Author Topic: Inget ljud eller ingen display....hjälp!!  (Read 3570 times)

SM6POP

  • Newbie
  • *
  • Posts: 14
    • View Profile
    • Email
Inget ljud eller ingen display....hjälp!!
« on: 2020-03-19, 20:10:12 »
Hej.
Har precis flyttat min remoterig radiodel till en mast utanför stan.
Har kört den här hemma med fronten på resande fot utan problem men nu strular det.
Har radiodelen på en 4g router men superbra mottagning från närmaste mast och fronten hemma på fiber så inga problem med nätkapaciteten.
Startade den första gången och allt funkade direkt men när jag startade den andra gången var det inget ljud.
Nästa start med ljud men ingen display, alla knappar och reglage verkar funka men displayen är svart.
Drar jag ur strömmen till frontens remoterig och startar om den så lyser displayen men inget ljud istället.
Radion verkar starta om också med jämna mellanrum och just i omstarten kommer ljudet 1 sekund ibland för att försvinna direkt.
Glömde skriva att det är mkIIs jag har och radion är en IC-706MKIIG.
Mvh SM6POP - Anders

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3003
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Inget ljud eller ingen display....hjälp!!
« Reply #1 on: 2020-03-20, 19:23:08 »
Ja du får ju fundera på vad du ändrat på när det slutat funka.
Det är ju troligast att det är någon av routrarna som ställer till de.
Kolla att SIP ALG är disablat i bägge routrarna, är SIP ALG aktiverat kan man få mycket konstiga fel

73 de micke

SM6POP

  • Newbie
  • *
  • Posts: 14
    • View Profile
    • Email
Re: Inget ljud eller ingen display....hjälp!!
« Reply #2 on: 2020-03-21, 08:48:09 »
Hej och tusen tack för svaret.
SIP ALG är inte ikryssat, det jag gjort är att ta ner brandväggen i 4g routern.
Kabeln som går mellan radion och remoterigen har plats för en liten skruv i kontakten som sitter i radion, har aldrig haft någon skruv där tidigare men en sådan har jag skruvat dit nu.
Nu verkar det funka, frågan är om det är brandväggen eller skruven som var orsaken?
Routern är bara till remoterigen så det är väl inte så mycket som kan hända vid ett intrång men kan jag ha brandväggen uppe så är det väl att föredra.
73 de SM6POP - Anders

SM6POP

  • Newbie
  • *
  • Posts: 14
    • View Profile
    • Email
Re: Inget ljud eller ingen display....hjälp!!
« Reply #3 on: 2020-03-21, 17:25:14 »
Hej igen.
Jag tog tydligen ut segern i förskott men har lite bättre koll på hur felet uppför sig.
När jag startar radion så är den oftast med ljud och fungerande knappar men displayen är inte tänd, väntar jag en stund så tänds den oftast och allt funkar.
Lite senare fryser allt, displayen tänd men inget ljud och s-mätaren är också låst så ingen mottagning.
Jag stänger av den och får tre toner i stegrande frekvens som svar, typ någon felkod från remoterigen tror jag.
Startar jag om den funkar det igen och det kan det göra en bra stund innan proceduren upprepas.
Vad kan det vara och vad betyder tonerna tro?
Mvh Anders

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3003
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Inget ljud eller ingen display....hjälp!!
« Reply #4 on: 2020-03-21, 18:52:50 »
Det är ju tydligt att internetförbindelsen racklar. Feltonen är ju en gammal hederlig som fanns i det fasta telenätet och betyder att det går inte att få kontakt med radiosidan. Det finns inget att göra i Remoterig åt detta utan det är ett Router/Internet problem. Flytta kontrollsidan till en annan internetanslutning och testa om det funkar för att se i vilken ände problemet är

/micke

SM6POP

  • Newbie
  • *
  • Posts: 14
    • View Profile
    • Email
Re: Inget ljud eller ingen display....hjälp!!
« Reply #5 on: 2020-03-21, 19:26:32 »
Hej och tack igen för snabbt svar.
Jag gör det så får vi se om jag kan utröna på vilken sida felet sitter på, det var bra att veta att jag inte behöver felsöka i modemen, lite mindre felkällor att spela med.
Nu har det fungerat hela eftermiddagen.
Ha en fortsatt bra helg.
Mvh Anders