Author Topic: RRC 1258 portnumrering  (Read 1915 times)

SM6FHZ

  • Newbie
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
    • Email
RRC 1258 portnumrering
« on: 2023-11-09, 16:58:59 »
Hej.
Kan man använda andra portnummer än de standardmässiga i 13000 (0,1,2) serien?
Till exempel portnummer kring 50000 (0,1,2) med Port Forward i routern på Radio-ändan?
Motsvarande nummer sätts och används på Control RRC'n.
Och ingen Port Fwd behövs på Control-ändan?
Jag har denna uppsättning men Control och Radio RRC'er hittar inte varandra, så jag letar efter möjliga problem i min konfigurering.
WEB-servern når jag fint med motsvarande Port Fwd och kan sätta parametrar remote.
Telnet-porten är inte med i Port Fwd, men den använder jag inte.
73 / Ingolf, SM6FHZ

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3008
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: RRC 1258 portnumrering
« Reply #1 on: 2023-11-10, 09:14:40 »
Det finns ingen begränsning i vilka portnummer man kan använda, men jagg tror inte det är där problemet ligger

Det behövs ingen portforwarding på kontrollsidan och Telnet port skall aldrig forwarderas.

Är du säker på att du har publik  ip- address på radiosidan ? Det är det vanligaste problemet idag. Tele2 tog bort publik IP på en massa mobilabonnemang i veckan

Så här gör du för att kolla det

http://www.remoterig.com/wp/?page_id=3494

73 de micke


SM6FHZ

  • Newbie
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
    • Email
Re: RRC 1258 portnumrering
« Reply #2 on: 2023-11-10, 10:00:52 »
Hej Micke.
Tack för svaret.
Då behöver jag inte leta mer i den ändan, det var skönt :-)

Angående IP-adress på Radio QRH't så har jag flera möjligheter till DDNS. Just nu använder jag ddns.remoterig.com. Det ser som att Radio-RRC'n har hittat det och anger korrekt IP-adress.
Jag har oxo mooo.com som DDNS och som jag använder till mina andra SDR'er på Radio QTH't. Samtliga andra SDR'er är väldigt stabilt åtkomliga med den Port Fwd jag använder i den routern.
Det är för övrigt 100 MBit/s fiber i båda ändar av förbindelsen.
Jag kan ju oxo se aktuell IP-adress genom att titta på mooo.com WEB-sida, så den har jag koll på och har provat med att skriva in direkt.

Jag har noterat att "SIP command timeout" räknar upp för varje connect-försök när jag testar med "Program mode 0: Transperant". Kan det vara en ledtråd?
Det är en IC-706 som jag har ansluten i respektive ända och det är samma sak när jag provar med "Program mode 2", ingen kontakt.

En annan fråga; behöver routern på Radio-sidan svara på pingar för att Control-sidan ska hitta Radio-RRC? Jag har ställt den routern så att den inte svarar på pingar alls. Den bara låter dem falla. Är det ett potentiellt problem?
Någon annanstans jag bör kolla?

Jag har testat allt på "bänken" inom samma sub-nät, innan jag flyttade Radio-RRC till remote QTH, och där lirade allt UFB både med Mode 0 och med Mode 2 och IC-706.

73 / Ingolf, SM6FHZ

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3008
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: RRC 1258 portnumrering
« Reply #3 on: 2023-11-10, 10:48:36 »
svar på ping behövs inte

Vilken mode man använder spelar ingen roll, Control-RRC kommer helt enkelt inte i kontakt med Radio-RRC

skicka export settings (html) filer från bägge till support@remoteig.com så får jag kika.

slå av SIP ALG i bägge routrarna om det finns en sån inställning

port 13000-13001 är UDP tänk på det oxo vid portforward

/micke

SM6FHZ

  • Newbie
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
    • Email
Re: RRC 1258 portnumrering
« Reply #4 on: 2023-11-10, 11:00:12 »
QSL Micke.

Japp, SIP ALG är avslagen i båda ändar. Jag provade först med att de inte var avslagna, men ingen skillnad.
Port Fwd är satt för både TCP och UDP, men då med portar i området 50000.

Jag mailar html settings till dig.
Stort tack för assisistansen!

73 / Ingolf

SM6FHZ

  • Newbie
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
    • Email
Re: RRC 1258 portnumrering
« Reply #5 on: 2023-11-15, 17:32:39 »
Hej Micke.

Jag antar att du inte har hittat något konstigt i de .html-filer jag sände till dig (mail till support@remoterig.com) den 9 november.

Under tiden har jag provat med en del olika saker men inget har givit någon effekt förrän jag satte SIP till port 13000, Audio till port 13001 och Command till port 13002 samt Port Fwd i radioändan i analogi med att hantera dessa portar.
Så, jag drar därför slutsatsen att man MÅSTE använda dessa portar och KAN INTE byta ut mot några andra portar för att Control-ändan ska hitta Radio-ändan. Lite märkligt, men jag gissar att FW-koden i Control-enheten är skriven så.
Om det enbart är SIP-porten som behöver vara 13000 och Audio / Command kan vara i en annan portregion har jag inte testat.

Nu funkar det fint i vilket fall som helst.
Hoppas att mina iaktagelser kan hjälpa andra oxo.

73 / Ingolf, SM6FHZ

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3008
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: RRC 1258 portnumrering
« Reply #6 on: 2023-11-15, 17:38:12 »
Det funkar med vilka portnummer 0 -65535 som helst bara det är samma i bägge ändar. Vissa kan vara reserverade i routrar osv. Om man har fler än 1 Radio RRC bakom samma router måste alla portnummer vara unika

73 de micke
« Last Edit: 2023-11-15, 17:46:05 by sm2o »

SM6FHZ

  • Newbie
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
    • Email
Re: RRC 1258 portnumrering
« Reply #7 on: 2023-11-15, 18:14:49 »
OK Micke.

Fick du html-filerna jag sände till support@remoterig.com?

Routern i Radio-ändan är den Ubiquity EdgeRouter Lite och i Control-ändan är det en D-Link DIR-855.
Jag använder ett antal portar uppe i 50000-regionen för SDR'er, rotorer, Ethernet-styrda reläer etc. etc. och har inte upplevt några begränsningar med dessa enheter vad avser val av portnummer.
Skumt, tycker jag. SIP är kanske annorlunda? Vore spännande att förstå :-)

73 / Ingolf, SM6FHZ

SM6FHZ

  • Newbie
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
    • Email
Re: RRC 1258 portnumrering
« Reply #8 on: 2023-11-16, 15:10:21 »
Micke, kan det ha betydelse vilken FW-version som är i burkarna hur den vill ha portnumreringen?
Såhär står det i "Info" på båda:

PID   4
Version   7
HW   8
Software   2.95
Bootloader   1.13
Compiler   4.6.2
Build   May 4 2019 08:32:26

73 / Ingolf, SM6FHZ


sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3008
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: RRC 1258 portnumrering
« Reply #9 on: 2023-11-16, 15:17:34 »
Nej det har ingen betydelse

Som  jag sa så är det bara viktigt att det är samma i båda ändor och att det är mellan 0-65535 ( dvs 16 bitar har inget med RRC att göra)

/micke


SM6FHZ

  • Newbie
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
    • Email
Re: RRC 1258 portnumrering
« Reply #10 on: 2023-11-18, 19:12:53 »
RRR Micke.

Tack för support.
Nu verkar det ju funka som förväntat.

73 / Ingolf, SM6FHZ