning. Anders




sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: QRM från fjärrstyrning?
« Reply #4 on: 2018-03-09, 07:02:08 »
Hej

Alla våra grejer står default i läge "Auto prefer10 MBit". Har man en switch som klarar 10 Mbit så kommer vår burk att förhandla till 10Mbit just för att störnivåerna allmänt är mindre i 10 Mbit. Dessutom så skickas bara data när det behövs, I 100 Mbit skickas alltid data, nonsens om man inte har nått att skicka.  Micke