Author Topic: PTT-problem i samband med nyckling  (Read 5540 times)

sm0nzy

  • Newbie
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
    • Email
PTT-problem i samband med nyckling
« on: 2012-08-14, 11:38:54 »
Först, tack för en utmärkt produkt. Har som ett semesterprojekt satt upp detta på sommar-QTH utan större svårigheter. På SSB låter det fantastiskt bra. Jag skulle nu även sätta upp det för CW och har då stött på ett litet problem som känns som en bug.

Jag har h/w typ MkII med snr 4920 (ctrl) och 4900 (radio). s/w 2.55.
Radion är en gammal IC-735 som jag styr via CI-V (radio) och COM2 (ctrl) från HRD i lokal-mode. Fungerar ufb. Då 735'an är gammal är möjligheterna att styra den lite begränsade. Det innebär att jag vid CW ej kan köra VOX utan måste sätta den i Tx inför nyckling. Nu har ju Remoterig stöd för detta genom att under keyer settings i RRC-radio sätta "PTT activated by keyer till "Yes". Det fungerar som tänkt. Men bara tills dess jag  börjar köra SSB och trycker in PTT-tangenten på mic'en kopplad till AUX/MIC-ingången. Efter det att jag tryckt in mic'ens PTT-knapp en gång så tycks systemet helt ha glömt bort att jag har satt PTT activated by keyer till "Yes". (Fast det att flaggan tillsynes fortfarande är satt i GUI't för RRC-radio.) Enda sättet att komma ur detta är att toggla parametern (PTT activated by keyer) varefter det fungerar igen. Tills dess jag trycker PTT på micen.
Jag kanske bör nämna att det metod för PTT-styrnig jag använder är via radions 8-poliga mic-kontakt kopplat till MIC/AUX på RC-radio enl. anvisningarna för SSB. Dvs jag använder INTE PTT-styrning via I/O-kontakten. (borde jag göra det ?)
Bug eller har jag missat någon konfig av PTT ?

73's de SM0NZY/Patrik

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: PTT-problem i samband med nyckling
« Reply #1 on: 2012-08-14, 16:48:46 »
Hej

Jag tycker att jag hört nått likande tidigare, det kan vara en bug. Vi skall titta på det

/micke

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: PTT-problem i samband med nyckling
« Reply #2 on: 2012-08-15, 15:07:22 »
Hej

Vi har konstaterat att det är en bug, vi jobbar på att fixa den.

/micke

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: PTT-problem i samband med nyckling
« Reply #3 on: 2012-08-16, 19:42:58 »
News in version 2.61: RRC-1258-CRC_v2.61_2012-06-15.zip

- Bugfix:  The function  ”PTT activated by Keyer” only worked until you pressed the ordinary PTT, a reboot was needed to activate it again. This bug is now fixed.

/mike

sm0nzy

  • Newbie
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
    • Email
Re: PTT-problem i samband med nyckling
« Reply #4 on: 2012-08-18, 22:36:57 »
Er nya F/W 2.61 löste problemet. Fungerar nu UFB. Måste säga att ni var otroligt snabba på att fixa det.  73's de SM0NZY/Patrik   <Case closed>