Author Topic: Temperatur problem  (Read 7387 times)

bobbo

  • Newbie
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
Temperatur problem
« on: 2013-01-19, 11:04:29 »
Hej,

Jag har egentligen två problem med temperaturmätning för Car Warmup, dessa är oberoenda av varandra.

1) Jag har en 1-wire sensor (DS18B20) kopplad för att mäta utomhustemperaturen. Den fungerar bra ned till ca -7-8 grader C, sedan visar den rejält fel. (Har också en likadan för att mäta innomhustemperaturen i boden där den sitter, innomhustemperatur ca 10 grader, funkar perfekt.) När jag nu har -21 så visar den -7.875 (jag har hängt en termometer brevid proben och den visar -21). Däremot visar den exakt rätt vid tex -6, 0, +5. Kan det vara något fel på proben? Eller kan det vara så att det blir uppvärming av proben via 1-wire? Jag har kopplat proben via ca 1.5 EKKX kabel. Eller kan det vara något annat problem?

2) Jag får inte temperatur.nu att fungera. Jag har testat ett tiotal mätpunkter i "närheten" och de ger alla temperatur.nu: ERROR(9) under System Info. Är det någon port som måste öppnas i brandväggen i routern för att det ska funka? Annars funkar nätet i switchen, SNTP funkar (tror jag, iaf stämmer datum och tid).

Tacksam för alla tips.

/Robert

Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Temperatur problem
« Reply #1 on: 2013-01-21, 09:06:14 »
Hej,

1/
Hur långt är det mellan proben och Webswitchen? En ev. uppvärmning torde nog kräva en så pass kort kabel att det inte är praktiskt möjligt att få till en sådan installation. Såvida proben är rätt inkopplad och det borde den vara då den visar vettiga värden när det är nog varmt, så låter det onekligen som att proben är trasig på något sätt. Har du testat koppla den till den andra 1-wire-bussen?

2/
ERROR 9 tyder på att Webswitchen har svårt att tolka svaret den får från temperatur.nu. Det beror ofta på att "site":en inte är angiven exakt rätt. Det verkar nämligen vara så att temperatur.nu kräver att man anger namnet med små bokstäver. T.ex har jag nu angett kalix och då funkar det. Anger jag däremot Kalix så fungerar det inte och ger ERROR 9. Jag tror jag ska ändra så att det inte framgent spelar någon roll om man anger med stora eller små bokstäver. Testa i alla fall att ange med små bokstäver så får vi se.


Always include type of hard/software and version when asking for support.

bobbo

  • Newbie
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
Re: Temperatur problem
« Reply #2 on: 2013-01-22, 13:20:17 »
Hej,

Tack för tippsen, jag ska testa om jag får ordning på temperatur.nu i kväll. Jag har testat att flytta proben till den andra bussen och det gör ingen skillnad, ska testa med en annan probe också, får se om det är någon skillnad.


bobbo

  • Newbie
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
Re: Temperatur problem
« Reply #3 on: 2013-01-22, 21:39:40 »
Hej,

Nu har jag testat att ange små bokstäver och det funkar som det ska, nästan. Om jag anger en site som bara består av ett ord går det bra, t.ex "knivsta" går bra. Däremot fungerar inte "uppsala/flogsta" eller "uppsala/södra gottsunda". Det är flera tänkbara problem med dessa stationers namn, /, mellanslag, ö ..... Kan det vara något poblem med hur jag skriver dessa namn, eller är det problem att parsa dem i koden? Jag ska ärligt säga att jag inte testat systematiskt, det kan vara temporära problem med de stationer jag försökte använda, men jag fick det inte att funka. Knivsta är nära nog, så de funkar för motorvärmaren.  Proben verkar vara trasig även om jag inte försår hur ett fel kan ge de symptomen. Det fungerar med en annan probe, även om temperaturen "fladdrar" någon grad upp och ned då jag refreshar system info sidan. Kan det vara så att det behövs spänning på 1-wire "nätet"?


Jan (Microbit)

  • Software Developer
  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1829
    • View Profile
    • Email
Re: Temperatur problem
« Reply #4 on: 2013-01-23, 08:19:45 »
Grejen är den att temperatur.nu av något skäl har valt att ange ortsnamnen olika på webbsidorna och när man hämtar via deras programmeringsAPI. Antagligen pga att undvika vissa tecken i URL:er.

Ta t.ex "uppsala/södra gottsunda" om du går till sidan:

http://www.temperatur.nu/sodra_gottsunda.html

som visar den stationen så ser du att i länken finns ordet "sodra_gottsunda". Det är just precis det ordet du måste ange i Webswitchens inställningar för att det ska fungera.

Så leta först upp stationen på deras hemsida och ange sedan orten mha hur deras länk ser ut.

Vad gäller tempgivarna så tycker jag inte det borde variera gradvis på så kort tid. Separat matning ska inte behövas om inte kabellängderna är tiotals meter.
« Last Edit: 2013-01-23, 08:21:50 by Jan (Microbit) »
Always include type of hard/software and version when asking for support.