Author Topic: HRD, TS-480SAT och RRC Micro PC-Client  (Read 10660 times)

SM0HXB

  • Newbie
  • *
  • Posts: 26
    • View Profile
    • Email
HRD, TS-480SAT och RRC Micro PC-Client
« on: 2011-10-07, 14:51:08 »
Hej...Nu ger jag snart upp!

Mitt problem är att jag inte kan få HRD i kontroll PC'n, att connecta radio RRC'n och min Kenwood TS-480.
Jag har strulat med detta i snart en månad.

Jag har en RRC 1258 med senaste firmware och en RRC-Micro PC-Client med senaste software.
Plattform är Windows 7 64bit.
Men har även provat Win 7 32bit och Win XP med lika dåligt resultat.

Bredband från Bredbandsbolaget. Modem/router Zyxel 2602.
Port 5061, 11000, 12000 och 8000 (RRC webbport) är portforwarde i routern.

Ljud och PTT överföring fungerar som det ska.


Kopplar jag radion direkt till PC'n så fungerar det klockrent med HRD.
Jag har under flera år kört med HRD's remote server i PC'n på radiosidan och sen HRD lokalt i PC'n på kontrollsidan.

Har läst RRC manual och allt jag hittat på olika forum m.m. Men jag förstår ändå inte var problemet ligger.

Om jag föstått det hela rätt, så ska jag koppla radion till Com 2 på RRC'n för Cat styrning via internet och HRD.
Cat sladden är kopplad mellan RRC Com 2 och radions com port.

Men när jag försöker få HRD att connecta med vald port i PC clienten, så låser sig HRD.
Vilken av de 3 virtuella portarna ska jag använda?
Har provat alla kombinationer av portar och andra inställningar.
 
Förstår heller inte huruvida frontpanelen på radion behöver vara inkopplad eller inte på radiosidan.

Finns det någon på forumet som har en liknande konfiguration och som fått detta att fungera ?

Mvh
Göran / SM0HXB

roland

  • Guest
Re: HRD, TS-480SAT och RRC Micro PC-Client
« Reply #1 on: 2011-10-07, 15:52:19 »
Hejsan Göran

Du kan lungt använda Win7 64 bit. Det är det systemet utvecklingen sker på.
När du installerat så får du en eller flera Microbit RRC Micro Com-portar. Det är någon av dessa du ska använda i HRD.

  • RRC-box: Radio Settings/Program mode = 5- TS480/TM-D710
  • RRC-box: Radio Settings/COM-0 Baudrate minns jag inte men det vet du förmodligen. Vill minnas att det var 19200
  • RRC-box: COM2 mode = Logical parallel with COM0
  • RRC-client: COM 2 / Mode = 4 Keenwood ....
  • RRC-client: COM 2 / UDP Comport = Välj en av dom installerade Microbit RRCmicro (vilken spelar ingen roll bara den inte används till något annat)
  • HRD: Company = Kenwood, Radio = TS-40, COM Port = den du valde in RRC-client COM 2., Speed = det du angav in RRC-box Com-0
  • HRD: Ingen av kryssrutorna under 'Flow control' ska vara i kryssade.

Anslut först med RRC-Client och därefter med HRD.

Funkar inte detta får du höra av dig igen.
Vi har kört med HRD på Win7 64 mot RRC-boxen här utan problem.
Hade dock inte kvar uppkopplingen så vi får hoppas att jag minns detaljern rätt nu.





SM0HXB

  • Newbie
  • *
  • Posts: 26
    • View Profile
    • Email
Re: HRD, TS-480SAT och RRC Micro PC-Client
« Reply #2 on: 2011-10-07, 18:58:23 »
Tack för svaret Roland

Trots dina detaljerade anvisningar fungerar det inte.

Med Radio Settings/Program mode = 5- TS480/TM-D710, går det inte att spara RRC COM2 mode till "Logical parallel with COM0". Com2 blir "inactive".

Ändrar jag Radio Settings/Program mode till 4 istället, så kan jag spara RRC COM2 mode till "Logical parallel with COM0".

Men fortfarande ingen kontakt HRD <> radio.

Mvh
Göran

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: HRD, TS-480SAT och RRC Micro PC-Client
« Reply #3 on: 2011-10-07, 19:30:13 »
Hej

Du skall ha inställd radio mode 5 = TS480.... . När du sedan ansluter med RRC-micro så ändras parameterarna automatiskt så att COM2 Används det behöver man inte ställa in. Du skall ställa in parameterarna  för att använda com2 i både PC och RRC. Maila mig ip och övrigt som jag behöver så kan jag prova härifrån och se att du ställt in rätt. Det vanligaste orsaken till problem brukar annars vara att man glömt att koppla ihop pin 7 och 8 i CAT kablen mot radio.

73 de micke/sm2o