Author Topic: IC7200 och IC7300 CI-V problem  (Read 3929 times)

sm6knl

  • Newbie
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
    • Email
IC7200 och IC7300 CI-V problem
« on: 2021-04-04, 14:57:33 »
Jag har kört Remoterig med alla former av radiomed delad panel och med seriell, t ex TS480, IC706, Elecraft K3, K2 och IC7200 via lokal hamradio deluxe med radion ansluten via USB och HRD remote server. Alla konfigurationer fungerar på första försöket och enligt manualen. När jag försöker med IC7200 och IC7300 med konfiguration enligt bilagan (och ungefär 200 andra konfigurationer som jag testat) så är det stopp. Antigen missar jag något grundläggande, eller vill inte 7200 och 7300 prata med remoterig på TTL ingången på radiosidan. Vad är det jag missar?

Testade min kontrollsida med en K3 på seriell och det fungerar direkt, så serieport/adapter, hastighet på kontroll-sidan är OK. Enligt manualen skall det gå med TTL-CI-V direkt och manualen har alltid fungerat på allt tidigare. Har sökt mycket på 7200 CI-V men ingen verkar ha gått bet tidigare. Har 2 kompletta uppsättningar, en till 7200 och en till 7300, ljudet går bra=anslutning OK. Testat 2 olika kablar till TTL_CI-V, båda ohm-mätta och OK

Hälsningar
Lennart SM6KNL

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: IC7200 och IC7300 CI-V problem
« Reply #1 on: 2021-04-04, 23:10:28 »
Hej

Alla Icom riggar har samma start och stopptecken i protokollet så alla funkar, om man ställt samma baudrate i PC-program, Remoterigs och Radio. Som du säger så är det aldrig nått problem och finns nog inte mycket på forumet rörande det. Kopplar man däremot till RS-232 porten så funkar inte billiga ebay interface som stjäl ström från PCns serieport. Remoterig har inte de extra pinnarna så interfacet måste ha spänning utifrån.

73 de micke


sm6knl

  • Newbie
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
    • Email
Re: IC7200 och IC7300 CI-V problem
« Reply #2 on: 2021-04-05, 10:58:37 »
Remoterig har inte de extra pinnarna så interfacet måste ha spänning utifrån

Jag kör med en bra FTDI USB-seriell på kontrollsidan till COM2 och den fungerar bra med Ham Radio DeLuxe och Elecraft K3. TTL-TTL med TS-480 frontpanel fungerar också bra. Det är väl inte tanken att man skall ha ett TTL-seriell i radioänden med Iom CI-V?

Jag har testat med Com2 Logical parallell to COM0 i control änden, båda ändar,  bara radio-änden och ingen ände. Min utgångs-config är att det ska fungera med Control Com2 logical parallel to COM0 och både COM1 och COM2 inactive i radioänden.

Då är det bara rätt hastighet i Control RRC Radio setting, controll RRC serial setting COM2 och radio RRC radio settings som skall vara samma hastighet, i mitt fall 19.2, och båda ändar ställda som Program Mode 1 Icom CI-V?

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: IC7200 och IC7300 CI-V problem
« Reply #3 on: 2021-04-05, 11:13:35 »
Jo com 2 skall vara parallell med com0 i Controländen om du kör via com2 dsuben

/micke

sm6knl

  • Newbie
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
    • Email
Re: IC7200 och IC7300 CI-V problem
« Reply #4 on: 2021-04-05, 11:17:48 »
Började om från början igen och gjorde som jag sade att jag hade gjort i förra inlägget, (men tydligen inte följt). Det fungerade direkt. Så jag kan väl dra slutsatsen att min första bild som jag skickade med hade jag felkonfigurerat. I control skall COM2 logical parallell to COM0 vara valt. Det finns oändligt många sätt som är fel, men bara ett som är rätt. Då fungerar det, mycket robust kommunikation med Ham Radio Deluxe i kontrollsidan. Bifogar min fungerande inställning om någon annan går vilse och vill se hur min koppling med 7200 är inställd när den fungerar. med CI-V kopplat direkt till TTL på radiosidan.

IC7200 CI-V TRN=ON, men off fungerar lika bra

Ham Radio Deluxe med CTS, RTS och DTR urbockat.