Author Topic: Varning ! Net1 har börjat med dubbel NAT  (Read 7681 times)

sm2o

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 3004
    • View Profile
    • sm2oan
    • Email
Varning ! Net1 har börjat med dubbel NAT
« on: 2014-08-08, 07:53:00 »
Hjälpte en kund som skaffat ett nytt Net1 abonnemang och hade problem. Konstaterade då att Net1 routern inte fick en publik IP-adress utan en adress som börjar på 10.x.x.x. Jag bad honom kontakta Net1 för att få tillgång till en publik dynamisk IP-adress. Deras kundtjänst begrep inte ens frågan, utan det enda de kunde erbjuda var en fast IP-adress för 35:- i månaden. Kunden tog det erbjudande och då funkar det. Men det behövs ju ingen fast IP utan en dynamisk publik IP-adress som Net 1 har alltid tidigare använts sig av är ju fullt tillräckligt. Tilläggas skall att den router som Net1 levererade med abonnemanget stöder DynDns vilket ju inte funkar om man inte får tillgång till publika IP-adresser.

Eftersom ingen annan hört av sig om detta så verkar man ju inte ha infört detta på befintliga abonnemang utan endast på nya.

/micke

sm3jgg

  • Newbie
  • *
  • Posts: 23
    • View Profile
    • Email
Re: Varning ! Net1 har börjat med dubbel NAT
« Reply #1 on: 2014-08-11, 10:43:21 »
Körde Net1 på min remote tills i våras
(nu är det för hög belastning i deras nät där jag har utrustningen så det har blivit oanvändbart)
Någon gång under 2013 ändra de från officiell IP till Nat,
men om man ringde supportet kunde man få en fast IP adress för en extra peng / månad. tror det var 50:-

73 de SM3JGG Staffan

 

SM0NEK

  • Newbie
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
    • Email
Re: Varning ! Net1 har börjat med dubbel NAT
« Reply #2 on: 2015-02-18, 13:35:36 »
Hej

Jag sitter på Öppen fiber med Bahnhof som operatör. I höstas så fick jag problem med bl.a. min ip-växel. Vi en snabb felsökning visade det sig att den publika ip-adressen inte var densamma som min router såg, dvs dubbel NAT. Det hade ändrats utan föregående information.

Vid kontakt med Bahnhof fick jag beskedet att för de kunder som upplever problem med omställningen ger dom tillbaka en enkel NAT. Så det var löst på 5 min.
Dom uppskattar att det inte påverkar mer än ca 5% av kunderna.


/Owe