Author Topic: Yaesu FT-857 (Inte klar än)  (Read 28665 times)

SM2Z

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 34
    • View Profile
    • SM2Z
    • Email
Yaesu FT-857 (Inte klar än)
« on: 2008-12-30, 17:55:36 »
Inte klar än. Mer information kommer senare
« Last Edit: 2008-12-31, 10:30:39 by SM2Z »

SM2Z

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 34
    • View Profile
    • SM2Z
    • Email
SV: Yaesu FT-857 (Inte klar än)
« Reply #1 on: 2009-02-05, 22:26:01 »
Tanken var att kunna fjärrstyra FT-857 i delat montage på samma sätt som ICOM IC-706 och Kenwood TS-480. Hårdvaran förbereddes för detta. Vi har nu även infört erforderlig programvara för detta. Det har dock visat sig att kommunikationen är uppbyggd på ett helt annat sätt än i IC-706 och TS-480. FT-857 kräver kvittens på alla meddelanden och det väldigt snabbt. Det innebär att fördröjningen över internet gör det omöjligt. Vi har därför lagt FT-857an på hyllan. Skall man fjärrstyra den så får man göra det med HamradioDeLuxe på samma sätt som med vilken annan Yaesu stations som helst ( se under http://www.styrefors.se/sm2oan/remote/yaesu_gen.htm Yaesu CAT ).

Microbit
« Last Edit: 2009-02-05, 22:28:59 by SM2Z »

SM0PQB

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Re: Yaesu FT-857 (Inte klar än)
« Reply #2 on: 2009-05-04, 01:21:47 »
Hej

Tack för en mycket intressant produkt.
Är själv Yaesu (857) användare och naturligtvis lite besviken på att man inte kan köre helt "PC-fritt".
Men det kanske kan bli ganska bra ändå. Förslag på förbättring/utveckling:

I.o.m. att man ändå måste köra PC och HamRadioDeluxe för Yaesu (857) så föreslår jag att manöver-RRC skippas och ersätts med mjukvara på PC:n, alltså en mjukvaru-RRC mellan HRD och internet. M.a.o blir lösningen lite billigare och smidigare för användaren eftersom en RRC burk sparas in.
Tänk själv möjligheten att köra remote bara med hjälp av en liten bärbar PC med WLAN (på manöversidan alltså).

73 de SM0PQB

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Yaesu FT-857 (Inte klar än)
« Reply #3 on: 2009-05-04, 23:06:38 »
Hej

Jag tror aldrig vi kommer att skippa kravet på någon hårdvara på Kontroll sidan. Det är ju det som är hela grejen, att slippa alla problem man har med PC.n. Möjligen kan det bli så att vi tar fram ett eget litet USB-ljudkort som man får ansluta till PC.n. Till ljud- kortet får man sedan ansluta en riktig mikrofon med PTT, CW-keyer headset osv. sedan använder man PC.n mera som gateway mot Internet, och för själva radiostyrningen med HRD tex. Vi får se.
/ 73 de micke

sm7zdb

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
    • Email
Re: Yaesu FT-857 (Inte klar än)
« Reply #4 on: 2009-06-14, 23:26:40 »
Hej!
Jag är inne på att bygga en microPIC-styrd panel som kör GRIG (HRD lite i Linux) mot RRD.
Då skulle man kunna mjukvarudefiniera knapapr, displayer etc och ha möjlighet att köra VILKEN rig som helst. Och det utan dator. Är det någon annan som lockas av tanken?
73 de Wojtek/SM7ZDB

SM2Z

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 34
    • View Profile
    • SM2Z
    • Email
Re: Yaesu FT-857 (Inte klar än)
« Reply #5 on: 2009-06-15, 16:03:06 »
Det är väl lite av det QROlle-gänget håller på med. Kolla på http://www.qrolle.se/ en bit ner på första sidan så finns lite skrivet om QROlle-panel + RRC. Den är tänkt att fungera mot vilken rig som helst tillsammans med RRC. Använder Yaesu CAT. Har inte provat den än, kör IC-706 remote än så länge men intressant är det.

/A

SM0OMW

  • Newbie
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
    • Email
Re: Yaesu FT-857 (Inte klar än)
« Reply #6 on: 2010-11-22, 22:29:06 »
Jo, jag är också intresserad av en generell panel för fjärrstyrning av radio.
Det enda jag hittar hos qrolle är en kort not om:
Remote control using USB-interface and RS232.
Det verkar ju inte vara i närheten av samma idé, och det vore
närmanst konstigt om de, som bygger en hembyggd kortvågsrigg,
skulle trassla in sig djupt i fjärrstyrningens mysterier.
Men som sagt, jag är intresserad!

73,
Jesper

sm0xdo

  • Newbie
  • *
  • Posts: 18
    • View Profile
Re: Yaesu FT-857 (Inte klar än)
« Reply #7 on: 2011-04-22, 11:59:21 »
Är också en 857 ägare och skulle vilja styra huvudenheten utan HRD och ha front panelen på klient änden med Yaesu twin lösningen.
Du skriver att fördröjningen i internet gör detta en omöjlig lösning. Antar att du har analyserat trafiken mellan front panelen och huvudenheten hur den ser ut och vilka kvittens behövs osv. Tänkte föreslå att programmera en emulering av 857 huvudenheten i client RRC enheten och en 857 front panel emulering i remote RRC enheten. På det här sättet borde man kunna lösa problematiken med fördröjningen i internet. Dessutom en emuleringsmotor på botten i båda änden kunde ge möjlighet att använda flera rig modeller med twin lösningen utan HRD. Synpunkter?

73 de petri

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: Yaesu FT-857 (Inte klar än)
« Reply #8 on: 2011-04-25, 10:05:59 »
Det är möjligt att det kan gå att göra som du säger, jag har själv tänkt i de banorna, men frågan är om det är värt arbetet. Skulle det finnas dokumentation på protokollet mellan front och radio så man visste säkert att det man gör löser problemet då vore det ju enklare. Vi är ju ett företag så vi måste hela tiden väga arbetsinsats mot vad vi tror det kan ge tillbaka tyvärr.  73 de mikael