Author Topic: Fördröjd broms på rotor  (Read 523 times)

SM3LGO

• Newbie
  • *
    • View Profile
Fördröjd broms på rotor
« on: 2025-07-29, 22:18:43 »
Hej!

Jag har installerat RCU1216L till webswitch och fått det att fungera med en Hy Gain HDR300. Efter vad jag kunnat läsa mig till skall det vara "ett par" sekunders fördröjning innan bromsen slår till. På min enhet är det dock fråga om bråkdelar av en sekund, vilket är på tok för kort för en större antenn. (Jag kan höra att reläerna klickar efter varandra, men det är inte mer än en ca halv sekund emellan.)

Jag har förstått att det inte går att ställa in fördröjningen, så jag undrar om det helt enkelt kan vara något fel på min 1216L ?
Allt annat verkar OK.

Hur fungerar reläerna i 1216L, är det vanlig enkel slutande/brytande funktion, eller växlar det mellan "spänning på" och "jord" ?
Jag funderar på om det skulle gå att koppla in den analoga fördröjningskretsen som satt i den gamla rotorboxen ?
Den skulle i så fall ligga i parallell med bromsreläet på 1216L, men då krävs att det reläet har vanlig enkel slutande/brytande funktion och inte jordar.

73

/Mats

SM3LGO

• Newbie
  • *
    • View Profile
Re: Fördröjd broms på rotor
« Reply #1 on: 2025-07-30, 11:04:58 »
Uppdatering: jag kopplade in den analoga fördröjningen från rotorboxen parallellt över reläerna på 1216L och det fungerar utmärkt, nu har jag ca 5 sek fördröjning på bromsen. "Friskt kopplat, hälften brunnet!" som man säger.