Author Topic: Ny i gänget och har vilda idéer!  (Read 15549 times)

torparn

  • Newbie
  • *
  • Posts: 11
    • View Profile
Ny i gänget och har vilda idéer!
« on: 2012-12-20, 17:44:40 »
Jag har köpt en web-switch för att mäta temperaturer i mina 5 växthus, Styra belysningen. Och när tempraturen i växthusen skjunker under 5°C Vill jag att den ska larma alt när framlednings temperaturen från pannan går under 55°C. Skickar den ett e-mail till mig. Kan kontrollera detta via telefonen och köra hem

Kanske dumt att köpa innan man undersökt om det fungerar? Men produkten verkade så bra så varför vänta.

Jag läste att man kan koppla in upp till 24st temperatur givare. Jag behöver 17st totalt.
Och så behöver ja en lux givare finns detta?

Givarna parallell kopplar jag bara efter varandra eller? Jag har DS18S20 temp givare läste att dess fungerade.

Relä portarna till belysningen fungerar perfekt. men för att spara energi vill jag att de ska starta när det blir mörk och inte när klockan säger detta. Och då behöver ja en lux givare finns detta?

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Ny i gänget och har vilda idéer!
« Reply #1 on: 2012-12-21, 08:29:58 »
Hej och välkommen till Webswitch-användarnas exklusiva skara!  ;D

Det "teoretiska" maximala antalet 1-wire-givare(t.ex temp-givare) för bägge "bussarna" man kan ha är 25(alltså per Webswitch). Jag skriver "teoretiska" därför att i praktiken kan man råka ut för begränsningar som medför att det är färre än det som kan användas per buss/ Webswitch, t.ex lednings-längd och -dragning. Det har även betydelse om man matar givarna med separat matning eller om man kopplar dem så att de går på "parasit-matning". Separat matning är att rekommendera om man har långa ledningar och/eller många givare. Det är också att rekommendera att fördela givarna någorlunda jämnt på buss A och B.

Det finns ingen ljusmätare som i direkt motto kan mäta ljuset(hårdvarumässigt finns det iofs, men programmet stöder inte den funktionen). Det finns dock en "astroursfunktion" som räknar ut när solen går upp och ned som kan användas istället. Skulle det fungera i ditt fall? Eller måste den kunna ta hänsyn till om det är mulet/klart väder?

Givarna kopplas parallellt efter varann ja. I ditt fall med många givare så underlättar det nog om du kan koppla in så få som möjligt i sänder, helst en och en, för då kan du efterhanda skanna/leta efter nya givare och på så vis lättare identifiera vilken givare som är var.
Always include type of hard/software and version when asking for support.

torparn

  • Newbie
  • *
  • Posts: 11
    • View Profile
Re: Ny i gänget och har vilda idéer!
« Reply #2 on: 2012-12-21, 10:32:47 »
Astroursfunktion skulle kunna fungera utmärkt.
Vad menar du med separat mätning. Av de 17 givarna är det 5st som ska mäta långt borta mellan 30-80m. De 12 givarna mäter jag i pannrummet eller direkt anslutning till pannrummet.(mellan 3 och 10m).

De 5 givarna ska jag sätta en separat matning på 5v?

Jo problemet uppkom när alla kopplades in samtidigt.

Går det att logga temperaturerna i en fil För att hämta dem i ett annat program för att få en skiss över anläggningen? Typ html dokument eller går det i ert program?


Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Ny i gänget och har vilda idéer!
« Reply #3 on: 2012-12-21, 11:49:06 »
Inte " separat mätning", utan "separat matning". Givarna har 3 pinnar, en av dessa är dess spänningsmatning och den kan kopplas separat till 5V eller så enligt http://www.webswitch.se/wp/?page_id=93 med "parasit-matning".

Du kan logga till fil om du fixar något extern som hämtar temperaturerna mha detta stöd http://www.webswitch.se/wp/?page_id=342
Always include type of hard/software and version when asking for support.

torparn

  • Newbie
  • *
  • Posts: 11
    • View Profile
Re: Ny i gänget och har vilda idéer!
« Reply #4 on: 2012-12-21, 16:46:54 »
DS18S20:
pin 1 och 2 kopplar jag in i web-switchen pin 3 får en egen ström matning på 5V+. Kan man inte lägga in  egen matning till alla tempraturgivarna. Centralt från elskåpet(styr och reglerskåp). Jag har dragit alla kablar med skärmad Tp kabel cat5e. Använder mig av två kablar för varje pinne. Så rent praktiskt kan jag skicka ut två extra slingor i varje kabel med 5v+ matning extra.

Till de givarna som ligger på 80m från web switchen:
Par 1: Bus-A (DS18S20 pin 1)
Par 2: 0V (DS18S20 pin 2)
Par 3: Separat matning 5V+ (Givare 1 ca 30m) (Givare 2 ca 30m) (Givare 3 ca 50m) (DS18S20 pin 3)
Par 4: Separat matning 5V+  (Givare 4 ca 60m) (Givare 5 ca 80m) (DS18S20 pin 3)
Par 1 och 2 kopplas in i webswitchen medan par 3 och 4 matar jag fån annan strömkälla.

Givarna i Pannrummet:
Par 1: Bus-B (DS18S20 pin 1)
Par 2: 0V (DS18S20 pin 2)
Par 3: Separatmatning 5v+ (Alla 12 ligger inom 10m) (DS18S20 pin 3)
Par 4: Ledigt vid problem.



Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Ny i gänget och har vilda idéer!
« Reply #5 on: 2012-12-22, 11:37:12 »
Tycker det låter vettigt som du har funderat ut det. Hur matar du själva Webswitchen? Tänker på att det är borde vara gemensam 0V/GND för dess matning och 5V:en då Webswitchen refererar till sin 0V/GND mot givarna. (Dock är inte hårdvara min "specialitet", hehe)
Always include type of hard/software and version when asking for support.

torparn

  • Newbie
  • *
  • Posts: 11
    • View Profile
Re: Ny i gänget och har vilda idéer!
« Reply #6 on: 2012-12-22, 18:21:43 »
Webswitchen matar jag med TRAFO LGS12V AC SKYDDSTRANSFORMATOR med egen säkring. Max för denna är 5A. Men jag har satt i en 800mA snabbsäkring.

Tänkte sätta en ny för 5V:s kretsen. Tittar runt lite vad som finns färdigt. Tror man får koppla in 0V (-) på webswitchen också . Men faktum är att de flesta givarna fungerar trots jag inte har extra matning. Kanske blir lättare att bara koppla in stömen från en usb kontakt. Har inte bestämt mig än vilket som är bäst. Ha en dator på i pannrummet hela tiden "vet inte".

Bus-1 och bus-2 Levererar ju nästan 5v. Men det är inte mycket mA. Tror inte man ska ta och koppla in mer än nödvändigt. Har varit på Ahlsell idag och handlat mycket. Vi får se, kanske jag får beställa en ny till efter jag provat koppla in extra 5V matning.

Har ni någon som är bra på hårdvarubiten? Men och andra sidan då köper jag ju ingen ny webswitch.

Det var någon som skrev till mig
"Friskt kopplat hälften brunnit"

torparn

  • Newbie
  • *
  • Posts: 11
    • View Profile
Re: Ny i gänget och har vilda idéer!
« Reply #7 on: 2012-12-22, 20:05:21 »
Litet önskemål om programmeringen!

Skulle vilja att den larmade under 55°C Eftersom temperaturen sjunker snabbt. Vad jag förstår kan man bara larma på exakt temperatur. Typ tecken Före och <  och >

Tackar!

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Ny i gänget och har vilda idéer!
« Reply #8 on: 2012-12-24, 12:20:39 »
Litet önskemål om programmeringen!

Skulle vilja att den larmade under 55°C Eftersom temperaturen sjunker snabbt. Vad jag förstår kan man bara larma på exakt temperatur. Typ tecken Före och <  och >

Tackar!
Nej, det är inte på exakt temperatur utan när den går under/över som larm/återställning sker.

Quote
f Alarm temp/RH/level is greater than Reset temp/RH/level (like in row 3 above) the alarm email will be sent when the temperature/humidity/input is equal or higher than the Alarm temp/RH/level value. The reset email will be sent when the temperature/humidity/input is equal or less than the Reset temp/RH/level value.

If  Reset temp/RH/level is greater than Alarm temp/RH/level (like in row 6 above) the alarm email will be sent when the temperature/humidity/input is equal or less than the Alarm temp/RH/level value. The reset email will be sent when the temperature/humidity/input is equal or greater than the Reset temp/RH/level value.

från: http://www.webswitch.se/wp/?page_id=740
Always include type of hard/software and version when asking for support.

torparn

  • Newbie
  • *
  • Posts: 11
    • View Profile
Re: Ny i gänget och har vilda idéer!
« Reply #9 on: 2012-12-27, 18:37:40 »
Tackar för det! Jag gjorde fel, men det fungerar nu.

Vill bara berömma er och er support. Det är nog den bästa supporten jag fått genom tiderna. :D

Ska glatt rekommendera era produkter till andra växthus odlare. Ett bra program och en bra produkt till ett bra pris.

Enda önskemålet jag har är att få en fuktighetsgivare också. Ex den som finns på www.m.nu/luftfuktighetsmatare-version-2-p-373.html?osCsid=h3cmd5snlfaeturdrabs17edi6

Då hade jag kunnat styra allt med datorn.

Belysningen gick bra att styra med en utgång och ert ur. Väven fungerar bra som den gör. Luftningen går bra, men jag får köpa en webswitch till för att kontrollera alla.

Allt kommer inom kort finnas på min egen hemsida. Ska bara få det att fungera i realtid.

Mvh
Patrik

torparn

  • Newbie
  • *
  • Posts: 11
    • View Profile
Re: Ny i gänget och har vilda idéer!
« Reply #10 on: 2012-12-27, 18:54:38 »
Luftfuktighetsmätaren fungerar vid uppdatering.

Sorry
Patrik

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Ny i gänget och har vilda idéer!
« Reply #11 on: 2012-12-28, 08:24:05 »
Vi slickar girigt av oss av berömmet och ser fram emot att leverera en massa Webswitchar till alla växthusodlare, hehe! Kan vi länka till din hemsida som referens på vad man kan åstadkomma med Webswitchen?

Vad gjorde du för uppdatering som fick igång luftfuktighetsmätaren?
Always include type of hard/software and version when asking for support.

torparn

  • Newbie
  • *
  • Posts: 11
    • View Profile
Re: Ny i gänget och har vilda idéer!
« Reply #12 on: 2012-12-29, 18:51:30 »
Skruvade åt kontakterna tror jag... Vet inte! Läste på m.nu att det skulle fungera. Jag har köpt sakerna av dem.(Webswitch H2 extended version har nu stöd för Luftfuktighetsmätare version 2. Allt du behöver göra är att uppgradera till firmware 2.4 eller senare).

När allt fungerar ska du få länka till mig.

www.mårbackapelargon.se. Domän registrerad på www.123.is (Stigur ska bara ha tid att hjälpa mig med det sista så jag kan läsa av värdena där.

Har lite problem med vissa givare (långt bort). Hoppas att jag får resterade produkter av m.nu snarast. Men alla givare i pannrummet fungerar som det ska .

torparn

  • Newbie
  • *
  • Posts: 11
    • View Profile
Re: Ny i gänget och har vilda idéer!
« Reply #13 on: 2013-01-01, 01:34:19 »
Har funderat lite till nu!

Man kan koppla ihop två webswitchar. Då får man ihop 10 reläer. Skulle man inte med hjälp av lit "ock" och eller kretsar få till en massa extra slutningar lätt problemet blir ju att man måste använda två eller flera reläer?

Vi växthusodlare har vävar, Styrningar till värme, luftning och belysning. I mitt fall löser 1 wire all mätdata och ert Astro ur löser solen. Styra en shuntventil är det svårt?

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Ny i gänget och har vilda idéer!
« Reply #14 on: 2013-01-02, 10:38:47 »
Har funderat lite till nu!

Man kan koppla ihop två webswitchar. Då får man ihop 10 reläer. Skulle man inte med hjälp av lit "ock" och eller kretsar få till en massa extra slutningar lätt problemet blir ju att man måste använda två eller flera reläer?
Är inte riktigt med på vad du vill åstadkomma med detta?


Vi växthusodlare har vävar, Styrningar till värme, luftning och belysning. I mitt fall löser 1 wire all mätdata och ert Astro ur löser solen. Styra en shuntventil är det svårt?
Jag vet inte hur shuntventiler styrs. Kan det vara med en varierande spänning eller möjligen ström?
Always include type of hard/software and version when asking for support.