Author Topic: DynDNS  (Read 14183 times)

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
DynDNS
« on: 2010-06-12, 09:29:40 »
Håller på och experimenterar lite hemma än så länge. Nu har jag kommit så långt att jag ska försöka få min webswitch och radio-rrc att kontaktas via dynDNS.
Kanske jag som har hål i huvudet - men hur når man switchen/rrc:n via den domän man skapat? IP-adressen jag knytit går ju till min router, eftersom switch/rrc endast har interna ip-nummer?
Så det enda som händer är att jag kommer till min routers login-sida. Har testat att skriva portnummer 80 för att komma till switchen som "http://xxxxxxxx.homeip.net:80" men det ville sig inte?

Sorry för kanske dum fråga, men är verkligen nybörjare på detta  :'(

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: DynDNS
« Reply #1 on: 2010-06-12, 09:42:11 »
Hej

Du måste konfigurera din på radio QTH så att den routera vidare till RRC och WebSwitch

enklast är att sätta RRC som DMZ, då blir alla portar åtkommliga direkt.

ädra webporten på WebSwitchen till 8000 och gör en portforwarding i routern av port 8000 till webswitchen ip nummer. WebSwitchen kommer du då åt genom att surfa till DynDns adressen :8000

73 de mikael

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: DynDNS
« Reply #2 on: 2010-06-12, 16:20:13 »
Tack för snabbt svar!

Men hur funkar det när jag vill surfa till RRC:n för att konfigurera nåt via webbgränssnittet. Låter det sig göras via en dynDNS-host? Vilken port är det då jag ska accessa?
5060 är ljudet och 11000 resp 12000 data för radion, va?


sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: DynDNS
« Reply #3 on: 2010-06-12, 18:57:16 »
Jo

Om du sätter RRC.n som DMZ-server så kommer du att kunna surfa till den med DynDns adressen.
port 80 används som default för webservrar. Skriver man http:// i webläsaren så antas att att det är port 80 man vill komma åt, lägger man webservern på en annan port så måste man ange port efter adressen tex :8000 om man lagt den på 8000. De flesta routrar brukar fjärrkonfigureras via en webserver på port :8080

73 de mikael

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: DynDNS
« Reply #4 on: 2010-06-13, 12:01:27 »
Tackar för tipsen.... Har ställt om porten på webswitchen, och har satt radio-rrc:n som DMZ-server. Dock funkar ingen av dem... ???

Jag kommer fortfarande bara till Routerns webkonfig-inloggning, och när jag slår in domänen:8000 så går det inte att ansluta.

Kanske jag måste konfigurera nåt mer? Har testat att slå av routerns SPI-branvägg utan resultat....

Har en Netgear WNR2000 router. Innan den sitter det också en låda (gateway?) från bredbandsbolaget för IP-telefoni. Men kommer som sagt åt Netgear-routern utifrån i alla fall, så tror inte att problemet ligger på den sidan.

Internt på nätverket kan jag komma åt webswitchen via 'ipadressen:8000' och RRC:erna via ip-adresserna.

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Re: DynDNS
« Reply #5 on: 2010-06-13, 12:16:35 »
hej

Om det sitter en låda före som har nått slags routerfunktion då måste den kanske konfigureras också, om det inte är bara ett modem. Om du kommer åt Netgear routern via port 80 då kommer kommer du givetvis inte åt RRC på port 80. Ändra routerns admin port till 8080 eller ändra RRC:ns till 8001 eller nått. Har du ip telefoni så får du också ändra port 5060 i båda RRCerna till nått annat. tex 11001.

kolla också att det sitter senaste firmwaren i routern.

tänk också på att det oftast inte ( beroende på router) går att testa med DynDns adresser om du sitter bakom samma router med Control RRC.n

/mikael

SM0UXX

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 100
    • View Profile
Re: DynDNS
« Reply #6 on: 2010-06-14, 14:57:11 »
OK, det var nog att jag var på samma sida routern när jag försökte kontakta rrc:n via DynDNS. När jag ställde om webserver-porten till 8002 samt satte datorn på "utsidan" av routern så fungerade det.

Däremot funkar det inte att köra kontrollpanelen på så sätt, där funkar bara rrc:erna med varandra om jag kör på egna nätverket med fasta ip-nummer. Har skrivit in DynDNS adressen som SIP-kontakt (testat med både http:// och utan före). Och har DMZ till radio-rrc:n i routern. Ställde om SIP-port till 11001 för att undvika konflikt med telefonin...
Några teorier om vad som kan vara tokigt?

Å andra sidan kommer inte radion sitta innanför denna router sedan, så det är nog bättre att bråka med ev problem på radio-qth istället :-\