Author Topic: Konfigurering  (Read 17080 times)

SM2Z

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 34
    • View Profile
    • SM2Z
    • Email
Konfigurering
« on: 2008-12-30, 17:35:48 »
Konfigurering av RRC-1258

 
Eftersom nya versioner av programvaran kommer ut med jämna mellanrum hänvisas till den normala hemsidan http://www.remoterig.com/t v.
« Last Edit: 2009-02-07, 10:50:18 by SM2Z »

sm5acu

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 43
    • View Profile
Re: Konfigurering
« Reply #1 on: 2009-03-14, 15:53:04 »
Ibland funkar det direkt. Ibland funkar det inte alls.

Vad betyder det att den gröna lampan på panel-rrc:s front blinkar en hel minut när den bootar om?

Hur kan man använda debugging?


Fälten med IP-adress, nätmask, gateway och DNS-server innehåller värden som inte stämmer med de som fås med DHCP. Gör det någonting?


sm5acu

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 43
    • View Profile
Re: Konfigurering
« Reply #2 on: 2009-03-14, 16:02:35 »
I "Status" står det "UDP out port: 12000" i både panel-rrc och radio-rrc. Är det OK?

sm5acu

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 43
    • View Profile
RRC "Connected/transfering" men radio och panel "Off"
« Reply #3 on: 2009-03-14, 16:33:45 »
Jag verkar få upp förbindelse mellan panel-rrc och radio-rrc att döma av:

Panel-RRC:
Status
Control panel: OFF
Radio: OFF
SIP status: Connected/transfering
Last SIP error: None
UDP out port: 12000
Input 1: High
Input 2: High
Output 1: Low
Output 2: Low
Output 3: Low

Radio-RRC:
Radio: OFF
SIP status: Connected/transfering
Last SIP error: None
UDP out port: 12000
Input 1: High
Input 2: High
Output 1: Low
Output 2: Low
Output 3: Low

Det skickas tydligen data, men både panel och radio är OFF. Vad är det för fel?

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Konfigurering
« Reply #4 on: 2009-03-14, 22:10:43 »
Hej Uno
Byt program till version 1.22 i båda ändorna kolla att inställningarna blir rätt också under advanced settings.
sätt radio RRC på DMZ eller gör portforwardning på portarna 5060,11000,12000,80. ta bort STUN, skall inte behövas längre, det är under tiden STUN kontrollen körs som dioden blinkar, vid vissa typer av NAT routrar (restricted cone) då tar det 1 minut minst. 73 de mikael

sm5acu

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 43
    • View Profile
Re: Konfigurering
« Reply #5 on: 2009-03-18, 11:53:32 »
Jag bytte till programversion 1.22 (i radio-RRC fjärrmässigt) och kollade konfigurationen, men fick inte det att fungera.

MEN när jag kom hem såg jag att jag inte kopplat in 12V till radion :-[[
Med spänning även till 706-an gick det sedan galant!

Uppkopplingen från mobilt bredband verkar mycket säker med nya programversionen.

sa5alt

  • Newbie
  • *
  • Posts: 13
    • View Profile
    • Email
Re: Konfigurering
« Reply #6 on: 2009-07-24, 10:07:09 »
Jag har dessvärre samma problem som sm5acu, men här är det inte strömmen som felar :-) Min setup består av en FT-897 och jag har satt båda RRC:erna på samma fysiska nätverk för att testa, med IP 192.168.1.70 för control och 192.168.1.67 för radio. Jag har satt program mode till 3 och när jag loggar in på control och trycker på "Connect" så sätter den upp kommunikationen och visar status Connected/transfering på både radio och control, men däremot visar control hela tiden "Radio: Off" respektive "Control Panel: Off". På radioänden så visas "Radio: On".

För mig verkar det som om det är något mellan RRC:erna som inte riktigt fungerar, och jag förstår inte varför control tycker att radion är Off, när radiosidan tycker att den är On. Eftersom de sitter på samma nät så är det ingen brandvägg eller annat mellan dem, och när de är i läge Connected/transfering så överförs ljudet till synes okey. Däremot så fungerar det inte att ansluta med HamRadioDeluxe; den får aldrig någon kontakt via serieporten. Jag har satt UART 2 till 9600/8/1/0 på både radio och control, och även satt FT-897 till läge CAT och 9600 bps.

Några förslag på vad som kan fallera mellan dem?

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Konfigurering
« Reply #7 on: 2009-07-24, 12:20:57 »
Radio On/Off och Control on/off kan man bara lita på när man använder IC-706 eller TS-480 i övrigt används ju inte de signalerna till något, så det beror på om man anslutit dem och till vad. Så enklast är att inte bry sig om dem.
Om ljudet funkar så är ju uppkopplingen ok.
Ett sätt att testa seriekommunikation är ju att köra tex hyperterminalen i PC.n ställ in serieparametrarna. Kortslut sedan pin 2 och 3 i kontakten från PC.n och se att tecknen ekas tillbaka. Koppla sedan in RRC.erna och kortslut istället pin 2 och 3 i kontakten på radio RRC.n. Tecknen skall då också ekas tillbaka. I denna mode är det seriekontakterna på baksidan som används (ovan mfd by Microbit).

Hoppas det löser sig

73 de micke

sa5alt

  • Newbie
  • *
  • Posts: 13
    • View Profile
    • Email
Re: Konfigurering
« Reply #8 on: 2009-07-24, 13:58:43 »
Aha! Då ignorerar jag Radio ON/OFF, och fortsätter labba. :-)

När du säger att det är "seriekontakterna på baksidan som används", menar du att detta ska ställas in någonstans bland inställningarna? Jag har tillverkat kontakter enligt instruktionerna, och har därför i radio-delen en 8-pin mini-DIN som går direkt till radion från RRC, utan att blanda in serieporten på RRC.

Kan det vara så att jag måste göra någon inställning där för att säga åt den att använda direktansluten CAT i stället för en CT-62 i serieporten?

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Konfigurering
« Reply #9 on: 2009-07-24, 14:18:16 »
Ok

Den 8 poliga modularen på fronten är logiskt parallellkopplad med RS-232.an på baksidan.
Så du kan använda den 8-poliga på radiosidan. Inga speciella inställningar behöver göras Kolla att du har skrivit ut en ny ritning, ursprungligen var RXD och TXD omkastade i minidin-kontakten. Det var någon som gjorde en kabel som upptäckte det, sedan ändrade jag ritningen.

73 de micke

sa5alt

  • Newbie
  • *
  • Posts: 13
    • View Profile
    • Email
Re: Konfigurering
« Reply #10 on: 2009-07-25, 22:10:16 »
Det hjälper att sätta i rätt serieport. Tack för hjälpen :-)