RRC 1258 Support på Svenska > Konfiguration av RRC 1258

Problem v. styring av ant. rotor med ERC-M rs232 interface og COM1 på RRC 1258

(1/2) > >>

LB2S:
Har en ERC (Easy-rotor-control) ERC-M RS232 som jeg forsøker å styre via COM-1 på RRC 1258 .

En dator med en ekstern usb til RS232 converter. Denne settes til com-4 9600baud i datoren. Dette signalet sendes til COM-1 på RRC 1258 .
Dette signalet plukkes opp på COM-1 på RRC 1258 radio delen. Signalet går da videre til ERC-M modulen.

Kjører ERC sitt "service tool" program på datoren og angir COM-4 som comport. Dette programmet sier da at "No ERC answering on Port COM-4"
Hvis jeg koppler rs232 converteren direkte til ERC-M modulen fungerer det.
Microbit RRC 1258 Controller settings COM1 er satt : Com mode: mode 3, 9600 baud/8bit/1stop bit/parity off/rts/cts til no/use usb til comport 1 er satt til no.
Microbit RRC 1258 ....... COM2 er satt til inactive
Microbit RRC 1258 ....... COM3 er satt til inactive
Hva kan det være jeg gjør feil ?
Jeg har forsøkt å jumpe pin 2 og 3 på COM1 på RRC 1258 radio delen og kjørte HTERM (terminal program) på datoren og fikk da echo tilbake til datoren.
Mvh LB2S Tore

sm2o:
Hej
du kan ju prova mode 1 istället då sänds varje tecken för sig det kan aldrig bli fel, men jag gissar mer på att du missat att pjn 2 och 3 är skiftad när du använder com1 på Radio-RRC

/micke

LB2S:
Hej Mike.

Jeg har krysset pin 2 og 3 på  com1 på RRC 1258 radio siden men får den samme feil meldingen når jeg kjører ECM-M test programmet for å lese fra ECM-M. Jeg har ikke kopplet til rotator kontrolleren da ECM-M får 12v fra et eget power supply så jeg tror ikke det skulle være nødvendig å ha den tilkopplet for å få kommunikasjonen til å virke.

Skal pin 2 og 3 krysses på RRC 1258 Controlleren også ? eller tror du å  kopple til rotator kontrolleren vil gjøre underverker?

mvh Tore LB2S

LB2S:
Mike.
Noen ganger så får jeg ikke opp feilmeldingen da med krysset kabel på radiodelen så det ser jo ut til å fungere. Skal ta kontakt med produsenten av ERC-M så får jeg høre hva de mener…

Mvh Tore Lb2s

LB2S:
Jeg har nå forsøkt med 2 forskjellige prolific pl2303 usb til rs 232 converters. Samme resultat.
Har ikke forsøkt med en FTDI usb til RS 232 converter. Tror du det kan være problemet ?
(har bestillt en FTDI converter).
Har også valgt mode 1 og krysset pin 2 og 3 på radio modulen, men får fortsatt samme resultat når jeg forsøker å lese fra ERC-M SMD modulen.
Har jeg forstått det rett at RRC 1258 sine com 1 og com 2 kanaler er transparente så jeg kan sende signaler fra pc med com port 4 eller hva som helst gjennom de?
Kan de også opereres med forskjellige baud hastigheter?
Mvh Tore LB2S
En dator med en ekstern usb til RS232 converter. Denne settes til com-4 9600baud i datoren. Dette signalet sendes til COM-1 på RRC 1258 .
Dette signalet plukkes opp på COM-1 på RRC 1258 radio delen. Signalet går da videre til ERC-M modulen.
Kjører ERC sitt "service tool" program på datoren og angir COM-4 som comport. Dette programmet sier da at "No ERC answering on Port COM-4"
Hvis jeg koppler rs232 converteren direkte til ERC-M modulen fungerer det.
Microbit RRC 1258 Controller settings COM1 er satt : Com mode: mode 1, 9600 baud/8bit/1stop bit/parity off/rts/cts til no/use usb til comport 1 er satt til no.
Microbit RRC 1258 ....... COM2 er satt til inactive
Microbit RRC 1258 ....... COM3 er satt til inactive

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version